Vägval Stockholm-Göteborg

Hej,

Jag skall cykla från Stockholm till Göteborg (för att sedan ta färjan till Fredrikshamn och ett par veckors cykeltur i Danmark) med start nu till helgen. Jag har tidigare cyklat denna sträcka då via Göta Kanal samt med Katamaran från Motala-Karlsborg via Skövde...

Denna gång tänkte jag ta mig via Gnesta-Katrineholm-Askersund-Mariestad-Trollhättan-Göteborg.

Är det någon som erfarenhet av att cykla delar eller hela sträckan? Tacksam för kommentarer om vägar man skall undvika etc.

Tack på förhand!

Hej!

Mycket beror på hur du prioriterar kort väg mot sevärdheter och låg biltrafik. Jag gissar att du tänker åka Sverigeleden Stockholm-Askersund i alla fall. Den är inte helt raka spåret, men ett gott val, bra småvägar och många mysiga ställen. Sverigeleden genom Tiveden är ett gott val också (med möjlighet till avstickare på några km till Fagertjärn och nationalparken). Mellan Tiveden och Trollhättan går ingen Sverigeled, men det finns en rätt "slingrande" men OK Västgötaled. Ner till Göteborg inga problem heller. Jag åkte dock Göteborg - Vänersborg (ville köra närmaste vägen) från Göteborg skyltad cykelväg till Kungälv, och sen västra sidan av älven till Lilla Edet, där Sverigeleden kommer till älven. Sen Sverigeleden raka spåret till Vänersborg.

Resan nyss jag nämde gick under midsommarhelgen Göteborg - Vänersborg - Lidköping - Timmersdala (OBS resans största backar just där) - Askersund - Brevens Bruk (fin bruksort, längs leden) - Kvicksund - Västerås - Uppsala. Dvs. Sverigeleden på några sträckor. Har kört mer "ledtroget" tidigare.

OBS se upp med skyltningen vid Skyllberg norr om Askersund, jag råkade i alla fall köra fel där. Kan säkert finnas fler ställen med brister pga vägarbeten, skadegörelse e.d. Annars är Sverigeleden väldigt välskyltad. Ett tips är, om man inte har boken "Turist och Cykelguide Sverige" med sig, att rita in Sverigeleden på sin vanliga kartbok.

Per Eric

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
perosen; sa:
Timmersdala (OBS resans största backar just där)
Per Eric

Ja, men landskapet är fint uppe på Billingen. Jag tycker det är värt klättringen. Ta gärna en paus i Eahagens naturreservat, och planera in ett stopp i Varnhem. (Båda ligger längs Sverigeleden.)
[Ändrat av GunnarH 2005-07-13 kl 12:40]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips