Vad har format dessa klipphällar?

Hej allihopa! :)

Vad har format berget på detta sätt? Jag hoppas det syns på bilden, men dessa smala "uppskjutningar" ser nästan uthuggna ut. Jag har hört att mycket av ytorna på klippor och berg formades av isarna som drog sig tillbaka men kan de verkligen ha skapat dessa små "barriärer"

Jag har sett många sådana när jag varit ute i skogen och alltid funderat på det. Hittar inget namn på den typen av formation heller när jag googlar.

Har ni också sett sådana? Är det olika vanliga i olika delar av landet? Vad har skapat dessa?

Bilagor

• 584651384843554.JPG
    584651384843554.JPG
    347.2 KB · Visningar: 259

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jaha, jo men det låter ju logiskt faktiskt. Jag visste inte ens att olika bergarter kunde ligga så "blandat" om vartannat. Tack :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips