Vadplatser i och runt västra Padjelanta

Nu har jag plockad fram min Grundsten - På fjälltur Padjelanta och Sulitjelma - den gamla utgaven.
Såhär skrivar han
... Jåkken från Kaisatj-jaure är vadbar ungefär där den vinklar av mot norr (1). Efter den passagen går man snett nedför sluttningen till Njåmmeljaures västra ände, där man måste vada en jåkk som kan ställa med besvär vid högvatten (2). Sjöns östra utflöde Njåmmeljåkkå innebär dock en ännu större hasard att passera. Enligt uppgift kan det dock göras vid den smala delen precis innan mynningen i Sallohaure, forutsatt att vattenståndet är lågt.
1. Den var vadbar var som helst när jag var där.
2. Som skrivit tidigare, nästan ingen vatten där, men jag tror ått där var mer vatten förre dambygningen in i Norge på Linajavri/Forsvatnet.

Kannske finns nyare informationer i den aktuellen utgaven av Claes Grundstens bok.

Henning

Tack så mycket! Jag får se ifall jag går direkt på västra änden av Njoammeljávrre eller om jag chansar på att Njoammeljåhkå inte innebär en allt för stor hasard...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Njoammeljåhkå

Jag vadade Njoammeljåhkå vid gränsröset till Norge. Enkelt, grunt med flata stenar, vatten till anklarna!
Jag har gått väster om de stora sjöarna tre gånger alltid med start i Staloloukta. Det är bara en jåkk som vållat mig bekymmer. Jokken från Vietjetjaure till Njoammeljaure, den faller hela tiden så lugnvatten finns inte och det är ganska bra tryck i vattnet där, men det finns ju alternativa vägar till Vaisaloukta.

Bron vid Slappejaure är egentligen inte nödvändig det går lika bra att vada där.

Turen som du planerar i västra Padjelanta är en av Sveriges vackraste och ödsligaste do, rekommenderas!

Jokken som kommer från Norge och mynnar i Njoammeljávrres västra ände ligger till 95 % i Norge där den heter Tjåhkkuljåhkå. Har aldrig varit några problem att vada den 130 meter nedströms Rr 245 där jokken är bredare. Bifogar bild av vadstället från 1:a augusti 2020 då det var mer vatten än normalt för den tiden.

Njoammeljåhkå är jokken som avvattnar Njoammeljávrre och den lär sällan vara vadbar annat än sent på säsongen.

Jokken mellan Miehtjerjávrre och Njoammeljávrre heter Miehtjerjåhkå och den faller hela 97 meter på en knapp km. Vid sen snösmältning (som åren 2015 och 2017) är den omöjlig att vada. Då kan man vada Sjnasjkasjåhkå 4 km norrut och fortsätta längs norra sidan av Slahpejávrre. Det snöfattiga året 2018 var det inga problem att vada Miehtjerjåhkå.

Bilagor

• DSC03979-B.jpg
    DSC03979-B.jpg
    2.4 MB · Visningar: 116
Hejsan.

Det går bra med bussar från Fauske och norröver som man kan hoppa på av på olika platser. Själv har jag både hoppat av och på buss vid vägskälet E6/Laksholvejen. Blir förvisso dryga 2 km på ganska tråkig asfaltsvägen, men stog man vid vägskälet och vinkade så stannade bussen.
Sen har jag för mig att vissa bussar går in till exempel Hellarvika dit man kommer om man följer stigen ner från Svenskhammaren.
Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips