Vad hittade vi vid leden?

Vi gick leden från Kårsavaggestugan till Abiskojaurestugorna över Nunjesgeachi i juli. Efter en bit på leden stötte vi på gamla rostiga lämningar som som såg ut som en vedspis, med skorstensrör och plattor etc. Kan det ha varit det vi såg och isåfall varför var den där, tro? Någon som kan skänka lite klarhet över detta?

Vi gick leden från Kårsavaggestugan till Abiskojaurestugorna över Nunjesgeachi i juli. Efter en bit på leden stötte vi på gamla rostiga lämningar som som såg ut som en vedspis, med skorstensrör och plattor etc. Kan det ha varit det vi såg och isåfall varför var den där, tro? Någon som kan skänka lite klarhet över detta?

Jag har ingen aning egentligen, men en låg-oddsare skulle ju vara en kvarlämning från ett tidigare vindskydd eller stuga längs leden som blivit nedbränd antingen av olycka eller med avsikt, och så har det inte blivit av att frakta bort spisen.

Du kanske kan hitta platsen på äldre kartor eller på Min Karta flygbilden från ca 1960. Där ser man t ex Kårsavaggestugan tydligt. Generalstabskartan går också att hitta digitalt på Lantmäterets hemsida.

Renvaktarstuga eller jaktstuga är kanske tänkbart, eller militärt. Ofta låg äldre stugor nedanför trädgränsen för vedförsörjningen. Var hittade ni spisen? Innanför nationalparksgränsen?

Thure

Senast ändrad:
Låg det där bara lite snett över vattnet på andra sidan sett från Kårsavaggestugan, innan man börjar gå upp? Eller om det är en bit upp? Isåfall har jag bestämt för mig att det är lämningar efter någon provbrytning eller mindre gruvbrytning av något slag där i slänten. Har för mig att det var ganska sent de höll på, men jag kan ha fel. Om jag är tvungen att gissa så var det under femtiotalet, plus-minus tjugo år.

Senast ändrad:
Tetraone: Intressant förslag. Följande utesluter inte alls möjligheten: Kollade några minuter på SGU:s mineralkarta, fornlämningsregistret och den av Thure föreslagna flygbilden från 1960-talet + LMV:s ”terrängskuggning” & nutida flygbild utan att hitta något. Det är trubbiga verktyg som mycket väl kan missa spår av förslaget. Skriv gärna om du har mer som dyker upp från minnet om platsen. Det faktum att det finns en uppskattning om tidsperioden gör det än mer realistiskt.

Har trådskaparen eller någon annan möjlighet att ange en noggrannare position för lämningarna?

Hittade det här inlägget - marmorbrytning var det tydligen. Byggdes nuvarande stuga på 30-talet så borde marmorbrytningen alltså avslutats ett tag innan dess. Min gissning som sträckte sig ner till 30-talet var alltså fel... :)

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
1921 användes den nu raserade stugan av STF tydligen:

"15. Kårsajökeln. Rätt besvärlig och tröttsam, ehuru
ej svår vandring 20 km på 8—9 tim. Som stödjepunkt för
en vandring hit tjänar Kårsavaggehyddan, uppförd på S
stranden av den mellersta av de tre sjöar, som utfylla
Kårsadalen. Stugan innehåller 2 rum, av vilka ett är låst
(nyckel på Abisko turiststation). Helt nära stugan märkes
ett marmorbrott. Avståndet från stugan till jökeln är omkr.
5 km."

Från "Lappland", utgiven av STF 1921: https://archive.org/details/lapplandnorrbot00turigoog/page/n6/mode/2up

Senast ändrad:
Tetraone: Tack för sökarbete och svar!

Jag försökte fortsätta leta, men har inte hittat något.

För tråden vore det värdefullt om någon kan peka ut platsen för den gamla stugan och marmorbrottet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips