Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet?

Hejsan,

Jag undrar om någon vet om det går att ta sig upp till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet på ett smidigt sätt. Givetvis vet jag att man kan gå Kungsleden Teusajaure, men det är inget bra alternativ för oss.

När man kollar på kartan verkar det bara finnas ett möjligt vandringsalternativ och det är att gå upp till nordspetsen av Gagirjavri och vada bäcken som rinner ut från Teusajaure någonstans uppströms. Det finns en stig utmarkerad på kartan som går på nordsidan av bäcken och som slutar vid en liten ö c:a 1.5 km norr om Gagirjavri, skulle detta kunna vara ett görbart vadställe? Någon som vadat här kanske?

Annars måste man väl försöka få tag på någon båt som tar en över till nordsidan. Finns det någon som vet om det är möjligt?

/ Stefan
 
Hejsan,

Jag undrar om någon vet om det går att ta sig upp till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet på ett smidigt sätt. Givetvis vet jag att man kan gå Kungsleden Teusajaure, men det är inget bra alternativ för oss.

När man kollar på kartan verkar det bara finnas ett möjligt vandringsalternativ och det är att gå upp till nordspetsen av Gagirjavri och vada bäcken som rinner ut från Teusajaure någonstans uppströms. Det finns en stig utmarkerad på kartan som går på nordsidan av bäcken och som slutar vid en liten ö c:a 1.5 km norr om Gagirjavri, skulle detta kunna vara ett görbart vadställe? Någon som vadat här kanske?

Annars måste man väl försöka få tag på någon båt som tar en över till nordsidan. Finns det någon som vet om det är möjligt?

/ Stefan

Hejsan!

Lyfter detta spörsmål igen. Har någon, kanske inläggsförfattaren efter företagen vandring, någon erfarenhet av vad mellan Teusajaure och Gagirjavri?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Har tyvärr ingen förstahandsinformation från området men har själv letat efter svar på samma spörsmål.

Olika uppfattningar om det är möjligt att vada eller ej kan man läsa om i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70422&highlight=suorggejohka

Se också Pelles (Swift) kommentar (#37) ang. Suorggejohka i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60573&highlight=suorggejohka
Fast där gäller frågan ovanför Diessajávri, men det lär nog inte vara enklare nedströms...

Ett bra verktyg för att få ett hum om hur besvärligt ett vad kan tänkas vara är SMHI:s internettjänst Vattenwebb. Jag har för mig att jag vid en tidigare jämförelse konstaterade att flödesnivåerna i Suorggejohka var väldigt jämförbara med flödet vid Tielmavadet. Men jag tror att jag då kollade ovanför Dievssajávri.

Jag följer också den här frågeställningen med intresse, så om/när du har varit på plats får du gärna återkomma med en rapport om hur det gick. Lycka till!
 
Spännande fjällområde

Någon som har vandrat i detta tillsynes otillgängliga bergsmassivet? Finns fler tänkbara vägar in än från Kungsleden?
 

Bilagor

  • kårsatjåkka teusajaure.jpg
    kårsatjåkka teusajaure.jpg
    55 KB · Visningar: 1,304

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej!

Här en länk till en tysk killes bilder. Mortias som han heter har korsat vattendragen vid Kakerjaure och Sirccam vad det verkar.

http://www.panoramio.com/photo/72699780

Mvh F
Det ska finnas en länk till hans blogg någonstans här på Utsidan, kommer ej ihåg var det var jag såg den. Vadet över Sirččám verkarde i alla fall väldigt riskabelt trots att vattenståndet var lågt, skulle bestämt vilja avråda från vadförsök där.

Liftade häromåret med en man som jobbade på Laponiatjuottjudus (Laponiaförvaltningen, minns ej mannens namn nu). Jag frågade honom om möjligheten att vada Teusaälven och han svarade att det skulle gå bra så länge vattenståndet inte är för högt. Tror att vadplatsen som han rekommenderade var någonstans i närheten av den nedersta bäcken från öster (ovan Gágirjávri). Det var i alla fall grus/sandbotten och inga starkar forsar nedströms så även om man skulle tappa fotfästet så var det ingen direkt livsfara...

Detta är som sagt andrahandsinformation och minnet börjar att svika lite så ta den här inormationen med en nypa salt... Även jag har Kårsatjåkkamassivet som ett av huvudalternativen för sommarens fjällvandring så om jag skulle skaffa mig förstahandsinformation om detta vadställe återkommer jag givetvis med en rapport i denna tråd.
 
Torde vara långt mellan besöken uppe i de där trånga dalgångarna. Gillade de små glaciärsjöarna insprängda i området. Jag hoppas verkligen du tar dig dit TobbeC så vi får ta del av området mera!
 
Vad

På tal om vad av älven...hur vanligt är det att simma med liggunderlaget i famnen över lugnt vatten á la Monsen?
 
Tack för länken! Det var verkligen så storslaget som man kan gissa utifrån kartan. Ödsligt, vilt och vackert.

Ser ut att ha varit lågvatten i alla fall.

Och glaciären under toppen såg verkligen klen ut sedan 80-talets kartuppgifter...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.