Väggbygge, hållfasthet?

Håller på att bygga en boulderingvägg efter konstens alla regler, nu är det snart dags att fästa skivor på skelettet av reglar. Nu är nämligen så att jag har en massa plankor av grövre modell liggande till igen nytta, så min fråga är om man kan fästa plankor på "skelettet" så det helt täcks och därefter sätta en tunnare plywoodskiva för en slät yta? Blir detta lika hållfast som en 15-18mm plywoodskiva?
Detta skulle ju dra ner kostnaden på väggen rejält.

Tack på förhand

Det kan absolut bli lika starkt. Fast det beror ju på vad det var för plankor, och hur du sätter fast dem. Dessutom kan det ju bli opraktiskt tjockt för hålen där du sen troligen ska ha islagsmutter på baksidan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Kul projekt! Det skulle jag också vilja ha.

Jag har inte byggt någon vägg själv men ser ett par saker som kanske kan vara värda att beakta

Vilken dimension har plankorna? är de spontade?

Hur ska du fästa greppen? Skruvar eller mutter?

Om du väljer att göra en slät yta med plankor så tror jag att du behöver fästa skivan du lägger över i varje enskild planka, så tillvida de inte är spontade. Detta för att kraften ska fördelas över flera plankor. Skivan behöver säkert också skruvas tätare ju tunnare den är för att undvika att den flexar för mycket.

Jag är inte snickare eller så bara så att du vet...

Lycka till!

mvh
Johan

Hej!

Kul projekt! Det skulle jag också vilja ha.

Jag har inte byggt någon vägg själv men ser ett par saker som kanske kan vara värda att beakta

Vilken dimension har plankorna? är de spontade?

Hur ska du fästa greppen? Skruvar eller mutter?

Om du väljer att göra en slät yta med plankor så tror jag att du behöver fästa skivan du lägger över i varje enskild planka, så tillvida de inte är spontade. Detta för att kraften ska fördelas över flera plankor. Skivan behöver säkert också skruvas tätare ju tunnare den är för att undvika att den flexar för mycket.

Jag är inte snickare eller så bara så att du vet...

Lycka till!

mvh
Johan

Plankorna som jag tänkte använda är nog runt 25mm tjocka och är spåntade (gamla golvplankor).
Så jag tänkte att man sätter dom på skelettet och sen en masonitskiva ovanpå det.
Tjockleken är inget problem då greppen jag ska använda är av typen screw-on.

Vad tror ni om det?

Det låter förtroendeingivande.
I viss mån beror det ju på hur "skelettet" ser ut, men i och med att det är spontat så sitter det ihop väldigt bra och styvt. Om du t ex har c/c 60 och sätter en skruv i varje bräda i varje regel borde det inte svikta mer änd vad ett vanligt golv gör, och troligen sätter man i fötterna i golvet med lite mer beslutsamhet än man hänger i ett tag även om det är juggigt... Är det dessutom lite mindre brant så blir det ju ännu styvare.

Om du har srew-on-grepp så vill det till att skuvarna inte är för korta. Plywood är ju lite segare än massivträ på det viset, och har du dessutom en masonitskiva så blir ju den effektiva skruvlängden förkortad.

Det är inga problem att använda dig av plankorna istället så länge du skruvar in skruven från greppet i dem. Sen om du vill ha en tunnare plywood för att få en slät yta spelar det ingen roll vilken tjocklek den har.

Jag är ingen snickare, men byggnadskonstruktör.

Kul bygge :) Lycka till

PS. Jag tar inget ansvar om allt rasar! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips