Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag

Jag och två av mina barn (18 och 22 år, så ganska stora nu...) ska upp till Abisko i mitten på Juli. Det blir första gången som de åker så långt norrut och jag vill såklart att de ska tycka att det är härligt. Jag är ganska van och de har vandrat i sydligare fjäll tidigare. De tycker att tre nätter är lagom i tält och därför har vi begränsat med tid. Den tur jag funderat på är upp till tältlägret och in i Ballinvaggi, vidare in i dalen utan namn och sedan vada Siellajohka för att komma ut till Kungsleden. I vanliga fall hade jag nog inte tänkt så mycket på det, men nu har jag haft en bruten fot under vintern och känner mig lite fundersam ändå. Om någon har en bild på vadet eller lite erfarenheter att dela med sig av vore det fint. Jag har läst det som tidigare skrivits här på utsidan och Grundstens beskrivning, men tar gärna in lite mer information ändå. Om någon har andra tips på en liten rundtur från och till Abisko som passar en tant med en halv fot och två starka ungdomar, så tar jag gärna emot dem också.
/Therese

Jag har gått där men har inget minne av Siellajohka, så kan bara bidra med allmän input. Jag har mycket svårt att tro att det är några problem att passera. Genom att titta på avvattningsområdet får man ofta en bra uppfattning om möjlig vattenmängd och i det här fallet handlar det om ett väldigt begränsat område. Förhoppningsvis kan någon annan bidra med bilder eller annat men tills vidare är mitt tips ”don’t worry”!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag och två av mina barn (18 och 22 år, så ganska stora nu...) ska upp till Abisko i mitten på Juli. Det blir första gången som de åker så långt norrut och jag vill såklart att de ska tycka att det är härligt. Jag är ganska van och de har vandrat i sydligare fjäll tidigare. De tycker att tre nätter är lagom i tält och därför har vi begränsat med tid. Den tur jag funderat på är upp till tältlägret och in i Ballinvaggi, vidare in i dalen utan namn och sedan vada Siellajohka för att komma ut till Kungsleden. I vanliga fall hade jag nog inte tänkt så mycket på det, men nu har jag haft en bruten fot under vintern och känner mig lite fundersam ändå. Om någon har en bild på vadet eller lite erfarenheter att dela med sig av vore det fint. Jag har läst det som tidigare skrivits här på utsidan och Grundstens beskrivning, men tar gärna in lite mer information ändå. Om någon har andra tips på en liten rundtur från och till Abisko som passar en tant med en halv fot och två starka ungdomar, så tar jag gärna emot dem också.
/Therese
Gjorde ni denna vandring och isf, hur gick det att komma över Siellajohka?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips