Vad skulle du minska på i den här listan?

Dunsäck var det sista jag köpte när jag började lätta min packning.

Att hitta ett lättare tält och lättare ryggsäck är betydligt billigare tror jag. Man behöver inte köpa värsta UL-grejerna. Tält man man möjligen behöva offra lite storlek på om man vill komma billigt undan. (Det är dyrt med lätt duk, det är billigare att ha mindre dukyta.)

När det gäller ryggsäckar så undrar jag ibland vad det är för allt som väger på vissa säckar.

Foppa

Jag har ett par foppa med hälrem. Har vadat med dem i kraftigt strömmande vatten...och aldrig känt mig osäker. Ett tips är annars att ha med ett par snörstumpar som man knytet fast foppatofflorna med under själva vadet. Några få gram för lite snöre är ju toppen! :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Foppa med hälrem är toppen. Eller skippa dom helt och hållet. Senaste åren har jag bara haft kängorna. Funkat det oxå.
//Peter

Kängor och tumhandskar till mycket.

Själv gick jag ner i vikt med ryggsäck 800g , sovsäck 600, tält 2000, liggunderlag 1100, kök 600, kängor till skor 1600.

Lättare t-tröjor, byxor och regnställ gjorde resten.

Elektronik tycks numera vara nödvändigt, jag har en avstängd 80 g telefon med samt en lätt digital kamera som kan raw med reservbatteri.
Lågt lätt stativ till macrobilder, stativskruv i toppen på stavarna.

När jag inte har stora kamera och objektivpåsen med, glas väger.

go tur

Nermander vikten på ryggsäckarna är onödiga fack, blixtlåsar en masse, långa remmar, många beslag, för rejält tyg. Inbyggda dubiösa regnskydd.
Massiva skenor till ramkonstruktioner, böjträ fungerar väl till lägre vikt.

En ryggsäck behöver vara en säck. Form för att passa ryggen, bärremmar.

Regntätheten gör man med en sopsäck i.

Det du behöver nå har du i fickor på framsidan av dig.

go tur

Croc Off Road med justerbart hälband, lite bättre mönster i sulan också.
Läönken är bara ett exempel. https://www.footway.se/offroad-spor...rhqcI3WMWMqbUPwGYQgF8iTwsOrzOwWRoCTKMQAvD_BwE

Letar runt och försöker hitta vikt på sandaler och foppatofflor. Enligt den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60629&page=2 så verkar croc off road väga 0,4 - 0,5 kg per par, vilket är vad mina nuvarande sandaler väger, och ett par foppatofflor kanske 0,3 - 0,4 kg, så tveksamt om det gör så stor skillnad egentligen?

Letar runt och försöker hitta vikt på sandaler och foppatofflor. Enligt den här tråden: https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60629&page=2 så verkar croc off road väga 0,4 - 0,5 kg per par, vilket är vad mina nuvarande sandaler väger, och ett par foppatofflor kanske 0,3 - 0,4 kg, så tveksamt om det gör så stor skillnad egentligen?

Mina foppa kopior med hälrem i storlek 43 väger 230 g paret. Hälrem är ett måste vid vad, och kopior som inte har ventilationshål i tåspetsen är att föredra så slipper du få blöta strumpor när då går i vått gräs eller onödigt mycket sand in i skorna vid vad motströms.

Mina foppa kopior med hälrem i storlek 43 väger 230 g paret. Hälrem är ett måste vid vad, och kopior som inte har ventilationshål i tåspetsen är att föredra så slipper du få blöta strumpor när då går i vått gräs eller onödigt mycket sand in i skorna vid vad motströms.

Strumpor i foppatofflor??? Är det foppaläge kör jag barfota, trodde det ingick i konceptet. Jag föredrar hål i tårna just för att kunna skaka ur eventuell sand som letar sig in i alla möjliga hål.

Strumpor i foppatofflor??? Är det foppaläge kör jag barfota, trodde det ingick i konceptet. Jag föredrar hål i tårna just för att kunna skaka ur eventuell sand som letar sig in i alla möjliga hål.

Ja som lägerskor på fjället eller vid rast får gärna sockorna sitta kvar på för värmens skull. Självklart inte vid vad;)

Jag funderar på att byta til Hilleberg Enan 1.4kg och sovsäck Haglöf LIM +1 med 0.5kg

Du var tveksam till dun. Är jag med, så jag köpte en Sestrals blanket. Runt 600 g för en normal wide Apex 200 (beroende på längd). De säger att "de flesta" klarar -5 ° med Apex 200. Det tror jag inte jag gör, men jag är kvinna och frusen.

https://www.astucas.com/en/products/sestrals-poncho/
Av nån anledning har de tagit bort täcket från sajten. Tillfälligt, hoppas jag. Jag länkade till ponchon istället som i princip är täcket med lite extra finesser.

Ville bara säga att syntet inte behöver innebära tungt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips