Vad-platser längs Padjelantas nordgräns?

Ett tänkbart mål för säsongens fjälltur är området från Kutjaure och vidare mot nordväst och norska gränsen.. Jag hoppas på att någon på forumet känner till något om passage av följande vattendrag:

1) Sláhpejåhkå vid västra hörnet av Sláhpejávrre.
2) Rähtjátjåhkå som rinner ut i Stibokjávrres sydvästra sida. Här har jag någonstans läst/hört att det ska finnas en bro. Stämmer detta?
3) Passagen mellan Rähtjátjávrre och Gálbejávrre. Jag har läst/hört något om vadplats här. Stämmer det?
4) Passagen mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre.

Lånad bild
IMG_2786.png

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har inte gått där men läser en del och Hans Nydahl har publicerat en massa om området. Det är en av hans bilder som jag lånade.

Nu måste jag ju logga in och skriva ;) som en liten tack för all den inspiration jag fick genom dina inlägg i bloggen.
Även om det nu är nästans 13 år (månadsskiftet Juli Augusti 2011) sen kan jag berätta liten...
1) Sláhpejåhkå vid västra hörnet av Sláhpejávrre.
2) Rähtjátjåhkå som rinner ut i Stibokjávrres sydvästra sida. Här har jag någonstans läst/hört att det ska finnas en bro. Stämmer detta?
3) Passagen mellan Rähtjátjávrre och Gálbejávrre. Jag har läst/hört något om vadplats här. Stämmer det?
4) Passagen mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre.
1) Typ knädjup och lungt vatten nära renvaktarstugan som finns på södra siden.
2) Där klarade jag mig utan att ta av mina kängar (Lundhags) men det var på gränsen och ganska strömt.
3) Jag minns samma sak, men hittar den inte just nu.
4) Här fanns vid den tiden en bro, men den är bortplockad nu.
Men jag tror (!) att man klarar att vada där utan problem vid normal vattenföring.

Njut av turen
Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips