Vad skall jag med en ny paddel till?

Jag har en Prijonpaddel i s.k. RIM-plast. Stabil, ganska tung och slagtålig. Ej delningsbar.

Det är inte sällan man som paddlare får höra att en lätt paddel med bra spänst gör en enorm skillnad jämfört med en sådan jag beskriver ovan. Är det verkligen så? Ni som hivat upp runt 2 000 kr och bytt paddel, är ni nöjda. Kom igen, här kan ni vara anonyma, prata inte upp den nya pddeln bara för att ni inte vill verka korkade som lagt ut 2 000 kr och inte känner någon skillnad.

Jag paddlar omkring en gång i veckan och då oftast en tur på 10-15 km i hyfsat tempo.

Kalle E
 
Kalle E; sa:
en enorm skillnad jämfört med en sådan jag beskriver ovan.

Jag köpte iofs min på utförsäljning, men JA jag tycker att den är mycket bättre än en standard Lendal (som är min referenspaddel). Inte bara för att den är lättare och styvare, utan mest för att bladet är så härligt tunnt. Den går ljudlöst ner i vattnet. Och den är toktrevlig att hantera på "fel håll" (kontringar, skärande akteliga rodertag, sidoförflyttningar) - tack vare det tunna styva bladet. Min nästa paddel är minst lika tyst och tunn (lätt att "skära" med) - även om den skulle kosta tre papp, men det är ju jag det.

Nu småsneglar jag mest på Nigel Dennis' paddel (men än så länge klarar jag mig bra med en - den jag har). Och så på en vingpaddel, men det är ju en helt annan sak.

Patric
ps. Paddlar med en Robson Voyager, den svarta styva versionen. Den ligger på Saltholmen om du vill prova den Kalle.
[Ändrat av olle11 2004-10-27 kl 13:18]
 
Tycker att paddeln är minst lika viktig som kajaken. Har en delbar Epic midving som jag kan justera längden på. När jag paddlar olika kanoter kan jag ändra längden efter behov.

Idag får man en bra vingpaddel för en mindre slant än vad man måste ge för en bra plattpaddel. En Zastera small i glasfiber kostar under 1000 kr. Du får knappt en plattpaddel för det priset.
Skillnaden i funktion är stor även om man bara glider omkring.
 
Jag har en VKV kolfiberpaddel + en likadan i glasfiber som extrapaddel. Det är den klart bästa av alla paddlar jag har testat. Vikten är otroligt viktig. Jag har paddlat med en sådan paddel som du har... Du kommer inte att ångra dig om du slantar upp ett par tusen!!!
 
Prova en Grönlandspaddel istället

Av alla de som jag vet har provat en grönlandspaddel, gett den en halvtimme, har ingen därefter velat gå tillbaka till Euro-paddel eller annat.
Undrar vad det kan bero på?
Priset kanske! En toppkvalitets granbräda ca 2,5 meter lång kostar på sin höjd 50 kr. 120x20 mm räcker till två paddlar. Sen måste du lägga ett par tre timmars jobb på den förståss. Åsså en skvätt linolja.
Eller kan det vara så att den är bra att paddla med?
De allra flesta, för att inte säga alla, blir väldigt förvånade över att den är väldigt effektiv i sin enkelhet.
Att du dessutom skonar handleder, armbågar och axlar får du på köpet.
Den GP som jag trivs bäst med väger 1200gram och då har jag huvuddelen av den dynamiska massan mellan händerna. Den går tyst och för det mesta är jag torr om händerna också.
Så för 2950kr kan du göra nåt annat roligt istället.

Läs mer om paddlar på Björn Thomassons sida
http://www.thomassondesign.com/index.php
 
Tunna blad, sköna blad

Kan bara instämma i att paddeln är lika viktig som kajaken du sitter i och en bättre paddel ger helt klart en större upplevelse.
En tung och kanske ännu värre, en tjockbladad paddel vill man absolut inte gå tillbaka till.
Ibland har jag bytt forspaddel med någon som kör med klubbpaddel och det känns som en telefonkatalog i vardera änden på ett kvastskaft. Huga!
Om sen väljer en vinge, traditionell, fors/trix eller chopstick må ju vara upp till var och en.
Däremot skule jag personligen aldrig välja den tunnaste/bräckligaste åran eftersom jag attraheras av längre turer och inte orkar tramsa med en löjligt bräcklig paddel efter en lång dag.

Sidospår; ni som kör hemhyvlad gran och håller koll på farten (tex med gps), ligger ni kvar på samma farter vid samma ansträngning som innan ni bytte paddel?
Allt låter ju väldigt bra men en hårdkokt vingeförespråkare som önskar vara anonym menade på fullaste allvar att det är ett skämt och en pina att ständigt behöva vänta på chopsticksmaffian.

Alla får bli saliga på sin tro. Jag vet i alla fall att min paddel, med min paddelstil håller från morgon till kväll med tungt lastad långlåda.



/JL ;-)
 
Jag hakar på Johans fråga om grönlandspaddlar. Också jag har hört att de som paddlar med grönlandspaddel går långsamt i motvind. De pinar på som små duracellkaniner mer rör sig knappast framåt. Min källa är en Nigel Foster dyrkare, som alltså kör med kort plattpaddel.
Att man kan paddla fort med grönlandspaddel har BT bevisat, men det kräver nog en del träning.

Att folk får ont i axlar m.m. av plattpaddel beror säkert på att de har för lång paddel och därmed belastar kroppen hårt. Det är som att cykla långtur på tyngsta växeln. Knäna håller inte många mil då.
 
GP

Jag har paddlat GP i två säsonger och är väldigt nöjd. Har inte märkt några problem att hålla jämn takt med paddelkompisar, även i motvind. Får sällan eller aldrig problem med axlar, armbågar eller liknande.

Har byggt mina själv till ingen materialkostnad men mycket slipande blir det och vikten under ett kilo.

Vad mer kan man begära.

Jag har gjort flera med lika olika längd och bladbredd för att försöka hitta den optimala och vet inte om jag är framme än.

Björn har mycket läsvärt om GP på sin hemsida.

Lycka till/Jan
 
Förlorad fart?

Alla tappar fart ganska ordentligt efter byte till grönlandspaddel (GP) och det tar ganska lång tid att återhämta sig. I alla fall tog det mig ett par månader innan farten var någorlunda återställd – kanske delvis för att jag var tidigt ute och hade ingen som kunde visa hur man skulle göra. Fortfarande kan jag nog få aningen högre toppfart på kort distans (mycket kort) med större blad, men jag accelererar snabbare med GP:n (högre frekvens) och håller högre fart på längre sträckor.

För att fästa en smal paddel i vattnet krävs mycket bra teknik och jag börjar luta åt att det är lika ”svårt” att gå över till GP som att lära sig hantera vingpaddel korrekt – i alla fall om det är fart man är ute efter. Det är lätt att luras av det enkla utseendet...

De flesta nya GP-paddlare tycker att farten sjunker i motvind – men för mig är det tvärtom. Det är just i motvind, besvärlig sjö, tungt lastad kajak, vid bogsering etc som de största fördelarna finns. Då håller man högre frekvens och orkar längre.

Däremot upplever de flesta som konverterar att GP:n ganska snabbt känns mycket säkrare i sjögång. Det finns aldrig någon risk för felskär eller fel vinkel på bladet och flytkraften i bladen är till stor hjälp vid stödtag.

De flesta upplever vidare att frekvensen ökar med en GP. Men småningom sjunker den igen efterhand som man lär sig fästa bladen. Min frekvens i marschfart är nu ofta aningen lägre än mina kollegor som paddlar europaddel, men högre i toppfart och i motvind – GP:n är automatväxlad.

Mina paddlar väger normalt mellan 800 och 950 gram beroende på träslag, bredd mm. Men som Rickard påpekar är de dynamiskt lättare än motsvarande standard- och vingpaddlar. Till skillnad från dessa finns merparten av materialet i skaftet nära rörelsecentrum.

...och som Johan säger: var och en blir salig på sin tro. Har man kört en del med olika varianter känner man sig lite tryggare i sin salighet.

Björn
 
Det bästa vore väl om man kunde ha 2-3 olika paddlar (precis som man helst skulle ha ett gäng olika kajaker också..) för olika tillfällen. En lätt i kolfiber för långfärd, en kortare och tåligare i plast för lek bland stenar och vågor, och en särskild för tävling.
När man nu i likhet med dom flesta inte har obegränsat med pengar och plats, så får utrustningen ju bli lite av en kompromiss - med dragning åt det man gillar mest.
Själv kör jag med en Lendal Arcipelago i plast. Jag har provat en del andra i olika material men den här funkar bäst för mig. Bra grepp i vattnet, oöm och stark, inte helt lätt men jag kör den på långfärd och tävling med hyggligt resultat. Billig. Inte riktigt bäst på något men ett bra mellanting - som jag trivs med.
Visst, hade jag satsat bara på tävling så hade det blivt vingpaddel, men jag trivs med helheten - vill göra lite av varje.
Sen är jag den siste att förneka att att det är hur kul som helst med lite nya leksaker ibland, och får jag råd så tar jag gärna en likadan paddel till - fast i kolfiber..
/ Ulf
 
UlfJohansson; sa:
En lätt i kolfiber för långfärd, en kortare och tåligare i plast för lek bland stenar och vågor, och en särskild för tävling.
Jag kan rekommendera Robson om du vill kombinera "den lätta" och "den tåliga".

Robson Voyager är tämligen lätt (okey, inte fullt så lätt som en Epic som känns fantastiskt lätt men en Epic är nog ömtåligare) och den tål mycket bråk (jag är imponerad). Robsonpaddeln är gjord med samma teknik som deras forspaddlar, och de är ju gjorda för att få mycket stryk.

För min egen del är den stor nog för tävling, men du tänker kanske vinge i den frågan...

För att till en viss del undvika mina-grejer-är-bäst-fenomenet, vill jag också påtala att vissa tycker att den voblar lite... Och att den är för styv (det finns mjukare versioner), men lika många hyllar styvheten.

Patric
 
olle11; sa:
Jag kan rekommendera Robson om du vill kombinera "den lätta" och "den tåliga".

Robson Voyager är tämligen lätt (okey, inte fullt så lätt som en Epic som känns fantastiskt lätt men en Epic är nog ömtåligare) och den tål mycket bråk (jag är imponerad). Robsonpaddeln är gjord med samma teknik som deras forspaddlar, och de är ju gjorda för att få mycket stryk.

Patric
Låter intressant.
Jag har aldrig prövat Robson förut men får nog kolla upp nästa gång jag passerar Orust.
/ Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
michaelolsson Vad skall jag skaffa för kajak. Paddling allmänt 7
klabbe Vilken kajak skall jag välja Paddling allmänt 4
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
MattiasThorin Kajak skall köpas, behov av hjälp! Paddling allmänt 100
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
knatte Någon som skall beställa på Eastpoole? Paddling allmänt 0
salgo60 Webservice hur lång paddel man skall ha Paddling allmänt 3
Kajakob Utrustning till point65 XP, vad skall man tänka på? Paddling allmänt 12
tstevg Skall man verkligen Behöva köpa kartor & Sjökort Paddling allmänt 12
ronnestam Vi skall ut och paddla kanadensar och vill ha tips. Paddling allmänt 6
Strmbrg När man skall dra upp båten på en brygga: Paddling allmänt 2
ssvoh Var skall man hyra kajak? Paddling allmänt 2
Furuvikarn Laga spricka i Trapper kanadensare, hur får jag bort flytelement i fören? Paddling allmänt 0
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Skogsäventyret Seabird Expedition LV - Får jag plats? Paddling allmänt 5
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Lasse Be Det går inte dit jag vill Paddling allmänt 4
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
branfeldt Varför får jag kramp? Paddling allmänt 5
Maja111 Måste jag byta? Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
majjen Borttappat! Långskott, jag vet... Paddling allmänt 1
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
majjen Var i Fjällbacka är jag? Paddling allmänt 5
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
twink Jag skulle vilja börja paddla Paddling allmänt 5
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
jazzmatsa Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag Paddling allmänt 33
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
knoddvar Inukshuk, den bästa kajak jag paddlat Paddling allmänt 2
FredrikÖ Var hittar jag pagajvirke i Värmland? Paddling allmänt 3
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
guhj Flytväst, hur vill jag ha den? Paddling allmänt 23
orjanraberg Min kajak är lite sned, bör jag reklamera? Paddling allmänt 49
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
niklas33 Âr jag ansvarslös?? Paddling allmänt 21
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.