Vägval Sarek

Hej,

Tänkte ta en tur i Sarek i början av september och utgå från Akkastugorna.

För att få lite omväxling fr tidigare turer så tänkte jag inte gå in i dalen mellan Gisuris och Akka utan istället mellan Sjpietjav och Gisuris (ser ut som det går en stig i början från Kisurisstugan) och sedan följa dalgångarna längs nationalparksgränsen rakt söderut fram till jag når Guohpervagge, därefter Guohpervagge fram till Mikkastugan. Efter Mikkastugan vet jag hur jag vill gå.

Någon som har gått den vägen? Är Sjpietjavjåhkå och Sierggajåhkå vadbara i det området? Andra saker att tänka på i de sydorienterade dalgångarna, samt Guohppervagge?

/Mats

Hatr inget svar , men vi kanske ses, ska själv utgå ungefär samtidigt från Touttar, sen alkavare, mikkastugan, pela och ut till Sourva

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har ingen egen erfarenhet om detta, men planerar själv att gå från Änonjalme - väster om Gisuris - Låvdak och ner till Guohpervagge.
Vad jag läst till så ska inte detta vara något större problem. Sierggajåhkå kan vadas enl Grundsten lite söder om det "biflöde som också är gräns för Padjelanta nationalpark". Ska vara ca 20 m brett och ha stora stenar i strömfåran. Borde också vara relativt enkelt att vada högre upp.

Hej!

Jag har gått där. Sjpietjavjåhkå behöver du egentligen inte vada. Om du viker av mot Kisuris innan du passerat jokken slipper du det vadet.

Sierggajåhkå är vadbar på flera ställen. Innan den flyter samman med Sierggajåkhå blir terrängen flackare och jokken breder ut sig. Cirka hundra meter uppströms sammanflödet är den bred och extra vadvänlig.

Det är en vacker trakt att vandra i. Gränslandet mellan Padjelanta och Sarek är dramatiskt med sina kontraster. När du passerat Sierggajåhkå får du en praktfull vy över Niak.

I Guophervágge finns fantastiskt fina tältplatser invid Låutakjåkkå. Jokken slingrar sig fram genom ett gräslandskap och vyn in mot Guohpervágge är ståtlig.

IMG_0479.jpg
Vandring längs med Sjpietjavjåhkå, Akka i fonden

IMG_0495.jpg
Västra Guohpervágge - - Lánjekmassivets toppar på rad, nere i dalen har Lautakjåkkå sitt meandrande lopp

Senast ändrad:
Jag har också gått den sträckan ett par gånger, det är mestadels vackert och lättvandrat. I synnerhet platån mittemot Spietjau är en häftig upplevelse, där den breder ut sig mellan Kisuris och Spietjaujåkkås maffiga ravin. Här finns goda chanser att studera fjällvråk mm. Den enda någorlunda krävande passagen tycker jag är passagen av Kisiuisrieppejåkkåtjs ravin, där det blir lite stretande för att komma upp ur den branta ravinen (dock in på ett läskigt sätt). Jag har vadat både Sierkajåkkå och Spietjaujåkkå där de rinner samman utan några problem. De trakterna är också spännande fågelmarker! Tältplatserna nere i Guophervagge är som sagt enastående.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips