Vadet mellan Stuor-Kärpel och Unna Allakasstugorna

Är det någon här som genomfört detta vad?

Det är tre vadställen utmärkta på kartan, vilket är lämpligast? Kan man gå Norr om Válffojávrrit och därefter vada, eller är det bäst att vada först och sedan gå på sydsidan som leden är markerad på kartan?

Finns det andra vad värda namnet mellan riksgränsen och Kungsleden om man följer den markerade leden som ansluter vid Alesjaurestugorna?

Övriga tips eller kommentarer om denna sträcka?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Denna fråga var uppe för ca 1 år sedan, sök i gamla trådar.
Vid högt vatten rekommenderar jag att undvika vadställena och istället vada just nedströms stugan, Jimmy har en bild när jag vadar på sin hemsida
http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html

Det var faktiskt svårare att vada bäcken 1 km norr om Stour Kärpel, vi kom över just nedströms från stigen men det var inte alls kul. Andra gick uppströms till sjön istället, det var nog en bättre idé.

Jättefin tur, särskilt om vädret är bra. Missa inte koppargruvorna i Sjangeli.
/M

avslutad210712

Gäst
Rekommenderar vadet nedanför stugan i Valfojåkka. Har inte vadat ovanför sjön vid vattenfallet (det vadet är borttaget på nyare kartor om jag minns rätt) men det såg inte roligt ut när vi passerade där. Det andra markerade vadet var jag aldrig fram och kollade hur det såg ut.

Vadet innan Stuor Kärpel (från Katterjåkk räknat) är inte alltför svårt men det kräver troligen kängavtagning eller något annat för att inte få vatten över skorna. Vi vadade där i sommar och gick sen upp mot Hoigannvaggi bara för att upptäcka att bäcken troligen är enklare att vada lite högre upp så det är ett tips i fall att följa bäcken en bit uppåt innan Ni vadar.

Tack för hjälpen med länkarna och tipsen!

Då slipper man ju kliva över på ett dåligt ställe :)

Kollade på min nya BD6. Det södra vadet är borttaget nu, men det mittersta och norra är kvar. Men själv siktar jag på att gå över nedanför Valfojåkka som de flesta rekommenderar.

tredje vadet

Vadade över det nedersta vadet förra sommaren och med facit i handen var det idiotiskt. Jag gick förbi det mittersta och det såg mycket bättre ut. Förhållandena växlar ju snabbt, men jag skulle ta det mittersta. Grundats vatten och minst flöde. Fin sträcka annars!
Lycka till

Vi vadade det mittersta vadet för några år sedan under en torr säsong.

Det var då ganska djupt, snudd på att kallingarna blev blöta, men i stort sett stillastående vatten.
Min färdkamrat vägrade dock blankt att gå över vid vattenfallet och föredrog att bli lite blöt i stället.

Så, jag skulle också rekommendera vadet nedanför rastskyddet. Nackdelen med det är väl att man får gå längre i stenig terräng på norra sidan av jåkken (en gissning eftersom det för oss var betydligt mer lättgånget efter vadet än före) och att man förlorar lite höjd och får en extra brant uppförsbacke mot leden vid rastskyddet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips