Vadet mellan Stuor-Kärpel och Unna Allakasstugorna

Är det någon här som genomfört detta vad?

Det är tre vadställen utmärkta på kartan, vilket är lämpligast? Kan man gå Norr om Válffojávrrit och därefter vada, eller är det bäst att vada först och sedan gå på sydsidan som leden är markerad på kartan?

Finns det andra vad värda namnet mellan riksgränsen och Kungsleden om man följer den markerade leden som ansluter vid Alesjaurestugorna?

Övriga tips eller kommentarer om denna sträcka?
 
Denna fråga var uppe för ca 1 år sedan, sök i gamla trådar.
Vid högt vatten rekommenderar jag att undvika vadställena och istället vada just nedströms stugan, Jimmy har en bild när jag vadar på sin hemsida
http://hem.bredband.net/yojimbo/sjangeli/dag3/1.html

Det var faktiskt svårare att vada bäcken 1 km norr om Stour Kärpel, vi kom över just nedströms från stigen men det var inte alls kul. Andra gick uppströms till sjön istället, det var nog en bättre idé.

Jättefin tur, särskilt om vädret är bra. Missa inte koppargruvorna i Sjangeli.
/M
 

avslutad210712

Gäst
Rekommenderar vadet nedanför stugan i Valfojåkka. Har inte vadat ovanför sjön vid vattenfallet (det vadet är borttaget på nyare kartor om jag minns rätt) men det såg inte roligt ut när vi passerade där. Det andra markerade vadet var jag aldrig fram och kollade hur det såg ut.

Vadet innan Stuor Kärpel (från Katterjåkk räknat) är inte alltför svårt men det kräver troligen kängavtagning eller något annat för att inte få vatten över skorna. Vi vadade där i sommar och gick sen upp mot Hoigannvaggi bara för att upptäcka att bäcken troligen är enklare att vada lite högre upp så det är ett tips i fall att följa bäcken en bit uppåt innan Ni vadar.
 
Tack för hjälpen med länkarna och tipsen!

Då slipper man ju kliva över på ett dåligt ställe :)

Kollade på min nya BD6. Det södra vadet är borttaget nu, men det mittersta och norra är kvar. Men själv siktar jag på att gå över nedanför Valfojåkka som de flesta rekommenderar.
 
tredje vadet

Vadade över det nedersta vadet förra sommaren och med facit i handen var det idiotiskt. Jag gick förbi det mittersta och det såg mycket bättre ut. Förhållandena växlar ju snabbt, men jag skulle ta det mittersta. Grundats vatten och minst flöde. Fin sträcka annars!
Lycka till
 
Vi vadade det mittersta vadet för några år sedan under en torr säsong.

Det var då ganska djupt, snudd på att kallingarna blev blöta, men i stort sett stillastående vatten.
Min färdkamrat vägrade dock blankt att gå över vid vattenfallet och föredrog att bli lite blöt i stället.

Så, jag skulle också rekommendera vadet nedanför rastskyddet. Nackdelen med det är väl att man får gå längre i stenig terräng på norra sidan av jåkken (en gissning eftersom det för oss var betydligt mer lättgånget efter vadet än före) och att man förlorar lite höjd och får en extra brant uppförsbacke mot leden vid rastskyddet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
ViktoriaR Vadet i södra Latnjavaggi, Abisko Fjällvandring 2
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
maaramez Vadet vid Valfojåkka Fjällvandring 12
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
hvk Vadet vid Kårsavaggestugan Fjällvandring 6
Håkan K Var ligger Tielma-vadet? Fjällvandring 11
Röksvamp Vadet och skåningarna Fjällvandring 1
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...