Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell

Kan det vara något? Jag väntar på att plaggen ska dyka upp i svenska affärer så man kan prova lite. Än så länge är det bara något enstaka plagg från Haglöfs jag sett.
 
Skillnaden i Ret värde märker du nog inte av i praktiken, materialet som mebranet är laminerat mot och vad du har på dig under spelar större roll för diffusionen än skillnaden i Ret värde. Det som kommer avgöra hur plaggen känns under användning är ventilationsmöjligheterna, pitzips och andra ventilationsöppningar, precis som för all annan goretex.
 
Senast ändrad:
Ja det stämmer nog det du säger, kanske att man märker en liten skillnad.

Idag har jag en fem år gammal Tierra Pacman Jacket (Paclite), som jag just skickat till Gore på reklamation eftersom membranet har gått sönder på flera ställen i jackan. Om Active Shell är lika ömtåligt som Paclite så väljer jag Pro Shell istället nästa gång.
 
Teknikerna blir allt bättre på att göra grejor med livlängd just längre än garantitiden.
Därför gäller det som konsument att veta vad man köper och ha rätt förväntningar.
G-tex i olika former som finns på marknaden är väl diskuterade på olika forum.
Det som ännu inte finns i butikerna verkar vara väl mycket marknadsföringsplacering och bör väl granskas som sådant i första hand.
Utvärderingar brukar kräva tillgång och fälttid till att börja med.
 
Polartech NeoShell?

Något som däremot ska bli riktigt intressant att se är hur väl Polartec NeoShell fungerar. NeoShell ska tydligen vara ett vattentätt membran som inte är helt vindtätt, om principen visar sig funka så kommer NeoShell slå alla andra "andas" membran med hästlängder. En vattentät jacka som det fläktar lite igenom. :)
 
Ja det ska bli intressant. Men enligt Gore så vill ju inte Polartec låta testa det enligt samma kriterier som Gore använder, alltså RET, i ett oberoende testlabb.
 
Ja det ska bli intressant. Men enligt Gore så vill ju inte Polartec låta testa det enligt samma kriterier som Gore använder, alltså RET, i ett oberoende testlabb.

För att ta reda på NeoShell membranets verkliga potential behövs ett test som mäter effekten av både diffusion och konvektion samtidigt. RET testet mäter endast diffusion och skulle därför inte göra NeoShell rättvisa.. .
 
Jag har testat och klämt på lite olika Active-shell jackor i butik, jag ser dem främst som multisport-plagg där vikten är av största betydelse.

För mig som allround användare är dels slitstyrkan för låg men även stryktåligheten, mot tex grenar och hund-klor etc känns dålig. Jag väljer hellre en minimalistisk Pro-shell jacka t.ex Arcteryx Alpha LT eller Haglöfs Spitz
 
En frälsning som kommer ...

... att bli en besvikelse för många, det vad jag tror.

Active Shell membranet är helften så tjokt som membranet i de andra Gore-Tex laminaten (Pro, Preformance och Pack Lite). Det kombinerat med att både yttertygen och fodren är porösare och tunnare är det som ger ett plagg som på ett mycket effektivare sätt kan få ut ånga ur plaggen.

Men.

Det leder också till att plaget är mycket skörare. Är man sugen på en Pro Shell byxa för skog, klättring och hundlekar, så kommer man att bli besviken.

Det är alltid viktigt att veta vad man har för behov och vad man köper.
 
... att bli en besvikelse för många, det vad jag tror.

Active Shell membranet är helften så tjokt som membranet i de andra Gore-Tex laminaten (Pro, Preformance och Pack Lite). Det kombinerat med att både yttertygen och fodren är porösare och tunnare är det som ger ett plagg som på ett mycket effektivare sätt kan få ut ånga ur plaggen.

Men.

Det leder också till att plaget är mycket skörare. Är man sugen på en Pro Shell byxa för skog, klättring och hundlekar, så kommer man att bli besviken.

Det är alltid viktigt att veta vad man har för behov och vad man köper.

Menar du active shell? Eller är det ingen idé att skaffa en pro-shell jacka heller om man tänkt använda den för just det du skrev, hundlek(ibland ganska våldsam haha), skogspromenader och till vardags. Går nämligen i köptankar själv :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
blomberger Skalhandske i gore-tex efterlyses! Kläder 9
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Marie Nordholm tyg av Gore-tex Kläder 11
freka586 Gore Tex Soft Shell? Kläder 2
grodanbolle Gore-Tex & HellyTech innehåller mycket gifter! Kläder 24
Tidenztand Lagning av Gore-Tex i Malmö Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.