Vad tar kål på ett tält, åldern eller bruket?

Jag är nämligen spekulant på ett beg. tält som enbart använts under en semestervecka och skall enligt uppgift vara pedantiskt skött då.

Så om det legat i en garderob i 4 år, tar det stryk av det. Åldras materialet?

/Emil

Strålning

Har för mig att det som sliter mest på syntetvävar är UV strålningen. Sen är det väl inte mycket annat än vin och sprit som blir bättre med åren.... Fyra år låter inte så mycket....

/P.D

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Slå upp tältet

Vad är det för tält? Skulle du köpt ett sådant tält om det var nytt? Kolla tältbågar slå upp tältet och kolla dukarna när tältet är uppspänt respektive botten underifrån passerar tältet dina kritiska ögon och priset är rätt köp det.

Thure

Vad sliter på tältet?

Åldern i sig tror jag inte har så stor betydelse när tältet är 4 år och merendels legat nerpackat. Om det nu var torrt då det packades ner, alltså packa upp ocgh slå upp tältet.

Förutom UV-ljus som jag antar med tiden får vävar att åldras så är min erfarenhet att andra saker sliter mer om tältet är flitigt nyttjat.

Vind sliter i väv, sömmar och infästningar det är lätt att föreställa sig om man tältat i hårt väder nå'n gång.

Vintertältning sliter hårt, stålkantade skidor mot tältduk, tältet frusuit fast och måst slås ner både i bildlig och bokstavlig bemärkelse.

Bristande persedelvård av tidigare ägare, allra tydligast märks det om det är bomull eller bomullsblandning i innertältet, mögelfläckar.

Med andra ord en ordentlig intervju av den som säljer tältet i samband med att tältet sätts upp innan köp.

Jag slog till!

Tältet var i kanonskick (bara använt två nätter i lågland). Ett Haglöfs Double Peak blev det, ville egntligen ha ett kupoltält, men man får ta vad som erbjuds när man är student...

Förhoppningsvis blir jag nöjd, att tyda av recensionerna här på sidan så verkar det vara ett riktigt bra tält.

/Emil

Lite sent, men...

... jag vill tillägga tältgolvet. Det är det som jag upplever tar mest stryk. Själv försöker jag spara mitt genom att inte tälta på mindre lämpliga underlag som direkt på klippor och sand.

Tommy

Det som åldras mest

är om du har gummiöglor att fästa tältsnören mm i. Gummi är färskvara och dylika öglor finns också att köpa som reservdel. Så det är alltså inget att oroa sig för, senast ja köpte sådana gav jag 24 kronor för ett sex-pack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips