Jag har för mig att jag använder 2mm. Det var länge sen jag nördade ner mig i sådant. Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna.
Hur har du kommit fram till det?
Och vilken är diametern på ekrarna i hjulen på de cyklarna?
Jag har för mig att jag använder 2mm. Det var länge sen jag nördade ner mig i sådant. Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna.
Visst är det skillnad på stålramar och andra ramar, olika bromsar, fälgar, ekrar, osv., men med den budgeten som vi pratar om här i tråden vidmakthåller jag att en "vanlig pendlarcykel" är en bra start. Det viktiga är att komma ut och cykla, inte att fundera ihjäl sig på olika komponenter eller fantisera om att plocka ihop en cykel från dess minsta beståndsdelar.
Jag har också cyklat i många år, och känner folk som har cyklat riktigt mycket. Att svetsa ihop trasiga ramar har jag aldrig hört talas om annat än i forum på nätet.....och brorsans barncykel. Trasiga ekrar, slitna bromsar osv går att fixa. Meka lär man sig allteftersom. Börjar man med billiga hjul så kanske man byter till bättre när man lärt sig mer. Osv.
Enl din egen hemsida, som du själv länkar till i #32 använder du "Swiss DT comp"Jag har för mig att jag använder 2mm.
Som jag redan har frågat flera ggr:Hur som helst är de grövre än de som finns på cyklarna på bilderna.
+1, särskilt om ekrarna är smala 1,8mm-ekrar, dvs lika smala ekrar som du själv använder!Tunnare eller grövre ekrar, det viktigaste är att hjulen är korrekt byggda. Och lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra.
Massor text
Nja, den som har snöat in för mycket på grova vs tunna ekrar är ju du;Ja, men nu har du snöat in för mycket på grova vs tunna ekrar
Nja, i verkligheten är det troligen så att ekrarna i den Verenti-cykel habalaba är grövre än de tunna ekrar du har i hjulen på dïn cykel.Som du själv har skrivit så använder jag bra ekrar - vilket troligen inte cyklarna på bilden använder. Där ser du!
Nej, det har du inte.Jag har redan svarat på hur jag ansåg att cyklarna på bilderna hade tunna ekrar.
Hjulen ser ut som skit.
Jasså, är det ekrarna eller däcken som ser dåliga ut?
Allt. Det ser ju ut som en racercykel - inte som en långfärdscykel.
]
Nej, det har du inte.
Försök inte smita undan nu!
Jag kan såklart inte till 100% säga att ekrerna/hjulen är skit för långfärdscykling
....
Jag tittar på min cykel och synade sen bilden av den länkade cykeln och sen på min igen. Ja, jag tycker fortfarande min har grövre ekrar. Men jag har ju inte mätt.
...
egentligen är det min hoj som har tunnare ekrar än alla cyklar jag hela tiden spanar in.
lätt packad över USA, främst på asfalt och bra grusvägar, så kommer det gå bra.
....
det går att cykla på nästan vad som helst
..... turer på över ett år med tung packning ...... full fart cyklat ner i 15 centimeter djupa pot holes med 10 liter vatten + väskor på frampakethållaren under månad efter månad på afrikanska vägar? ................ skitvägar med 60 kilo packning + kroppsvikt + cykel
Det går att cykla på det mesta. Den här cyklar jag med just nu i södra Schweiz, det är en pendlarcykel kompletterad med stänkskärmar och pakethållare (bak) samt bytt till spd-pedaler. Har funkat bra hittills, möjligen skulle jag ha bytt sadeln känner jag såhär på sjätte dagen, och kanske till ännu lägre växlar - backarna här är mycket längre och brantare än i Stockholm.
Cykeln kostade typ 7500.- ny och jag använder den till vardags för pendling.