Vadare

Har länge kört med neoprenvadare för fjällfisket, mest på grund av att de andningsvadare jag äger har gått sönder i ris och snår och när jag satt mig på vassa stenar, glödsprätt etc...

(Dessutom har det varit gött med varma neoprenisar i kalla fjällvatten ;) )

Men tunga neoprenvadare och kängor har gjort att jag allt oftare valt att lämna dom hemma när det ska gås till vattnet. Nu tänkte jag iaf sätta ihop ett litet ul-set.. Tanken är lätta andningsvadare samt ett par Salomon karma eller liknande skor.

Min tanke är också att skorna kanske kan användas vid själva vandringen också, då med sealskinz eller liknande... Så jag behöver ett par vadare med tunna sockar som inte gör att jag behöver gå upp i storlek så mkt på skorna. Har ni några tips?

Själv har jag vandrat en hel del i vadare och vadarskor. Det går faktiskt över förväntan och särskilt praktiskt är det när man ska vada. Det är anmärkningsvärt hur stor skillnad det är att vada med packning iförd vadarbyxor och vadarskor med filtsula. Jag har gjort många vad på det sättet som jag nog inte hade gjort på en "traditionell" vandring. Det är inga problem att gå någon mil iförd vadare heller. Naturligtvis har man inte det tjocka ullunderstället på sig men annars inga problem. Mina Vision ghillie-vadare är även lätta att rulla ner till midjan och känns då nästan som en vanlig byxa.

Visions vadare är bra och de har få reklamationer. De (Vision Ghillie) är mycket bekväma! Mina gamla vadare funderar jag dock på att konvertera till höftvadare eftersom de läker i grenen. Ett light-alternativ är såna höftvadare och Vision har en sån modell: http://www.visionflyfishing.com/ext_hipwader.html

Simms och Patagonia gör också högkvalitetsvadare. Simms brukar ju räknas som dom "bästa" men är ju rätt dyra.

Till Finnmarksvidda tänkte jag helt sonika lämna de "vanliga" byxorna hemma och köra på vadarna och mina precip pants för de gånger man lullar runt kring tältet, går och bajsar, lagar mat och sånt. På fisketurer har jag annars vadarna på mig större delen av dagen.

Skor typ Salomon karma funkar nog utmärkt. Neoprenefötterna gör ju dock att du får fylla ut dem med nåt om du ska gå i dom utan vadare. Jag känner inte till några vadare på rak arm med tunn socka men sealskinz eller nån neoprenesocka borde göra jobbet tycker jag.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips