Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Det mest bisarra jag varit med om var för ett par veckor sedan då jag och en vän gick från vakkotavaure till nikkaloukta och passade på att traska upp på keb när vädret var så fantastiskt som det var.
Så satt vi på fjällstationen och packade ihop våra saker innan vi skulle vidare så kom en kvinna fram och undrade om vi hade varit på toppen. Ja svarade vi och berättade lite om det för hon med sällskap skulle upp följande dag.
Hon var nog del av nån form av konferansgrupp som var där.
Hursom så tittade hon på våran packning och undrade om vi hade gått hit? Ja sa vi, vi började i vakkotavaure. Det verkade vara helt omöjligt för henne och hon ropade dit sina konferansgrupp, -kom kom dom har vandrat hit!!.
Dom ställde sig i en halvcirkel runt oss och började fråga mängder med konstiga frågor.
-Vad äter man? (mat?)
-Hur många veckor hade vi varit ute? (3 dagar :)
- Kan man verkligen tälta i fjällen?
-Lite blandade toarelaterade frågor... (en löjligt rolig min på många ansikten då man lugnt förklarar att det fungerar även utan en stor porslinsstol).
Och flera väldigt väldigt udda frågor som varken jag eller min vän var beredda på att behöva svara på mitt ute i ingenstans dit man inte åker om man inte är intresserad av att vandra eller liknande.
Vi gick därifrån lätt häpna och bestämde oss ganska snabbt för att: hit återvänder vi inte.
För övrigt har jag alldrig sett så många svindyra fläckfria friluftskläder på ett och samma ställe?.
Är man en mupp om man vandrar i fjällen istället för att flyga helikopter över den?





Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Känner igen det där och det kan vara svårt när man är tvungen att säga nej till folk som frågar om man kan göra enkla saker som inte tar någon direkt extra tid eller arbete. Tex när vi fyllt släp med "trädgårdsavfall" och en tant i närheten frågar om vi ska till tippen med det, vilket vi skulle, "kan ni inte ta med dom här fyra pinnarna som ligger på min tomt om jag lägger dom på släpet"? Nej fick vi ju svara, det kan vi inte, "men ni har ju plats kvar"? ... Ibland har det gått långt att folk argumenterat "ditt jobb är skattefinansierat - jag betalar skatt så jobba nu åt mig" ... Galet vad korkade människor det finns!

Det här var ju alltså naturvårdare i naturreservat. Statligt anställd arbetskraft som utför uppdrag åt staten. Situationen som beskrevs är tydligt beskriven och reglerad i svensk lag. Arbetskraft finansierad av det gemensamma kan aldrig gå till privata syften. Om dom hade tagit hand om tantens pinnar vilket inte inneburit någon kostnad eller jobb så hade grannen tyckt det var orättvist, visst hans pinnar kräver både tid och jobb men det är ju inte hans fel? Blev chockad över all korkad respons på det här inlägget. Tack till tjänstemannen som stod upp för lag och ordning och vägrade korrumpera sig. Skäms på inkompetenta medborgare som inte förstår hur samhället fungerar.
 
2. att KG lät som att han beklagade det faktum att han inte *fick* göra tanten denna lilla tjänst och jag undrade varför han inte fick det.

Det pratade ju om korkade saker som folk säger till statens naturvårdsarbetare. Att som offentliganställd utföra privata tjänster, dessutom med statens arbetsredskap och på arbetstid kallas korruption.

Om slår upp korruption så kan du sen förstå varför sådana här saker regleras i lag och är strängt förbjudna. Som statligt anställd uppmanas du att inte ens ta emot en kopp kaffe utan att betala för dig då det kan ses som en muta och du kan antas vara korrupt.
 
@Naturlig Färg
Vilken tur att statligt anställda/folkvalda kan ta välbetalda tjänster åt företag deras politik gynnar efter att de lämnat sin post istället då... Lika så att politiska partier fram tills nyligen får ta emot partibidrag i miljonklassen utan att ens behöva tala om från vem (eller får de fortfarande? oklar på om det gick igenom)... Snacka om att sila mygg och svälja kameler om vår lagstiftning är som du påstår.

Skäms på inkompetenta medborgare som inte förstår hur samhället fungerar.
Skäms på snorkiga människor som inte är kapabla att svara på en uppriktig och artigt ställd fråga utan att vara förolämpande.
 
under frukosten när alla berättade vad de hade gjort i helgen sa jag att jag sov ute i vindskydd. Alla vart tysta och den första responsen från en var "-Men det regnade ju".
 
toalett på kajaken

När jag berättade om en kommande långtur med kajak på släktkalaset så frågar min kusin hur man gör när man ska gå på toaletten.

Då berättade jag gravallvarligt att man har ju som en liten minitoalett som sitter på däck bak på kajaken. Alla utom hon hängde ju med på att det var ett skämt. Hon ställde ett par trevande följdfrågor om detta innan jag inte kunde hålla mig längre och började garva.

Men när hon fattade att det inte ens finns någon toalett i spenaten så blev hon också rätt konfunderad och undrade varför man vill utsätta sig för dylika hemskheter.

Citykids asså!
 
koppla hunden!

Smått obehaglig tråd på sina ställen. Men jag måste ändå vara med på ett hörn med veckans favorit:

DU MÅSTE KOPPLA HUNDEN vrålat i panik av en kvinna långt ut i skogen med två kopplade rottweilers. Hon blev så rädd när min hund passerade 50m ifrån henne (vi hade valt olika stigar) att hon satte sig ner på rumpan, förmodligen för att fungera som nått slags ankare till de totalt närmare 100kg hund som hon uppenbarligen inte kunde hantera.

Men har man bara koppel på har man kanske inget ansvar för att ha kontroll på sina hundar..
 
Frågor

Puckade frågor vet jag inte, men ofta när man säger att man tränat länge eller under en lång tid så har det svårt att gå in att jag tycker att det är roligt. Jag tycker inte att det är jobbigt mentalt...annars skulle jag ju inte hålla på.

"Det går inte att förklara för en som inte begriper"...
 
Många fascineras över att man faktiskt har gått en viss sträcka, tex delar utav kungsleden UTAN att behöva ta båt/helikopter/bil/fyrhjuling.

När man senare förklarar att det finns fina stigar och plan mark att gå på så kommer motreaktionen, - Men det är ju långt!
 
Fråga från kollega:
-"Har du några bra rundor jag och mina tjejkompisar kan gå?"
-"Ja-visst", svarar jag. "Hur långt vill ni gå? Tält eller vindskydd?"
Hon tittar lite konfunderat på mig och säger:
"Nej, inte så. En runda bara så den avslutar vid ett spa så att vi kan dricka lite vin och så..."
Svarar kort att då är jag fel person att fråga. Mina "rundor" slutar sällan vid något spa...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 15
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...