Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell

Kan det vara något? Jag väntar på att plaggen ska dyka upp i svenska affärer så man kan prova lite. Än så länge är det bara något enstaka plagg från Haglöfs jag sett.

Skillnaden i Ret värde märker du nog inte av i praktiken, materialet som mebranet är laminerat mot och vad du har på dig under spelar större roll för diffusionen än skillnaden i Ret värde. Det som kommer avgöra hur plaggen känns under användning är ventilationsmöjligheterna, pitzips och andra ventilationsöppningar, precis som för all annan goretex.

Senast ändrad:

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja det stämmer nog det du säger, kanske att man märker en liten skillnad.

Idag har jag en fem år gammal Tierra Pacman Jacket (Paclite), som jag just skickat till Gore på reklamation eftersom membranet har gått sönder på flera ställen i jackan. Om Active Shell är lika ömtåligt som Paclite så väljer jag Pro Shell istället nästa gång.

Teknikerna blir allt bättre på att göra grejor med livlängd just längre än garantitiden.
Därför gäller det som konsument att veta vad man köper och ha rätt förväntningar.
G-tex i olika former som finns på marknaden är väl diskuterade på olika forum.
Det som ännu inte finns i butikerna verkar vara väl mycket marknadsföringsplacering och bör väl granskas som sådant i första hand.
Utvärderingar brukar kräva tillgång och fälttid till att börja med.

Polartech NeoShell?

Något som däremot ska bli riktigt intressant att se är hur väl Polartec NeoShell fungerar. NeoShell ska tydligen vara ett vattentätt membran som inte är helt vindtätt, om principen visar sig funka så kommer NeoShell slå alla andra "andas" membran med hästlängder. En vattentät jacka som det fläktar lite igenom. :)

Ja det ska bli intressant. Men enligt Gore så vill ju inte Polartec låta testa det enligt samma kriterier som Gore använder, alltså RET, i ett oberoende testlabb.

Ja det ska bli intressant. Men enligt Gore så vill ju inte Polartec låta testa det enligt samma kriterier som Gore använder, alltså RET, i ett oberoende testlabb.

För att ta reda på NeoShell membranets verkliga potential behövs ett test som mäter effekten av både diffusion och konvektion samtidigt. RET testet mäter endast diffusion och skulle därför inte göra NeoShell rättvisa.. .

Jag har testat och klämt på lite olika Active-shell jackor i butik, jag ser dem främst som multisport-plagg där vikten är av största betydelse.

För mig som allround användare är dels slitstyrkan för låg men även stryktåligheten, mot tex grenar och hund-klor etc känns dålig. Jag väljer hellre en minimalistisk Pro-shell jacka t.ex Arcteryx Alpha LT eller Haglöfs Spitz

En frälsning som kommer ...

... att bli en besvikelse för många, det vad jag tror.

Active Shell membranet är helften så tjokt som membranet i de andra Gore-Tex laminaten (Pro, Preformance och Pack Lite). Det kombinerat med att både yttertygen och fodren är porösare och tunnare är det som ger ett plagg som på ett mycket effektivare sätt kan få ut ånga ur plaggen.

Men.

Det leder också till att plaget är mycket skörare. Är man sugen på en Pro Shell byxa för skog, klättring och hundlekar, så kommer man att bli besviken.

Det är alltid viktigt att veta vad man har för behov och vad man köper.

... att bli en besvikelse för många, det vad jag tror.

Active Shell membranet är helften så tjokt som membranet i de andra Gore-Tex laminaten (Pro, Preformance och Pack Lite). Det kombinerat med att både yttertygen och fodren är porösare och tunnare är det som ger ett plagg som på ett mycket effektivare sätt kan få ut ånga ur plaggen.

Men.

Det leder också till att plaget är mycket skörare. Är man sugen på en Pro Shell byxa för skog, klättring och hundlekar, så kommer man att bli besviken.

Det är alltid viktigt att veta vad man har för behov och vad man köper.

Menar du active shell? Eller är det ingen idé att skaffa en pro-shell jacka heller om man tänkt använda den för just det du skrev, hundlek(ibland ganska våldsam haha), skogspromenader och till vardags. Går nämligen i köptankar själv :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips