Jag har skrivit om detta tidigare, men utvecklat det hela litegrann.
Att få upp en tungt lastad kajak på en brygga kan vara lite knixigt.
Förvisso kan man ju lasta ur den när den ligger i vattnet, men det finns stora nackdelar med det. Speciellt om tilläggningen är temporär och ej för natten.
Man lyfter båten i fören. Lyft så högt som möjligt, aktern sjunker nu ner en bit under vattnet. Gå samtidigt in över bryggan. När bryggkanten befinner sej bakom båtens mitt, så har du också förhoppningsvis båtens tyngdpunkt innanför bryggkanten. Då är det bara att tippa ner fören och båten ligger på bryggan UTAN risk för skrapmärken eller stora påfrestningar på skrovet.
Nu är det ju så, att man emellanåt måste dra upp båten från en bryggas långsida. (Det kanske är en badstege ivägen i bryggänden.) För att få båten tillräckligt högt och långt in, så kanske man då hamnar i vattnet på andra sidan bryggan! Lossa den förliga stuvluckan och greppa där istället för i fören! Då kan du få upp mer båt även på en smal brygga.
Men det här kunde ni väl redan.
Strmbrg,
Att få upp en tungt lastad kajak på en brygga kan vara lite knixigt.
Förvisso kan man ju lasta ur den när den ligger i vattnet, men det finns stora nackdelar med det. Speciellt om tilläggningen är temporär och ej för natten.
Man lyfter båten i fören. Lyft så högt som möjligt, aktern sjunker nu ner en bit under vattnet. Gå samtidigt in över bryggan. När bryggkanten befinner sej bakom båtens mitt, så har du också förhoppningsvis båtens tyngdpunkt innanför bryggkanten. Då är det bara att tippa ner fören och båten ligger på bryggan UTAN risk för skrapmärken eller stora påfrestningar på skrovet.
Nu är det ju så, att man emellanåt måste dra upp båten från en bryggas långsida. (Det kanske är en badstege ivägen i bryggänden.) För att få båten tillräckligt högt och långt in, så kanske man då hamnar i vattnet på andra sidan bryggan! Lossa den förliga stuvluckan och greppa där istället för i fören! Då kan du få upp mer båt även på en smal brygga.
Men det här kunde ni väl redan.
Strmbrg,