Vad skall jag skaffa för kajak.

Hej.

Jag är helt och hållet novis och skall skaffa kajak.
Men vet inte vilken jag skall köpa.

Man lägger ju en tapper peng och jag vill ha råd av Er.

Vad vill jag då ha den till?
Jo, att ta mig ut på vardagsäventyr från några timmar till ett dygn eller så, i alla väder, under alla årstider, bor i Göteborg och hamnar alltså i skärgårdmiljö och i havsbandet, väger ca 100kg (det lär väl inte minska), jag vill utforska på ett lekfullt sätt.

Tack på förhand, för Ert tålamod
Michael.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Provpaddla!

Det bästa rådet är att provpaddla ett antal kajaker och sedan testa några av de mer intressanta kajakerna på en litet längre paddling för att verkligen känna hur den känns.
I Göteborg med omnejs så kan du paddla på bl.a. följande ställen:

- Marstrandskajaker (störst utbud)
- Escape Kajakcenter (skapligt utbud och nära)
- Gottskärskajak (ett antal olika modeller)
- Kanotcentrum (centralt, dock relativt knöligt att ordna provpaddling pga. läget)

Det kan vara en god idé att ta kontakt med en klubb för i klubbarna finns det många olika paddlare med olika kajaker. Kajakval är väldigt personligt!

Tänk på fötterna bara!

Håller med resten om att det är viktigt att pröva sig fram. Annars är det lätt att som ny fastna för vissa detaljer och missar helheten. Känn efter när du provar att du verkligen sitter bra och att du kan alternera benställningarna när du paddlar. Jag själv köpte en för låg kajak som första kajak, som jag tyckte var snygg och lättpaddlad. Märkte inte först att fötterna (45or) inte fick plats annat än med Chaplin-stil. Blev smärtamt efter en 3 timmar.
Har snackat med fler stora killar (som jag) som inte riktigt kännt efter om de får plats på ett behagligt sätt i kajaken. Man ska ju trivas! :)
Johnny

Hyr.

Bra kajaker för storvuxna är t ex Oraco Caribou, Artisan och VKVs Måsen Off Shore.

Låt din kropp avgöra och låt baken vara med i beslutet. Somnande ben är vanligt om inte sitsen passar och det förekommer tyvärr en del.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips