Vad ska en nybörjartjej satsa på för kajakmodell?

Re: Umeå

thureb; sa:
I Umeå så finns det en älv och ett fint delta att paddla i med en del strömmande vatten. Där kan det vara en tanke att skaffa en låda med liten sittbrunn för att kunna göra eskil.

Thure

Sittbrunnens storlek har ingen som helst betydelse när man rollar såvida man inte sitter i en canadensare eller ngn gammal tvåmans Klepper/Trapper eller liknande med gemensam brunn.
Man vill få med sig kajaken runt, bra mothåll för fötterna, bra grepp med benen, inte sladdra för mycket i sidled med baken och helst inte ha ett akterdäck som en telefonkiosk.
En modern forslåda består till hälften av sittbrunn och den rollas hur som helst.

/JL
 
Re: Re: Umeå

Lorre2; sa:
Sittbrunnens storlek har ingen som helst betydelse när man rollar såvida man inte sitter i en canadensare eller ngn gammal tvåmans Klepper/Trapper eller liknande med gemensam brunn.

Förstår inte hur du tänker där. Sitter man t ex i en VKV Lisa eller en mer motionsinriktad slätvattenlåda så ramlar man helt enkelt ur sittbrunnen om man välter.

Förutsättningen för att sitta kvar i en vält kajak är att höfter och lår stannar i lådan. Det förutsätter någon form av vingar som låren kan spjärna mot annars ramlar man ur.

Thure
 
Brunnen på min Mås är ungefär lika stor som brunnen på din Lisa men man kan sitta med benen under däcket, det är skillnaden.
Att man normalt inte kan rolla en Lisa är för att man inte kan fästa knäna under däck, däcket är för lågt för att få in benen. Om vi leker med tanken att höja däcket på en Lisa så skulle brunnens storlek inte ställa till några problem vid roll.
Om man nu kunde få in benen så är Lisans akterdäck både högt och kantigt och jäkla oskönt att lägga sig på.

/JL
 
Fibbe; sa:
samme83; sa:
Den brittiska paddelstilen erbjuder i motsats till vad många "VKV paddlare" tror, en jämn och fin paddelrytm.

Det är nog ingen som tror att det inte går att hitta paddelrytmen i en brittisk kajak. De gånger jag har paddlat brittisk-/eskimåinfluerade lådor så har i alla fall det inte varit nå't problem.

Eller hur menar du egentligen?

/VKV-paddlare
Det jag menade var att det finns de som tycker man får ödsla energi på att korrigera kursen med ett extra paddeltag på nån sida. Det finns dock andra sätt att fixa detta problem med som kan tillåta en att behålla sin paddelrytm. Men om du inte tycker att detta störde dig så är vi ju helt överräns. Det var väl kanske fel term att använda "VKV paddlare" för de som inte tror att detta går, men onekligen så finns det skillda åsikter om detta, särskillt hos de som paddlar enligt den nordiska traditionen. Nu har jag förmodligen målat in mig i ett hörn men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

För att svara på Sivens inlägg så instämmer jag med det du säger om att ha fel kajak i fel vatten. Jag har en kajak som uppenbarligen trivs bättre i lite vågor, och att paddla den i plattvatten är faktiskt ganska tråkigt. Där hade jag hellre haft en låda som har längre vattenlinje och som inte sätter sig direkt man drar på lite. Och återigen kommer jag till att man ska ha en kajak som är lite nischad för det typ av paddling som man skall bedriva.

mvh/ Samme
 
Måsens brunn

Lorre2; sa:
Brunnen på min Mås är ungefär lika stor som brunnen på din Lisa men man kan sitta med benen under däcket, det är skillnaden.
Att man normalt inte kan rolla en Lisa är för att man inte kan fästa knäna under däck, däcket är för lågt för att få in benen. Om vi leker med tanken att höja däcket på en Lisa så skulle brunnens storlek inte ställa till några problem vid roll.
Om man nu kunde få in benen så är Lisans akterdäck både högt och kantigt och jäkla oskönt att lägga sig på.

/JL

Måsens brunn är ett missfoster. Den är inte gjord för eskil även om det går (jag har lyckats). En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet.

Lisans däck är inte lågt vid sidan om sittbrunnen. Men det finns längsgående flyttankar vilka gör att det inte finns möjlighet att spjärna med låren om man sitter på sitsen. Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra).

Men vad jag menar är att de flesta stora sittbrunnar är olämpliga för eskil för att man inte kan spjärna fast sig bra med höfterna så att det är lätt att styra lådan vid slutfasen av eskimåvändningen. Det har att göra med att baken inte sitter still i sidled.

Thure
 
Stackars UmeåAnna som bara ville ha tips om en kayak som passar henne!

Jag instämmer i stort med några av inläggen från Mydeza och Thure tidigare i tråden, dvs:
- prova olika kayaker
- paddla med en klubb eller Friluftsfrämjandet, låna kayaker samt resonera med andra paddlare om deras båtar
- om du har råd är det en ganska liten risk att köpa en begagnad kayak, de går att sälja efter något år till i princip samma pris. Kolla här på Utsidan eller på Blocket.
- om du är ny spelar det, inom vissa gränser, inte alltför stor roll vilken kayak du väljer. Det viktiga är att den känns skön att sitta i och att den är hel (kapell och luckor sitter bra, roder och/eller skädda glappar eller kärvar inte, inga stora skador). Själv tycker jag att det är enklare för en nybörjare med en roderförsedd kayak, men det är inte svårt att lära sig att manövrera utan. Dessutom finns det roder- respektive skäddafundamentalister så du hamnar lätt i en ändlös diskussion utan vettiga svar. Bättre att prova dig fram och hitta själv vad du tycker om.
- välj en lätt, konventionell paddel
- ut och njut. Motion får du oavsett kayak. Efter ett tag märker du om du är mer lagd åt att paddla fort och/eller långt, att utforska små skär, att surfa i vågor eller forsar, att ta stilla kvällsturer längs stränderna eller nåt annat. Och då kan du i lugn och ro, under vintern, läsa och fundera vidare - en icke oväsentlig del av nöjet!
- ska du köpa nytt kan man ju oftast välja färg också, ta en du tycker om!

Lycka till!
 
Re: Måsens brunn

thureb; sa:
Måsens brunn är ett missfoster. Den är inte gjord för eskil även om det går (jag har lyckats). En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet.

Lisans däck är inte lågt vid sidan om sittbrunnen. Men det finns längsgående flyttankar vilka gör att det inte finns möjlighet att spjärna med låren om man sitter på sitsen. Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra).

Men vad jag menar är att de flesta stora sittbrunnar är olämpliga för eskil för att man inte kan spjärna fast sig bra med höfterna så att det är lätt att styra lådan vid slutfasen av eskimåvändningen. Det har att göra med att baken inte sitter still i sidled.

Thure

Helt riktigt att Måsens brunn är designad för paddling och inte roll, brunnens utformning har dock ingen negativ inverkan på möjligheten att rolla.
Om man limmade in vingar (finns folk som har gjort det) så skulle den rollas lika bra som andra havskajaker. Inte den optimala rollkajaken men det är ju ingen annan långfärdslåda heller.
Om baken inte sitter still i sidled så är det snarare så att du har en sits som inte håller den stilla i sidled. I en annan kajak skulle jag ge rådet att byta sits. Jag har ett Lisa höftstöd någonstans som du kan få köpa, det håller baken i sidled.

Är inte din Lisas däck lågt vid sidan av sitt brunnen?!?
Jag vet inget om din låda men på min Lisa så var det i alla fall lågt. Jag hade heller inga sidomonterade flyttankar som kunde vara ivägen men hur jag än bar mig åt så fick jag inte in knäna under däck.
(jag hade original ergonomisk sits i, sitter du direkt på botten?)

"Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra)."

Menar du verkligen det?!?
Att du i ett skarpt läge hasar framför sitsen, pressar in fötterna under styrpinnen, lyckas få kapellet att fortfarande passa (du har ju förflyttat kroppen avsevärt och sitter inte längre där struten på kapellet är sydd) och elegant rollar upp?
Känns väldigt riskabelt att kila fast fötterna under styrpinnen, något jag aldrig skulle göra skarpt!
I teorin-knappast, i badviken-ok men meningslöst, skarpt-inte en chans.

"En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet."

Återigen en fördom som helt saknar grund.
Ok, det låter ju bra men betänk då en forspaddlare som paddlar vattenfall på tio meter och mer. Själv är jag mer försiktig av mig men har flera gånger hoppat med forslådan från treans hopptorn och aldrig fått kapellet intryckt. Var hittar du dom vågorna som motsvarar ett rent tre meters dropp?
Jag har gjort hundratals skarpa rollar i fors och aldrig fått kapellet intryckt eller behövt simma.

Om jag var vig nog att sitta med benen i split skulle jag gladeligen rolla en brunn som var två meter bred även om det skulle kräva en jäkla lång åra, längden kan då gärna vara hela kajakens längd, säg fem meter eller höfta till med tvåhundra meter. Brunnens storlek har inom rimliga gränser ingen inverkan på rollen, brunnens inredning betyder däremot nästan allt.


/JL
[Ändrat av Lorre2 2005-07-28 kl 18:02]
 
Välkommen hit Anna (Var för trött och glömde det förut), hoppas du inte blivit bortskrämd redan av alla heta diskussioner. Det är fullt normalt här och sker med glimten i ögat. :)

Gör som vi skrev i början, läs allt du kommer över på nätet. Låna eller köp Karins bok och prova så många kajaker som möjligt, gärna både skädda och roder. Roder är oftast lättare för nybörjare. Framförallt om du är kort bör du undvika de bredaste kajakerna. Det mesta som kommit i senare inläggen är inget som nybörjare behöver tänka på.
 
Re: Re: Måsens brunn

Lorre2; sa:
Är inte din Lisas däck lågt vid sidan av sitt brunnen?!?
Jag vet inget om din låda men på min Lisa så var det i alla fall lågt. Jag hade heller inga sidomonterade flyttankar som kunde vara ivägen men hur jag än bar mig åt så fick jag inte in knäna under däck.
(jag hade original ergonomisk sits i, sitter du direkt på botten?)

"Om man sätter sig framför sitsen i en Lisa med låren under fördäck så går den utmärkt att rolla upp (reentry roll går också bra)."

Menar du verkligen det?!?
Att du i ett skarpt läge hasar framför sitsen, pressar in fötterna under styrpinnen, lyckas få kapellet att fortfarande passa (du har ju förflyttat kroppen avsevärt och sitter inte längre där struten på kapellet är sydd) och elegant rollar upp?
Känns väldigt riskabelt att kila fast fötterna under styrpinnen, något jag aldrig skulle göra skarpt!
I teorin-knappast, i badviken-ok men meningslöst, skarpt-inte en chans.

"En liten brunn är säkrare i stora vågor då det är mindre risk att vågor trycker in kapellet."

Återigen en fördom som helt saknar grund.
Ok, det låter ju bra men betänk då en forspaddlare som paddlar vattenfall på tio meter och mer. Själv är jag mer försiktig av mig men har flera gånger hoppat med forslådan från treans hopptorn och aldrig fått kapellet intryckt. Var hittar du dom vågorna som motsvarar ett rent tre meters dropp?
Jag har gjort hundratals skarpa rollar i fors och aldrig fått kapellet intryckt eller behövt simma.
/JL
[Ändrat av Lorre2 2005-07-28 kl 18:02]

Kolla på en Lisa eller Anita så ser du skottet utmed sittbrunnen.

Det där med att göra Eskil i Lisa är mer spel för galleriet men det går att göra. Jag har vid stora vågor etc en sittbrunnssäck (sea-sock) i min Lisa. Med en sådan kan man utan kapell göra Eskil utan att det kommer i så mycket vatten.

- Men realistisk räddningsmetod i så skarpt läge att man slagit runt i en Lisa? Möjligen vid rockhopping, fors etc knappast annars.

Om kapellet trycks in beror på hur bra det sitter kring sittbrunn och midja hur stor yta som trycks in varifrån vågen kommer om den som paddlar glider på sitsen etc. Med ett stort kapell och stor sittbrunn är det faktiskt alltför vanligt från t ex svallvågor.

Att du kan droppa från 3:an och landa på fören i en forslåda försedd med neoprenkapell? har inte så mycket med detta att göra.

Jag instämmer i att inredningen runt höfterna har mer med Eskil att göra än längden på sittbrunnen men det finns en samvariation här.

Intressant att du aldrig har simmat i fors men gjort 100 tals eskimåsvängar där inte ens kapellet lossnat någon gång. Kan inte vara alltför vanligt eller representativt?

För övrigt menar jag att Anna har fått en mycket handfast bild av de olika uppfattningar som haglar i kajakvärlden.

Tro på dig själv Anna och ha kul i din låda.

Thure
 
Re: Umeå

thureb; sa:
Vinge lär vara effektivare för de som vill ha högsta fart men hur många flanörpaddlare kan utnyttja fördelen med vinge? Tom OS-paddlare från Sverige (var det Anna Olsson??) paddlade med VKV XA i OS sedan vingpaddlarna kommit.

Thure

Det var agnetha Andersson som gjorde det 1988 1984 vann hon k1 och k2 500m 1992 tog hon silver i k2 500 1996 tog hon guld k2 500 konstigt det där att hon missade medalj 1988 när alla andra bytt till vinge.
Detta hör inte alls till saken men jag kunde inte låta bli.

Detta är dock viktigt

Att paddla effektivt är inte synonymt med att paddla fort och har således ingenting med tävling att göra Wingpaddeln är effektivare på två sätt dels genom att få ett bättre grepp vilket är mindre viktigt i låga farter och dels genom att den den söker sig i rätt bana så att man paddlar bättre tekniskt. Den sista fördelen är speciellt nyttig för just nybörjare som inte har någon jupt ingrodd teknik och således följer med och får en bra teknik med en gång. Det är vanligen jättetydlig skilnad på en nybörjare som paddlat 3km med en winge och en som paddlat plattis. Att denna fördel aldrig uppdagas av inbitna kanotister gör att traditionen med plattpaddlar till nybörjare lever vidare.

Och slutligen Bonitan byggs i sverige.
 
WOW! Vilket gensvar! Här känner man sig väkommen!

Hade först som ambition att svara något på alla inlägg men insåg sedan hur många svar jag fått! Tackar! = )
Här får ni alla ett kollektivt svar!

En massa goda råd och tips blev det, varav några nog gick mig över huvudet... än så länge i alla fall!
Helt klart läsvärd läsning!

Det verkar ju då som att jag måste formulera ett mål emd min paddling. Hm... Egentligen skulle jag vilja ha en kajak som jag både kan paddla turer OCH leka med.

Med risk för att dumförklara mig i detta sällskap måste jag ändå klargöra mina ringe, men dock, erfarenheter. Canadensare har jag inga problem med, så någonsånär känsla och balans har jag. Forskajak har jag också paddlat (kurs inomhus och sedan i fors) och jag kan göra eskimåsvängen. De havskajaker jag paddlat har haft roder. Trots min ringa ålder har jag lyckats glömma vilka olika modeller det har rört sig om men jag känner igen en del av dem som nämnt i forumet...
Så ligger det till!

Så - en allt-i-ett-kajak vore ju idealiskt men tror inte det finns va? Och för närvarande tillåter min stackars studentkassa inte två kajaker... tyvärr.
Sen är det ju en massa andra prylar man vill ha med.

Skulle gärna ta emot lite info om kanotklubben i Umeå... (Är inte från Umeå ursprungligen) Ligger den ute vid Holmsund eller Obbola? Har sökt men inte hittat...

Just det, jag är 177 cm med långa ben som behöver plats...

Ordet är fritt...

/// Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuffuts K2 vilken ska man välja? Paddling allmänt 13
PS-VKF Freya Hoffmeister ska runda ny kontinent Paddling allmänt 1
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137
Kaptenhammock Ännu en - vilken kajak ska jag ha fråga! Paddling allmänt 1
Stefan L Nybörjare vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 16
fredrichusen vilken typ av kajak ska jag välja? Paddling allmänt 3
robrox Ska paddla i Tresticklans nationalpark Paddling allmänt 2
Elessario Tips på Vilken gbg-klubb ska jag bli medlem i tycker du? Paddling allmänt 4
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
höjdrädd Vad ska jag provpaddla? Paddling allmänt 29
torger Plask! Gamla gubbar ska int paddla racers. Paddling allmänt 26
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
Erik Barkefors Vad ska klubben stå för och till vem? Paddling allmänt 13
Andreas7905 Vilken kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
ala Vilken kajak ska jag hyra? 6 alternativ Paddling allmänt 6
jamo Sommarlöfte - Rollen ska sitta Paddling allmänt 37
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
sb_stefan Var ska jag paddla? Paddling allmänt 4
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
nisse_ Var ska vi paddla? Paddling allmänt 5
Jocka Vart ska vi paddla? Paddling allmänt 2
Lock-Kulla Vilka kajaker ska vi köpa? Paddling allmänt 5
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
Ska jag byta Hillebergmodell..? Paddling allmänt 13
Okej..vilket liggunderlag ska jag nu välja..? Paddling allmänt 15
ansjoblo Vilken karta ska jag ha i S:t Anna skärgård Paddling allmänt 10
skorpion Jag ska köpa ny padel, var ,vilken? Paddling allmänt 4
sidpatel Vilken 1:a havskajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
esra Vad ska jag tänka på? Paddling allmänt 4
Johan es Nybörjare, vilken kanot eller kajak ska jag välja? Paddling allmänt 5
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.