Vad-platser längs Padjelantas nordgräns?

Ett tänkbart mål för säsongens fjälltur är området från Kutjaure och vidare mot nordväst och norska gränsen.. Jag hoppas på att någon på forumet känner till något om passage av följande vattendrag:

1) Sláhpejåhkå vid västra hörnet av Sláhpejávrre.
2) Rähtjátjåhkå som rinner ut i Stibokjávrres sydvästra sida. Här har jag någonstans läst/hört att det ska finnas en bro. Stämmer detta?
3) Passagen mellan Rähtjátjávrre och Gálbejávrre. Jag har läst/hört något om vadplats här. Stämmer det?
4) Passagen mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre.

Lånad bild
IMG_2786.png

Jag har inte gått där men läser en del och Hans Nydahl har publicerat en massa om området. Det är en av hans bilder som jag lånade.

Nu måste jag ju logga in och skriva ;) som en liten tack för all den inspiration jag fick genom dina inlägg i bloggen.
Även om det nu är nästans 13 år (månadsskiftet Juli Augusti 2011) sen kan jag berätta liten...
1) Sláhpejåhkå vid västra hörnet av Sláhpejávrre.
2) Rähtjátjåhkå som rinner ut i Stibokjávrres sydvästra sida. Här har jag någonstans läst/hört att det ska finnas en bro. Stämmer detta?
3) Passagen mellan Rähtjátjávrre och Gálbejávrre. Jag har läst/hört något om vadplats här. Stämmer det?
4) Passagen mellan Gálbejávrre och Stibokjávrre.
1) Typ knädjup och lungt vatten nära renvaktarstugan som finns på södra siden.
2) Där klarade jag mig utan att ta av mina kängar (Lundhags) men det var på gränsen och ganska strömt.
3) Jag minns samma sak, men hittar den inte just nu.
4) Här fanns vid den tiden en bro, men den är bortplockad nu.
Men jag tror (!) att man klarar att vada där utan problem vid normal vattenföring.

Njut av turen
Henning

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.