Vad har ni på fötterna?

Under fötterna

är det liggunderlag och fötterna har sportsockar av bomull, torrdräktsfötter (tunnt) och 4mm Palm neoprensockar.
Nej jag fryser inte och fötterna somnar inte
 
Liggunderlag och Sealskinz funkar bra för mig (vattentäta strumpor med ull på insidan), ev med ytterligare en tunn ullstrumpa innanför.
 
Hiko surfer

Jag köpte ett par paddel/surfskor från Hiko i våras och dessa funkar utmärkt nu på vintern (har ett par tunna strumpor i nu när det är snö och minusgrader).
Dessa har en tunn sula, men den är av det mjukare slaget, så det är inga problem med vare sig känslan eller styrningen (pinnstyrning). Innan jag gjorde detta inköp var det sockor och liggunderlag under hälarna som gällde, men det var alltid bökigt att kliva i och ur skorna när när man skull i eller ur kajaken speciellt när det var snö på bryggan eller vid strandkanten. Nu går allt smidigt och man kan ju även gå på land med dessa paddelskor. Helt perfekt! /Jampa
 
Chota Mukluks på fötterna, ett par ullstrumpor på fötterna. Tillräckligt höga i skaftet för att kunna gå i och ur torr. Fördelen med mukluksen är ju att sulan är ganska tunn och smidig, inga problem att få plats i kajaken men nackdelen är ju att när det närmar sig nollan så isolerar den lite dåligt. Funderar på att lägga i en filtsula, borde göra susen.
 
Neoprenskor eller Neoprenstövlar är väl bättre än strumpor. Stövlar gör det enklare att kliva i om man inte går från brygga. Strumpor... BURR!

Nja, jag har mer än strumpor på fötterna på land. Stövlar eller skor hamnar bakom sitsen eller under knäna beroende på kajak.
Neopreneskor använder jag ibland, men de läcker i sömmarna, så ifall det är blött på marken är de blöta innan jag satt mig i kajaken.
Sealskinz låter intressant.
 
Låter som att landbiten är det största problemet för en del, jag undrar då vad ni har för iläggsplatser? Finns det ingen ordentlig brygga?

För mig går det att gå med badtofflor från klubbhuset till bryggan och sen kliver jag ur tofflorna ner i kajaken - inga blöta strumpor.

Beroende på väder kan det dock ibland vara lämpligt att ta med tofflorna i sittbrunnen, istället för att de står kvar på bryggan, annars kan de lätt blåsa iväg eller bli fulla med vatten!
 
Neoprensockor

Bra fråga. Håll fötterna varma när ni paddlar. Förr körde jag barfota eller i strumpor med ett (blött) liggunderlag under hälarna. Efter tio års paddling hade jag ofta ont i hälsenorna vilket i sin tur tog fem år att läka :)

Därför skaffade jag ett par neoprenskor. De var bra att gå i men det blev trångt framme vid fotstödet. Neoprenskorna kräver en skotork (en sådan som blåser luft) om de inte skall lukta skunk efter första säsongen.

Numera kör jag med neoprensockor. De kräver dock skor på land. Neoprensockorna går att vränga och är alltså lätta att torka.

/Klas
 
Vi som har Ankfötter har inga bekymmer!

Jag har fått lära mig(i andra forumtrådar) att det är coolt utan fotbeklädnad.

K.Anka

Kort från i fredags då jag för övrigt fick se något konstigt gult optiskt fenomen på himlen som värmde min själ.
 

Bilagor

  • IMGP2273.JPG
    IMGP2273.JPG
    141.9 KB · Visningar: 414
Paddelstövel

Hej. Själv använder jag "Mukluk Breathable paddelstövel" vilken jag tycker fyller mina krav.
Var ute nu helgen, -10gr / inga problem. Hade även dessa på Svalbard i somras.
Fördelen är också att sulan är så pass grov att den tål att vandra i bergen med utan att foten glider runt eftersom det går att spänna till över foten. Rekommenderas "varmt".
Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
umevargen Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 7
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
bluewing Har någon testat medvindsegel på vanlig kajak? Paddling allmänt 2
gullegubben Jag har funderat på Rainbow Oasis... Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
torger Har du moddat din kajak? Paddling allmänt 6
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.