Vad över Härjångsån

Vi ska i slutet av juli gå en runda med start och mål vid Vålådalens fjällstation. Vi går via Lunndörren, Vålåstugorna, Gåsen och Stensdalen. Jag har gått delar av denna tur för många år sedan, bland annat Vålåstugorna-Gåsen. Jag vill där minnas ett längre vad över Härjångsån, en bit nedanför Härjångssjöarnas utlopp.

Min något äldre mor ska gå med på turen. Hon är van vid fjällterräng men har något av en mental fiende i att vada. Jag har som sagt vadat där tidigare men kan inte riktigt minnas hur det var. Långt och grunt vill jag få det till men det beror ju helt på vattenflöde och då gick vi en månad senare.

Vad kan vi förvänta oss? Finns alternativ till där leden går över ån? Det ska tydligen även gå att välja vägen norr om sjöarna men hur besvärlig terräng är det på den sidan?

Tack!
 
Jag har gått där några gånger och har haft mellan vad- och midjedjupt. När jag hade midjedjupt förra sommaren var det nog p.g.a. oskicklighet att jag prickade en fåra. Mötte två snubbar som hade burit sina cyklar över och vet barnfamiljer som gått där. Jag tänkte gå där med barnen i sommar och tänker som du gå på andra sidan sjöarna om det inte funkar för barnen.
 
Hej!
Jag minns vadet som du: grund och något långt. Inget som var svårt. Gått där mot slutet av sommaren.
 
Vad varierar

Vad kan variera från dag till dag eller t o m från timme till timme beroende på nederbörd.

För ett par år sedan var jag stugvärd i Vålåstugan.
Om vadet över Härjångsån (Gåsen-Vålåstugan) hörde jag inte så mycket, men flera gäster berättade att de istället för att följa leden hållit sig norr om Härjångssjöarna för att undvika vadet. Själv har jag hoppat på stenar där en gång i mitten av september.
Desto mer hörde jag om vaden över Tvärån och i viss mån Stensån på leden mellan Stensdalen och Vålåstugan. Det var allt från rena skräckupplevelsen till att det var enkelt. Allt beroende på nederbörden och vattenföringen.

Lyssna med stugvärden för aktuellt läge!

/Thor
 
Kommer oxå ihåg vadet som lätt och inte alls djupt. Har även gått norr om sjöarna och kan då föreslå att gå en bit upp och inte följa stranden. Betydligt enklare att gå på lite höjd och slippa växtligheten som är närmare sjöarna
 
Har gått över ett par gånger, aldrig tagit av kängorna.

Vid ett tillfälle vart vi dock inregnade i Vålåstugorna. När jag sen gick mot Gåsen gick vi en annan mycket finare väg...
Gå från Vålåstugorna ett par hundra meter norrut mot stensdalen, vid sedan VNV mellan 1192 och Gruvsmällen. Går en liten grusås över blötmarkerna innan det lutar på uppåt.
Håll linjen och gå norr om 1443. Kleavetje antingen norr om eller vik av innan mot leden mot Gåsen.

Mer lättgånget, finare utsikt och slipper den steniga leden.

/Peter
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...