Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm.

Hej, jag tänkte hälsa på min syster i USA någon gång runt nyår. Hon ska föda sitt första barn och jag har inte varit och hälsat på henne någon gång i USA. Då jag är student så är 5000 kr en saftig peng att lägga ut så därför funderade jag på att kanske köpa med mig lite grejer hem och sälja för att göra resan billigare.

Har handlat från USA tidigare då mina föräldrar var och hälsade på henne och har bara haft bra erfarenheter av det.

Jag undrar om ni ni tror det finns något intresse för tex. Downmat 9 Pump Delux för runt 1500 kr här i Sverige? En annan idee är till exempel 2-manna tält för runt 1500 kr typ GoLite Den 2 Shelter.

Om ni har någe tips på vad det finns för billiga grejer i USA som man troligtvis kan få sålt i Sverige så får ni gärna komma med förslag. Om det är någon som redan nu är intresserad så får ni gärna pm eller skriva här i tråden.

PS. Om tråden ligger i fel forum eller om detta är något som borde tas upp någon annan stans så säg bara till.

Mvh / Erik
 
Senast ändrad:
Det är väl typ olagligt. Sen så är det ju så att det är skatter som vi diskuterar. Om du hjälper någon att kringgå skatt så betyder det att vi andra skattebetalare ska betala in den förlorade skatten.

Jag har i alla fall ingen lust att betala högre skatt för att du ska kunna finansiera din resa till USA.
 
Det är väl typ olagligt. Sen så är det ju så att det är skatter som vi diskuterar. Om du hjälper någon att kringgå skatt så betyder det att vi andra skattebetalare ska betala in den förlorade skatten.

Jag har i alla fall ingen lust att betala högre skatt för att du ska kunna finansiera din resa till USA.

Nu har han ju inte skrivit någonstans att han tänkte ta hem det otullat eller olagligt, eller hur?!
 
Nä, du har helt rätt. Om han tar in prylarna och förtullar dem så är det ju ok. Fast då är ju vinsten i princip borta och någon finansiering av resan blir det ju knappast...
 
Då är det ju bara att köpa en vara för eget bruk.

------------
http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen.

--------------

Sen om man ångrar sig och känner att man inte vill ha prylen man köpt är det ju bara att sälja den.
Varför behålla saker bara för att man råkat köpa in det utomlands.
 
Ett annat sätt att tjäna pengar är ju att du köper en bil, åker till Ryssland och säljer den. Därefter så ringer du försäkringsbolaget och säger att bilen har blivit stulen.
 
Så mycket gnäll det är om våra tullavgifter och skatter här på utsidan!!! Många verkar vara riktiga änglar som sköter sig som om dom vore omänskliga, gör allting rätt och skattar/tullar för varenda lilla pryl som de tar in i landet.

Tror verkligen inte att det är så i verkligheten, De som har skrivit det är nog precis som jag överlyckliga när de ser att deras paket har passerat TT utan att det har blivit öppnat :p

Självklart ska man inte uppmana till skattefusk. MEN jag tycker att detta är ett utmärkt initiativ av ETullen. Jag tror att han också hade kunnat gå med på att ta en beställning på saker som bara går att köpa i USA. Hade jag velat ha ett tält så hade han kunnat köpa detta till mig, jag hade kunnat få det till bättre pris än att beställa det från USA med fraktavgifter osv. Han hade kunnat ta ut lite extra pengar som ersättning för jobbet han har fått göra. Men det är en win-win situation för båda parter i alla fall.

Så varför gnälla, vill man vara smart så är man det. Vill man vara korkad så är man det. Jag tar gärna chansen att åka på en tullavgift på 1000kr om jag kan spara 10000 på att beställa det utomlands. Men hade jag klarat mig undan tullavgiften så hade jag ALDRIG skickat in dessa pengar i efterhand för att vara en ärlig invånare. Så rik är jag verkligen inte.


TILL ETullen.
Bara för att klargöra vill jag inte beställa något. Men hade jag behövt något speciellt så hade jag gärna gjort det. Uppskattar verkligen när man gör initiativ som detta.

Kalla mig oärlig om ni vill, men jag tycker bara jag spelar mina kort rätt!
 
Oj, visste inte att detta var ett så känsligt ämne. Det är inte direkt så att jag tänkt smuggla in tung narkotika till landet. Har knappast mycket mer än de där 4000 kr man fick ta in för eget bruk att lägga ut. Synd att det bara blev en diskussion huruvida det är fel att ta med sig lite grejer från USA istället för om ni tror att folk är intresserade av de produkterna jag snackat om. 25% billigare för helt oanvända varor tycker jag är en ganska schyst deal.

Tycker det är märkligt att folk blir så upprörda, om jag skulle vilja ha något som är billigare i något annat land så skulle jag gärna handla av någon som skulle åka dit istället för att krångla med frakt och så. För att inte nämna möjligheten att kolla varorna innan man tar med dom hem, jobbigt när man fått något skickat runt halva jorden och sedan upptäcker att det är någe fel.

Återigen undrar jag om ni tror att jag skulle kunna få de sakerna jag nämnde sålt. Då problemet är just pengabrist så vill jag ju inte sitta där med massa saker och inga pengar. Har dock tänkt att bara köpa sådan som jag skulle kunna tänka mig att behålla själv ifall man nu inte skulle få det sålt.

Mvh / Erik
 
Ska jag tolka det "heller" som att du tror att downmat 9 pump delux och tvåmanstältet jag snackat om skulle vara lättsålda eller inte. Såklart man skulle kunna ta med en Marmot Helium 15 och försöka sälja för runt 3200, men gillar inte att bli så uppbunden kring en produkt.

Mvh / Erik
 
En sak i taget!

För att tjäna pengar måste man ha pengar (investeringskapital).

En andrahandsförsäljning på varor från USA bygger på att det är otullat för att vara billigt. "Då är det ju bara att köpa en vara för eget bruk tull- och skattefritt för 4300 kronor. Varorna måste transporteras personligen." Allt annat kallar jag import.

Det innebär att du rent fysiskt OCH skattemässigt max kan ta med ETT tält och En sovsäck. Sälja dessa i sverige och tjäna 1000 kr. Fullt möjligt och politiskt korrekt. Detta kanske jag skulle göra på förhandsbetald beställning åt en nära vän, men troligtvis inte då jag själv vill ha en ny sovsäck och tält från USA när jag ändå var där.

Alternativet är en mer kommersiell inriktning då jag smugglar med mig typ 50 st Leatherman multitool för att sälja svart i Sverige.

Hur jag än vrider och vänder på trådens ursprungstanke kan jag inte finna någon egentlig vinst med att annonsera ut den i forumet. Antingen kommer du tjäna så lite pengar att lönsamheten för ditt jobb blir obefintlig eller så kommer du att begå impot- och skattebrott och uppmana oss köpare att bli medbrottslingar genom att köpa smuggelgods.

I lagen står även att den som handlar en vara som man rimligen bör kunna anta är förvärvad på oriktigt sätt själv kan straffas. (hälerilagen eller ngt sådant, ej ordagrant återgivet).

Om det inte redan framgått, lägg ner diskussionen, skaffa dig ett extraknäck i Sverige och handla ngt fint till dig själv i USA.

Trevlig resa önskar jag dig ändå. Jag skiljer på sak och person och har inget emot dig Erik.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
ohls Vad kan jag få för en ny Petzl Tikka + poche Utrustning allmänt 2
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.