Vad har ni fått för puckade frågor-kommentarer av omgivningen?

Ingen korkad fråga men, syrran frågade mig efter att jag hade spänt på mig snorkel fenor med tillhörande boots.
"Varför kan inte du bara bada som vanligt folk?"

Vid dykning.
standard frågan av icke dykare "Hur djupt har du varit?"
30 meter typ...
Oj!

Vid MTB
Du cyklar MTB va, i skogen?
Japp!
Är inte det jobbigt?
Jo då!
Men vad är vitsen då?
Det är kul! =D

Skakar på huvudet.
Men jag brukar vinna i slutet när det skall ökas på takten. ;)
 
Lång tråd, så jag vet inte om någon tagit upp detta tidigare, men när man bouldrar med paddor så frågar ickeklättrare ofrånkomligen "ska du sova här" och tror att paddan är en madrass. Oavsett var man bouldrar. En kompis kompis (eller nåt sånt) har också fått frågan "är du en sån där skogsbög" vid bouldering i stadsnära skogsdunge.

Är bouldering friluftsliv? Fan vet.
 
På en fjälltur kom jag i samtal om lättviktsutrustning med ett par vandrare som tältade nära mig och jag fick frågor vad bland annat mitt tält och kök vägde. Frågan (levererad med stort allvar) "Men det går väl inte att överleva med den utrustningen?" Jag kunde inte hålla mig, så mitt svar (med ett stort leende över hela ansiktet) blev "Nej, jag har redan dött 18 gånger, jag får se hur det går i natt."
 
Ute på dagstur i skog nära storstad en regnig lördag i november. Möte med man i 50-årsåldern. Mannen ropar: Har du en hanhund? Nej, svarar jag sanningsenligt. Skönt! säger mannen. Min hund gillar nämligen inte andra hanhundar. Nähä, säger jag. Men... var är din hund? frågar han sedan och ser lätt förvirrad ut. Jag har ingen hund, svarar jag. Va!!! Har du ingen hund?!! Var gör du ute i regnet då? Tja, det kan man ju undra:)
För övrigt kul tråd! Det är ibland svårt att förstå sig på andras intressen. Personligen har jag till exempel svårt att förstå hur man kan ägna de flesta lediga dagarna åt att gå i stora shoppingcentra men det tycks ju vara ett stort folkligt intresse att döma av mängden bilar på parkeringsplatserna, även soliga helgdagar om våren.
 
Närjag bodde i Växjö satt jag böjd över Gröna Kartan och letade efter platser som såg lockande ut. Hittade ett ställe (som visade sig vara en pärla) och gick dit. Sov över i skogen. När jag väntade på bussen i Rottne för att åka hem gick jag innom ICA och skulle köpa en chokladkaka. Jag pratade med tjejen i kassan angående mitt bankkort, och fick då frågan "bor du i Sverige".
Tydligen drog hon slutsatsen av min campingutrustning att jag antingen var dansk eller tysk.Fasten vårt samtal var på svenska.
För vemi Småland skulle frivilligt ge sig ut på skogstur utanför Rottne?
 
Jag var ute längs leder i sommras längs bohuslän - jag pratade inte svenska en enda gång på 5 dar i sträck
trots att jag träffade massa vandrare och delade vindskydd och så med.Så det där är inget ovanligt
 
Som mail har jag fått frågan om gramnoggrann våg med kapacitet av 50 kilo av en ung optimist. Oturligt nog känner jag inte till vare sig en dylik våg eller nån som kan hålla våg och last tillräckligt stilla för avläsning skall bli funktionell.

Känner ni till någon dylik våg? Man kan ju hänga vågen i en upphängning.
go tur
 
Vanligaste frågan är nog "men varför??!" Att då svara "för att jag vill/det är kul/för att lära mig" är aldrig ett tillräckligt bra svar för att man ska bli "friskförklarad" igen...

Med barnen med kommer man dock undan med i princip vad som helst... Satt med grabben ca 2m upp i ett träd i regnet för att han skulle fixa något (har glömt vad). Nedanför gick ett populärt hundstråk. Minen på paret med hunden var minst sagt skeptisk, tills de såg grabben. Då vinkade de glatt och liksom ryckte på axlarna - "ja, se ungar..." Typ.
 
Fått flera frågor som kan anses dumma genom åren, men oftast så beror det på okunnighet eller ointresse i ämnet.

Förr, när det var som mest stormigt så brukade jag ta ett grovt havsfiskespö och en stor drake och bege mig längst ut på en äng och ställa mig. som oftast så kom det fram gamla "roliga" gubbar och frågade om man fångade flygfisk.

Fiskade inne i centrala Göteborg innanför vallgraven en kväll och fick frågan från ett par a-lagare på bänken.
- Fiskar du makrill eller?
- Nej, fiskar bara tonfisk idag
- Men det finns ju att köpa i butik!
- Jaha!? kan man inte köpa makrill i butik också eller?

kan tillägga att det är sötvatten där inne.
 
Frågor om hur man vågar fjällvandra och kajakpaddla ensam precis som om det vore livsfarligt.

Exakt samma frågor har jag också fått, samt frågan om jag inte är rädd när jag springer ensam på kvällen i skymningen på skogsstigarna eftersom det finns både mycket vildsvin och en och annan älg här. Vildsvinen känner mig väl och vet vart jag är på väg eftersom jag pratar med dom när vi möts och älg, tja, en älgtjur brukar hänga på ända hem eftersom han älskar morötter. Bor man på landet så har man ju djuren runt knutarna för jämnan.

En annan kommentar jag fick var hur jag kunde sova i hängmatta utan att trilla ur så personen fick testa själv,,,,,,,och höll inte på att ta sig upp ur den efteråt. :)


Fast värstingen stod traktens nyfiknaste grannkäring för när vi möttes vid hennes postlåda och det regnade och jag satt på fyrhjulingen iklädd torrdräkt för att jag skulle ut och dyka. "Dyka när det regnar, men då blir ju grejerna blöta." *ASG*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Skogsstjärnan Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga Allmänt om friluftsliv 316
TheGee Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken. Allmänt om friluftsliv 15
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Sverker G Vad har ni på er i sovsäcken? Allmänt om friluftsliv 20
Lea262 Finns det någon som har lust ... Allmänt om friluftsliv 1
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
greenfish Gratis kartor som har meridaner!? Allmänt om friluftsliv 2
seww Var har DU varit på tur idag? Allmänt om friluftsliv 52
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
apfaktor Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt? Allmänt om friluftsliv 3
silenhag Vad har du hittat? Allmänt om friluftsliv 33
MarkusF Vilket sällskap har ni? Allmänt om friluftsliv 24
sasq Sajt som visar var det HAR regnat? Allmänt om friluftsliv 6
Fraktal Tappat bl.a ett Nallo, vad har du blivit av med? Allmänt om friluftsliv 34
NattaZatta Tips när man har med hunden på färd Allmänt om friluftsliv 7
bäfver Har ni sett den här? Allmänt om friluftsliv 14
pyllan Finns det någon som fått problem men sina knä av att använda MBT skor? Allmänt om friluftsliv 6
glenn o.c. Möten med puckade turister Allmänt om friluftsliv 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.