Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen?

Fällkniven som jag använder som gör att jag kan lämna slidkniv hemma på tyrer i fjäll eller skog är Victorinox Huntsman. Förutom standard utrustning för Vic.har den sax samt Vic:s såg, och den sågen gör mig imponerad hur effektiv den är!

Köpte nyligen en "överlevnadskniv" med tändstål, köpte den mest som en fin pryl att ha, tanken var att jag kanske skulle ta med den nångång ut men redan efter någon dag så skar jag mig rätt djupt i lillfingret så nu får den ligga hemma och samla damm istället, gör nog mer skada än nytta om jag tar med den. Haha. Men kan förstå att man vill ta med en kniv ut, även om man inte använder den så känns det som att det är bra att ha. Sen är det ju många som har knivar som intresse och gärna vill ha med dom ut bara för att.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har fått en fin sameslöjdskniv av min fru. Svårt att förklara om den inte kommer med.:)

Men den är bra att tälja och spänta med. En kort brukskniv. Den går bra att skiva torkat kött med också. Annars är det en minifällkniv i förbandspåsen som alltid är med.

Peter

Kniv

Bara ordet skapar långa trådar. Då är den viktig. Sätt dig i utegäng och tag upp din kniv för breda smör på mackan. Du har blickarna på dig. Den förmedlar mycket av personlighet.

Lika självklar som min klocka är på armen är min Cold Steel SRK när jag är ute i naturen. Det är inget jag ens funderar på. Användningsområdena är många, och i och med att den bara väger ungefär ett kvarts kilo så är det inga som helst problem förknippade med att jag alltid har den med mig.

När den verkligen behövs finns den alltid där och är då oersättlig. För min del kan ett multiverktyg eller en fällkniv aldrig ersätta en rejäl slidkniv med fast blad.

/Birger

Lika självklar som min klocka är på armen är min Cold Steel SRK när jag är ute i naturen. Det är inget jag ens funderar på. Användningsområdena är många, och i och med att den bara väger ungefär ett kvarts kilo så är det inga som helst problem förknippade med att jag alltid har den med mig.

När den verkligen behövs finns den alltid där och är då oersättlig. För min del kan ett multiverktyg eller en fällkniv aldrig ersätta en rejäl slidkniv med fast blad.

/Birger

Jo jag har också en gammal slidkniv för jämnan med mig av gammal vana. Falukorven och lite annat blir utsatt för den gamle följeslagaren.
Jag tittade på din kompis och den gör nog skäl för namnet överlevnadskniv. Huvudsaken är att var och en blir nöjd. Själv skulle jag nog inte tordas ta fram något dyligt bland jaktlaget och skära i falukorven för att inte riskera dryga kommentarer.

Vet inte hur många gånger det här ämnet har diskuterats i diverse knivtrådar.

Svaret brukar alltid bli: "Huruvida en kniv (och knivtypen) skall medbringas hänger på den planerade aktiviteten/sysselsättningen i samspel med omgivningen."

~Paul~

Jag kör alltid med eldriven häcksax, perfekt då man behöver röja sig en tältplats bland videsnåren. Mejar ner effektivt och bra.

Elkabeln har jag i rulle på ryggen, med kontakten ipluggad i närmaste eluttag var jag utgår ifrån. Nackdelen är att jag antingen måste gå samma väg tillbaka, för att rulla upp elkabeln, alternativt veva in den till min slutdestination, vilket tar tid och är ganska energikrävande.

Fördelarna överväger dock.

Jo jag har också en gammal slidkniv för jämnan med mig av gammal vana. Falukorven och lite annat blir utsatt för den gamle följeslagaren.
Jag tittade på din kompis och den gör nog skäl för namnet överlevnadskniv. Huvudsaken är att var och en blir nöjd. Själv skulle jag nog inte tordas ta fram något dyligt bland jaktlaget och skära i falukorven för att inte riskera dryga kommentarer.

Jag jagar inte. Så det problemet är obefintligt för min del.

/Birger

Det här med överlevnadskiv, eller bushcraftkniv, handlar nog om ett slags identitet eller karaktär eller personlighet. Ett slags fetischism som man av någon anledning är fast i, om man så vill (jfr. Karl Marx, Kapitalet, vol. 1).

Motorsåg eller häcksax i fjällen har jag dock aldrig stött på, och inte heller själv funderat på ens för mina skogsvandringar.

Ett allmänt intryck av överlevnadsknivarna är att de, inklusive fodral men bortsett från den eviga frågan om rostfritt eller kolstål, antingen går åt trä- horn- och läderhållet, eller så blir det plast, gummi, micarta, kydex, etc. Några exempel:

Morakniv: plast, gummi.
Fällkniven: plast, zytel, läder (ambivalens...?)
Karesuandokniven: trä, läder, horn.
Esee: micarta, kydex.
Victorinox är numera i båda dessa läger - men naturligtvis utan fodral.

Är detta både en funktionsfråga och en personlighetsfråga?
Knivfilosofi...
Även för bruk i fjällen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips