Vada Njoatsosjahka....möjligt?

Jag kommer på min Sarek tur om ca 3 veckor att gå in via Vallespiken, riktning sjön 840(Buojdes), svänga av mot sjön 1020 innan nedgången i Njoatsovagge för att korsa Njoatsosjahka på väg upp mot Luohttolahko platån där jag aldrig tidigare varit.

Jag har gått i den dalgången förut efter stigen och minns att det var rätt så snårigt och blött på sina ställen, med bara ett-två mindre vad....men nu måste jag som sagt var korsa huvudfåran, är det möjligt?

Alternativt så kan man gå motströms till Lulep/Alep Njoatsosjarre för att möjligtvis vada där....eller gå runt och komma in västerifrån.

Tillbaka vägen ser helt ok ut, på kartan iaf (med ett alternativ om jag går upp mot Pårte.) Någon som har valt den vägen och kan ge lite terränginformation?

Vad säger era erfarenheter?
 

Bilagor

  • ingång.jpg
    ingång.jpg
    41.4 KB · Visningar: 642
Vi korsade Njoatsosjåhkå ett flertal gånger för cirka 30 år sedan. Vi gick vanligen över mellan Luohttojåhkås och Balgatjåhkås inflöden. Det var aldrig något stort problem att hitta vadställen trots att det var snårigt redan då. Sluttningen öster om Luohttojåhkå är snällare än den västra sidan. Luohttojåhkå kan vara svår att vada i ravinen. Vid utloppet av Lulep Njoatsosjavrre är det också lätt att vada.
 
I tråden "Gissa position" sidan 788 finns en bild på passet 1425 som jag för övrigt gissade rätt på.
Vandringen på hyllan under Loametjåhkkå finns beskriven i en tråd här på Utsidan. Jag hittar dock inte igen den just nu.
Vi kommer själva att gå den vägen i augusti om vädret ser ut att bli bra.
 
Jag gick där förra året och kom ner i Njoatsosvagge på ungefär samma ställe som du planerar göra, skulle dock fortsätta västerut till Padjelanta. Letade ett tag efter någonstans att ta mig över jokken till stigen på norrsidan men hittade inget som kändes vadningsbart utan fortsatte genom viden upp till Lulep Njoatsosjavrre.

Detta var iofs i mitten av juli och med fjolårets sena snösmältning var det gott om vatten, kanske är annorlunda i år.
 
Gick nästan exakt som ditt svarta streck på hyllan nedanför Loametjåhkkå förra året. Har skrivit en arkitel om den vandringen här på Utsidan.

På plats var det enkelt att hitta vägen upp från Luohttolahko. Vi gick dock lite för mycket rakt på sjöarna och hamnade i en brant med lösa stenar på vägen ner till hyllan. Håller man lite höger (mer norrut) på slutet så såg det ut att kunna komma runt branten. Vägen över är det sten och eventuellt en del snöfält.
Väl över på andra sidan och framme vid sjöarna blir det enklare. Utsikten uppe på hyllan är grym om ni har vädret med er! Fortsatt söderut om man tar lite höjd så blir det mer sten igen. Ska ni inte upp på Pårte är det inget ni behöver göra. Vi hade inga problem att passera jokken där ditt streck är ritat, men det var i mitten av augusti.

Det är möjligt att gå upp på Pårte från det här hållet. Vill minnas att jag läst om det här på Utsidan och jag tror det kan ha varit av fowwe.
 
Tack för tipsen, då hoppas jag att det ska gå att vada, annars får jag väl gå runt helt enkelt. Är vädret bra går jag nog upp på Pårte, annars så håller jag lite lägre profil :)!
 
Hej!

Sökte och hittade ganska mycket om detta, exempel ges nedan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50878&highlight=Njoat
"fowwe (Hans Fowelin) Inlägg: 995
Jag har vadat Njoatsosjokken lite högre upp, före sammanflödet med Luohttojåhkå. Mer exakt var det SV höjden 805 (dvs ovanför "sos" i "Njoatsosvágge" på kartan). Det var inga problem alls trots att den sommaren (2006) var regnig och eländig vid den tiden.
Grundsten skriver i sina turbeskrivningar för Sarek om vadet vid 638 att det ibland kan vara omöjligt vid högvatten, och att man då måste gå ända upp till Lulep Njåtjosjaure för att vada vid sjön (sid. 25). Detta sista kan jag inte alls förstå. Det måste gå att vada på många ställen mellan fallet efter Lulep Njåtjosjaure och sammanflödet med Luohttojåhkå.
/Hans"


http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68271&highlight=Njoatsosj%E5hk%E5
"Swift (Per Kjellin) Inlägg: 907
Klokt av dig att läsa på, det är ju också en del av nöjet...
...Ja, nedgången i Njoatsosvágge är tämligen brant och där nere möter videt, som dock knappast är avskräckande. De två gånger jag gått upp här har jag gått alltför långt norrut och då haft onödigt brant skrågång. Idag skulle jag gå nära sjön Goabrekjávrasj och gå någorlunda rakt ner i dalen, även om det blir mer vide då. Njoatsosjåhkå kan vadas även nedanför det vackra vattenfallet som syns någon km nedströms sjön.
Hälsn Pelle"


Vänligen/Rickard
 
För något år sedan gick vi precis sträckan enligt din första pil. Nedgången från Goabrekjávrásj till Njoatsosvagge var brant men inga problem alls. Vi vadade Njoatsosjåhkå nästan rakt söder om 804, troligen lite söder om det vad som Fowwe beskriver men ungefär vid ditt röda kryss. Trots att det hade varit varmt med smältande glaciärer så var det vadet helt odramatiskt. I och för sig matas inte den delen av Njoatsosjåhkå av så mycket glaciärvatten. Hade troligen varit ett ”kängvad” men vi hade de hemgjorda vadarpåsarna på.

Däremot var Louhttojåhkå ett något svårare vad. Kanske just på grund det varma vädret med smältande glaciärer. Jag hade fått tips om att den var svårvadad uppe i ravinen. Alldeles nere vid Njoatsosjåhkå delade strömfåran upp sig och det gick att vada de olika fårorna även om det var strömt och drygt knädjupt i mittfåran. De fanns dock större stenar att sätta fötterna mot.

Om två veckor kommer vi att starta från Kvikkjokk och avsluta årets tvåveckorsvandring ungefär som ditt andra streck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Enstöring Goabrekbakte, vada Njoatsojåkken Fjällvandring 9
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
cloud76 Vada Sieberjåhkå? (norr om Kutjaure) Fjällvandring 5
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
oskarlin Vada vid Sårjåsjaurestugan / Konsul Perssons? Fjällvandring 7
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
hedtjarn Alggavágge mot Skarja - vada Guohperjåhkå Fjällvandring 5
Guffa Vada Valfojokka från Katerjåkk Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
Almijo Vada Rahpaädno? Fjällvandring 22
nicko_ Vada med crocs utan att bli blöt Fjällvandring 12
Småtärna Sarek, vada Gouhperjåhkå, Souttasjjåhkå mm Fjällvandring 2
josia Vada Alggajåhkå vid Niejdariehpvágge Fjällvandring 7
Isaksson Går det att vada Låvdakjåhkå? Fjällvandring 6
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
majjen Vada LULEP Bastajåhkå Fjällvandring 8
majjen Vada Alep Bastajåhkå? Fjällvandring 5
Sigi Vada Sieberjakka i Padjelanta? Fjällvandring 2
Charlotte_LL Vada Rapaätno Fjällvandring 8
anle Vada Kvernelva eller Grøningselva? Fjällvandring 6
anle Vada Sartájåhkå öster om Miehkak? Fjällvandring 3
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
bfia73 går det att vada Sjpietjavjåhkå? Fjällvandring 2
ilisen Vada med slalomstav? Fjällvandring 12
tbergman Vada Stuor-Reaiddávággi-jokken Fjällvandring 5
tomhylsan Vada Kungsleden? Fjällvandring 3
7435 Vada Ubmasjåhkå Fjällvandring 3
fowwe Vada Guhkesvákkjåhkå? Fjällvandring 8
peter1969 Vada Sartajåkkå? Fjällvandring 4
majjen Vada Tarraälven? Går det? Fjällvandring 35
AfTech54 Vada över Köfteälven Fjällvandring 0
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
avslutat medlemskap1105 Vada Lulep Bastajåhkå? Fjällvandring 9
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
resomaja Vada över Sjnjuftjutisjåkkå Fjällvandring 7
kent1234 Vada i Vålådalen Fjällvandring 5
grodanbolle Fullzippants, vada? Fjällvandring 26
Janne62 vada i Sarek Fjällvandring 5
BrittMarie Vada Haddit-jåkkå Fjällvandring 6
asikpe Att vada Tjågnårisjåhkå i Sarek Fjällvandring 5
avslutat medlemskap1105 Vada Laisälven? Fjällvandring 17
Keras2006 Vada i Sarek! Fjällvandring 13
mo9jan Vada Rapaälven? Fjällvandring 4
Bandersson Vada nedre kåtokjåkkå Fjällvandring 1
tbergman Vada i västra Padjelanta Fjällvandring 18
avslutat medlemskap1105 Vada över Darrejåhkå/Darrhaädno? Fjällvandring 7
brigas Vada Fjällvandring 7
Pellepassat Vada Visstasjohka och Östra Knivglaciären Fjällvandring 3
jamlindell Vada i Rapadalen Fjällvandring 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.