Vad, mer än fiskegrejor, bär du med dig när du är ute och fiskar?

Jag har pga tråkiga erfarenheter av "fiskekamrater" för länge sedan bestämt att om öl eller sprit är med, så gäller krogen, inte fiske.
Det är så jävla drygt att försöka fiska med ett fyllo!
Det går däremot ganska bra att öla med en fiskare.

/John

En lättöl el. 2 kan det bli under en fisketur men aldrig något starkare och då vet jag att jag kan och får köra bil hem.:)
 
Kan man hantera alkohol ser jag inga problem med att ha med det i packningen! Men påstår man att sänka en plunta whisky till en dags fisketur bör ögonbryn höjas.

Jag och mina vänner har en tradition i att ta med oss nya, otestade öler. Blir kanske att dricka högst 2 per kväll eller majoriteten av gångerna ingen alls. Det här är ingen central grej i vårat fiske men ett + i kanten. Whiskyn har varit med en gång då en i gänget fyllde jämnt. Bara ett exempel på hur det kan se ut.

Alltid svårt att diskutera alkoholens vara eller icke vara då alla har olika tankar, erfarenheter och syn på den. Jag är klart positivt inställd om det används måttligt och i rätt syfte. Men alkoholhaltiga drycker kommer alltid vara ett känsligt ämne i alla sammanhang.

Håller med dig. Jag tycker svenskar ofta har en rätt ansträngd relation till alkohol; det är liksom allt-eller-inget.. Jag har en sommelierexamen och arbetade ett antal år i vinbranschen och reste då runt rätt mycket och träffade producenter i främst Italien, Frankrike, Tyskland och Schweiz och har nog fått en rätt kontinental syn. Jag är dessutom svag för matlagning och godsaker, och att ta en matfisk och ställa till en riktigt schysst utemåltid och njuta med exempelvis en riktigt bra riesling i världsklass, eller en riktigt bra champagne, är ett fantastiskt plus i kanten. Just på våra längre fisketurer så brukar oftast minst en flaska vin i väldigt hög klass följa med. Som delägare i ett bryggeri, så är jag även svag för öl och beskan i många välhumlade varianter passar utmärkt till sältan och rökaromerna i mycket av den norrländska maten, som t ex suovas.
Däremot skulle jag aldrig fiska påverkad, inte minst pga riskerna om man vadar i strömmande vatten. Man blir ju också okoncentrerad och "fipplig", inte så bra när man flugfiskar. Har aldrig förstått tjusningen med det; samma gäller skidåkning. Jag har åkt väldigt mycket skidor och tävlat på elitnivå, men har aldrig någonsin druckit något starkt och åkt skidor efteråt.
Var sak har sin tid.
 
Klart att öl hänger med på sommaren.
Tar med en eller två 3,5or, ibland dricker jag dom och ibland glömmer jag bort dom under fiske och dom ligger kvar i ryggsäcken till någon annan fisketur.

Om det är övernattning så tar jag oftast med öl och ibland vin.
Först fiskar man och sedan dricker man vid elden och lagar mat på kvällen.
Och så sitter man och har det bra och pratar med sin fiskekompis. Helt kanon!
Och det är inget som helst fel i att fiska lite på fyllan, jag brukar åka ut lite med kajaken och njuta av att glida runt på vattnet och fiska i kvällssolen.

Om ni inte kan dricka och ha roligt vid lägerelden så har ni tagit med er fel vänner!!
 
Alkohol är väl som så mycket annat i livet, det man inte behärskar är bättre att låta bli. För egen del så smakar en pilsner och en rökig virre som bäst vid lägerelden efter en dag i vadarna
 
Klart att öl hänger med på sommaren.
Tar med en eller två 3,5or, ibland dricker jag dom och ibland glömmer jag bort dom under fiske och dom ligger kvar i ryggsäcken till någon annan fisketur.

Om det är övernattning så tar jag oftast med öl och ibland vin.
Först fiskar man och sedan dricker man vid elden och lagar mat på kvällen.
Och så sitter man och har det bra och pratar med sin fiskekompis. Helt kanon!
Och det är inget som helst fel i att fiska lite på fyllan, jag brukar åka ut lite med kajaken och njuta av att glida runt på vattnet och fiska i kvällssolen.

Om ni inte kan dricka och ha roligt vid lägerelden så har ni tagit med er fel vänner!!
Det är naturligtvis skillnad på en fisketur på några timmar och att vara ute i en vecka. Själv är jag inte värre alkoholiserad än att jag kan hålla abstinensen i schack under några timmar, Vad gäller vänner så har jag sådana som ibland måste dra i sig några bira under fisket, några som vad gäller alkoholen fungerar ungefär som jag själv gör och några som, av olika anledningar, inte rör alkohol. Jag uppfattar ingen av dem som "fel" för den sakens skull. Och inte behöver man väl vara helt kanon för att sitta vid en lägereld och tjöta?
 
Det är naturligtvis skillnad på en fisketur på några timmar och att vara ute i en vecka. Själv är jag inte värre alkoholiserad än att jag kan hålla abstinensen i schack under några timmar, Vad gäller vänner så har jag sådana som ibland måste dra i sig några bira under fisket, några som vad gäller alkoholen fungerar ungefär som jag själv gör och några som, av olika anledningar, inte rör alkohol. Jag uppfattar ingen av dem som "fel" för den sakens skull. Och inte behöver man väl vara helt kanon för att sitta vid en lägereld och tjöta?
Lite så är det ju!
Fiskar jag i närområdet är det otroligt sällan jag ens funderar på alkohol, men jo det händer att jag tar med en öl om jag vet det ska grillas korv ute vid havet en aprildag...:) Men i mitt fall väääldigt sällan faktiskt. Kan det vara en gång per år?
Men åker jag i väg på en tur, så är just att sitta vid elden och ta några bira faktisk rätt viktigt för mig, jo jag gillar det!
Men att fiska på fyllan går bort, otroligt värdelöst! Jag har fiskat full, men det var nog 20 år sedan, men av det lärde jag mig, att varför ska jag göra det jag älskar, men på ett sämre sätt? Så nu fiskar jag med 100% fokus, men jo sen händer det jag tar en fylla EFTER fisket!;) Men precis som Lausvik sa så har jag lika kul även med nyktra kompisar vid lägerelden sedan! Vi har ett gemensamt intresse så finns mycket att tjöta om! :cool:
Det är jag, jag respekterar andras åsikt till 100%
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.