Väg till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet?

Hejsan,

Jag undrar om någon vet om det går att ta sig upp till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet på ett smidigt sätt. Givetvis vet jag att man kan gå Kungsleden Teusajaure, men det är inget bra alternativ för oss.

När man kollar på kartan verkar det bara finnas ett möjligt vandringsalternativ och det är att gå upp till nordspetsen av Gagirjavri och vada bäcken som rinner ut från Teusajaure någonstans uppströms. Det finns en stig utmarkerad på kartan som går på nordsidan av bäcken och som slutar vid en liten ö c:a 1.5 km norr om Gagirjavri, skulle detta kunna vara ett görbart vadställe? Någon som vadat här kanske?

Annars måste man väl försöka få tag på någon båt som tar en över till nordsidan. Finns det någon som vet om det är möjligt?

/ Stefan
 
Hejsan,

Jag undrar om någon vet om det går att ta sig upp till Kårsatjåkka från Stora Sjöfallet på ett smidigt sätt. Givetvis vet jag att man kan gå Kungsleden Teusajaure, men det är inget bra alternativ för oss.

När man kollar på kartan verkar det bara finnas ett möjligt vandringsalternativ och det är att gå upp till nordspetsen av Gagirjavri och vada bäcken som rinner ut från Teusajaure någonstans uppströms. Det finns en stig utmarkerad på kartan som går på nordsidan av bäcken och som slutar vid en liten ö c:a 1.5 km norr om Gagirjavri, skulle detta kunna vara ett görbart vadställe? Någon som vadat här kanske?

Annars måste man väl försöka få tag på någon båt som tar en över till nordsidan. Finns det någon som vet om det är möjligt?

/ Stefan

Hejsan!

Lyfter detta spörsmål igen. Har någon, kanske inläggsförfattaren efter företagen vandring, någon erfarenhet av vad mellan Teusajaure och Gagirjavri?
 
Har tyvärr ingen förstahandsinformation från området men har själv letat efter svar på samma spörsmål.

Olika uppfattningar om det är möjligt att vada eller ej kan man läsa om i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=70422&highlight=suorggejohka

Se också Pelles (Swift) kommentar (#37) ang. Suorggejohka i den här tråden:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60573&highlight=suorggejohka
Fast där gäller frågan ovanför Diessajávri, men det lär nog inte vara enklare nedströms...

Ett bra verktyg för att få ett hum om hur besvärligt ett vad kan tänkas vara är SMHI:s internettjänst Vattenwebb. Jag har för mig att jag vid en tidigare jämförelse konstaterade att flödesnivåerna i Suorggejohka var väldigt jämförbara med flödet vid Tielmavadet. Men jag tror att jag då kollade ovanför Dievssajávri.

Jag följer också den här frågeställningen med intresse, så om/när du har varit på plats får du gärna återkomma med en rapport om hur det gick. Lycka till!
 
Spännande fjällområde

Någon som har vandrat i detta tillsynes otillgängliga bergsmassivet? Finns fler tänkbara vägar in än från Kungsleden?
 

Bilagor

  • kårsatjåkka teusajaure.jpg
    kårsatjåkka teusajaure.jpg
    55 KB · Visningar: 1,094
Hej!

Här en länk till en tysk killes bilder. Mortias som han heter har korsat vattendragen vid Kakerjaure och Sirccam vad det verkar.

http://www.panoramio.com/photo/72699780

Mvh F
Det ska finnas en länk till hans blogg någonstans här på Utsidan, kommer ej ihåg var det var jag såg den. Vadet över Sirččám verkarde i alla fall väldigt riskabelt trots att vattenståndet var lågt, skulle bestämt vilja avråda från vadförsök där.

Liftade häromåret med en man som jobbade på Laponiatjuottjudus (Laponiaförvaltningen, minns ej mannens namn nu). Jag frågade honom om möjligheten att vada Teusaälven och han svarade att det skulle gå bra så länge vattenståndet inte är för högt. Tror att vadplatsen som han rekommenderade var någonstans i närheten av den nedersta bäcken från öster (ovan Gágirjávri). Det var i alla fall grus/sandbotten och inga starkar forsar nedströms så även om man skulle tappa fotfästet så var det ingen direkt livsfara...

Detta är som sagt andrahandsinformation och minnet börjar att svika lite så ta den här inormationen med en nypa salt... Även jag har Kårsatjåkkamassivet som ett av huvudalternativen för sommarens fjällvandring så om jag skulle skaffa mig förstahandsinformation om detta vadställe återkommer jag givetvis med en rapport i denna tråd.
 
Torde vara långt mellan besöken uppe i de där trånga dalgångarna. Gillade de små glaciärsjöarna insprängda i området. Jag hoppas verkligen du tar dig dit TobbeC så vi får ta del av området mera!
 
Vad

På tal om vad av älven...hur vanligt är det att simma med liggunderlaget i famnen över lugnt vatten á la Monsen?
 
Tack för länken! Det var verkligen så storslaget som man kan gissa utifrån kartan. Ödsligt, vilt och vackert.

Ser ut att ha varit lågvatten i alla fall.

Och glaciären under toppen såg verkligen klen ut sedan 80-talets kartuppgifter...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Onesport Väg till Kåtotjåkka - vad? Fjällvandring 8
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
avslutad130107 Väg till spiterstulen? Fjällvandring 9
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
Fotoroger Bäst väg till Pältsa! Fjällvandring 1
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
hegeland Toppenväder på väg till lapplandsfjällen! Fjällvandring 0
hagaviken Alternativ väg till Sarek Fjällvandring 1
Big Jim Väg till Sylsjön Fjällvandring 7
tingdahl Alternativ väg till Sareks stortopp Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
pergit Från Kårsavagge - Låktatjåkka, vilken väg? Fjällvandring 8
Utric Väg 531 Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
HansLöfgren Bra väg in i Sarek Fjällvandring 1
j_felix Fjällräven Classic - annan väg Fjällvandring 5
oscarsundholm Väg/led upp på Slottet Fjällvandring 0
Robert_nikula Lämplig väg abisko-tjåmuhas-kåtotjåkka Fjällvandring 1
Pirhana Rookie på väg uppför Fjällvandring 7
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.