Vad ska jag köpa för gps?

Hej igen...

Är det någon som har några tips om vilken gps man ska köpa.

Jag kommer att använda den på fjället och kanske i bilen.

Har fastnat lite för garmins gpsmap 76s

vill att den ska kunna visa karta och höjd

Färg känns lite "overkill" tror jag, det drar väl bara en massa batterier?

Tacksam för alla svar och ideer

MVH Andreas

eftersom en Garmin 76CS har standbytid på 20 timmar och 76S 10 timmar så är det väl snarare så att färgskärm drar hälften så mycket batterier motför gråskaleskärmen. Efter att ha haft både färgskärm och gråskaleskärm så föredrar jag färg 10 dagar utav 10, det snabbare USB-gränssnittet på de nyare färg-GPSarna är inte heller det nån nackdel då man ska ladda upp kartor mm till enheten.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
76s kan vara ett bra alternativ om man letar efter en begagnad gps. Jag tror inte det finns så många 76 och 60 C begagnade ännu.

Färg och kartor

Färg är naturligtvis att föredra men det kan vara en ekonomisk fråga hur mycket man är villig att satsa. De elektroniska kartorna är också relativt dyra.

Tänk också på att batterikapaciteten är begränsande om du skall ut på en längre fjällfärd.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips