Vada Tarraälven? Går det?

Bild 1: Vy västerut från ungefär mitten av Fierrovagge.
Bild 2: Tarradalen sett från Fierros östra mynning
 

Bilagor

  • fierrovagge västerut l.jpg
    fierrovagge västerut l.jpg
    59 KB · Visningar: 762
  • fierros östra mynning l.jpg
    fierros östra mynning l.jpg
    42 KB · Visningar: 724
En möjlig nerväg till Fierrovagge från höjderna norr därom finns längs bäcken som rinner ur sjön 1181. Så här ser den vägen ut:
 

Bilagor

  • upp ur fierro liten.jpg
    upp ur fierro liten.jpg
    42.3 KB · Visningar: 702
Ja du Håkan.;)
Hela Utsidan’s kunskap ställer upp för dig och levererar bild på bild och otroligt kunniga råd. Inte minst Emma nu.
Det blir väl så, att klättrar du nu inte upp på Jeknaffo å’ ..det får du nog göra på fyra ben och dessutom inte hemkommer med bild på ’Hypartican’ och åker över den där vajer-båten till Sommarlappa, då, ja då blir nog en del besvikna.. inte minst jag..
Det kan jag gott lova!!
Dessutom tycker jag du gott kunde göra den där kamvandringen uppe på Piernakaise.

Jag sitter själv här och undrar.. När kommer den där efterfrågade coffeetable-boken om ditt Sulitelma som du utlovade? Har du kontaktat Allhems förlag i Malmö ännu?
 
Så otroligt mycket kunskap det finns på detta forum om de svenska fjällen...
Kanske borde man försöka sammaställa detta i en geografisk databas med rutter, tältplatser,utsiktspunkter, historiska plater, vadställen och bilder.
 
En möjlig nerväg till Fierrovagge från höjderna norr därom finns längs bäcken som rinner ur sjön 1181. Så här ser den vägen ut:
Aahhh... Tack för bilder, Emma. Precis den där bäcken har jag spanat in på kartan som en möjlig väg. Även bäcken 5 km längre österut ser möjlig ut.

Håkan
 
Ja du Håkan.;)
Hela Utsidan’s kunskap ställer upp för dig och levererar bild på bild och otroligt kunniga råd. Inte minst Emma nu.
Det blir väl så, att klättrar du nu inte upp på Jeknaffo å’ ..det får du nog göra på fyra ben och dessutom inte hemkommer med bild på ’Hypartican’ och åker över den där vajer-båten till Sommarlappa, då, ja då blir nog en del besvikna.. inte minst jag..
Det kan jag gott lova!!
Dessutom tycker jag du gott kunde göra den där kamvandringen uppe på Piernakaise.

Jag sitter själv här och undrar.. När kommer den där efterfrågade coffeetable-boken om ditt Sulitelma som du utlovade? Har du kontaktat Allhems förlag i Malmö ännu?
Hm... du hjälper till att sätta ribban märker jag. ;-)
Jag kan utan tvekan erkänna: Jag VILL göra allt det där, men utan packåsna ( i form av någon vuxen son) är jag medveten om att orken knappast kommer att räcka till. Men - och det är helt ärligt - det stör mig inte det minsta! Det är inte bara snack när jag påstår att planering och funderingar är en mycket stor del av nöjet.

Och trots vissa fysiska tillkortakommanden så tror jag att det svåraste uppdraget du "gett" mig är den minst fysiskt ansträngande. :)

Håkan
 
Jag vet inte heller varifrån den här otroliga kunskapen kommer ifrån. Den är helt otrolig faktiskt. Det är bara att skriva nått här.. . så får man sin hela fjällsommar serverad..
Allt kan man göra på Internet nu..
Men vandra.. det måste man nog fortfarande göra själv!
 
Blev nästan lite orolig över att det tog en och en halv sida innan linfärjan vid Såmmarlappa nämndes... ;)

Åtminstone när jag värdade där så var proceduren i slutet av höstsäsongen att dra upp båten på land och höja upp linan med en ställning, så det borde inte vara någon fara för att den smiter. Sedan är det öppnande sommarvärd som puttar i den igen, så gå inte för tidigt... :)

Vad gäller sista biten för att nå sagda fartyg västerifrån kan en del nämnas/visas. Först och främst gillar jag ju min "gränsbild"Vuoksákvahta i Fierrovágges östra del.

Enklaste vägen ner till älven är att följa Vuoksákjåhkås dalföre, som ser ut så här på plats och så här från höjd (Goahtnjunjes); den södra sidan är snårigare om man lämnar jokken, medan den norra är blötare.

När man sedan tagit sig ner och eventuellt korsat Vuoksákjåhkå (som enkelt vadas nära utflödet, där det även finns en stig) gäller det att hitta en väg genom alla snår som växer på slätten mellan denna och Goahtnjunjesjåhkå. Från början är det enkelt, men därefter blir det allt tätare och svårare att överblicka och när man närmar sig stugan dyker större träd upp. Kommer man fel här får man verkligen slita, vilket är extra frustrerande då målet är så nära.

Jag fick viss rutin på det där efter ett tag och kan sammanfatta tillvägagångssättet så här. Följ stigen så länge denna är skönjbar, men håll åt älven till -- särskilt efter en rand med mindre träd/buskar. Sedan gäller det att se framåt och följa de naturliga stråk som finns, vilket faktiskt inte är alltför svårt, intrycket till trots. När man börjar närma sig skogen mittemot stugan skall man däremot lämna vattnet och söka sig rakt uppåt en bit, tills det att man hittar en öppning bland träden, och viker man in där kommer man på en annan stig som leder ner till båten. Längs älven är vegetationen så tät att den är att betrakta som opasserbar, så det enda alternativet då är att plaska i vattenbrynet (vilket någon gjorde vid ett tillfälle). På detta sätt undviker man även de täta ensnår som finns inne i skogen, vilka man lätt hamnar i om man från början hållit större avstånd till vattnet.

För att även besvara titelfrågan är jag böjd att säga "kanske". Åtminstone tyckte jag att det såg möjligt ut ett par hundra meter uppströms Såmmarlappastugan, med måttligt djup och maklig ström; jag testade aldrig, men noterade att det såg misstänkt "enkelt" ut. Dock skall det sägas att detta var i slutet av augusti vid lågt vattenstånd samt att östra brinken i så fall bjuder en del svårigheter/snårigheter vid uppstigandet.
 
Till detta har jag bara två kommentarer:
1) Fantastiskt dokumentation/information.
2) Jävlar vad vackert!

Tack!

Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.