Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse?

Tack för ditt svar Patrik. Ett par tunnare tröjor kan vara en klok idè för min del. Jag vill bara inte släpa med för mycket kläder. Men jag ska ju som sagt sova på station och har fördelen att inte behöva släpa alla plagg med mig dagligen. =)

Vattentäta handska är INTE ett måste

Jag brukar bo i tält, och är ganska varm av mig.

På underkroppen skulle jag normalt ha ett par kallingar och ett par "vandringsbyxor" (äldre modell Fjällräven i "G1000" dvs bomull va?). Jag skulle ta med underdelen av ett tunt underställ att förstärka med om det blir kallt (eller kanske framför allt att sova i i tältet), och ett par regnbyxor (som också ger extra värme om det behövs).

På överkroppen växlar klädseln mer efter stundens väder. Ofta en t-shirt i "funktionsmaterial", ibland kompletterad med skaljacka. Svalare dagar tar jag underställets överdel istället för t-shirt, och kompletterar vid behov med skaljackan. Vid behov kan jag ha t-shirt + underställströja + skaljacka, men det är sällan det behövs.

Till detta läggs en mössa (behöver inte vara särskilt tjock) och handskar (tunna som regnskydd vid marsch, tjocka som värmeplagg i lägret).

Det här har funkat för mig hittills, men jag tror inte att det finns så mycket marginal mot kyla i det, i synnerhet inte om man är mer frusen än mig. Å andra sidan brukar det vara kallast på nätterna, och då har man ju sovsäcken. Det kanske också ska poängteras att jag inte brukar sitta stilla några långa stunder utom i tältet.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det viktigaste är nog egentligen att du klär dig så pass svalt att du inte blir svettig när du går och har med dig något varmt till de tillfällen då du står stilla. Det sista du vill är att bli blöt (om det inte är skitvarmt förstås...).

Vattentäta handska är INTE ett måste

Jag tycker de är oumbärliga.

Fast jag fryser lätt om händerna. Blir det regn och man blir dyblöt om händerna och det dessutom börjar blåsa och temperaturen är nere på 5-6 grader kan det vara rent smärtsamt för vissa att vara blöta om händerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips