Vad ha på fötterna på Borneo?

Tjena
Jag läste tropisk ekologi på Borneo i våras. Om det nu är samma kurs ni ska läsa så kan jag rekomendera teva sandaler, det funkar till nästan allt man ska ge sig ut på. Under regnskogsvandringarna, som inte var speciellt långa eller svåra, hade jag teva med igelsockar och det funkade fint. Dock blir sockorna väldigt smutsiga! Enda gången jag använde mina kängor var när jag besteg Mount Kinabalu för att få lite mer stöd för fötterna. Det hade dock funkat med sandaler där också (med varma sockar), så vill man inte släpa på kängor i onödan så kan man skippa dem, tycker jag. Under vår kurs var det flera som bara hade gympadojor och billiga sandaler och de klarade sig fint de också...

Glöm kängorna

Hej

Mitt råd är att du inte lägger pengarna på kängor. Av egna erfarenheter är skor/sandaler som Salomon Amphibian, Karma att föredra i djungeln - Keen har också en liknande sko men den verkar inte tillverkas längre, kan dock fortfarande hittas i vissa naturkompaniet butiker. Sandaler är också bra men jag föredrar “amfibie” modeller för de skyddar bättre och så kan man byta inlägg för att höja komforten. The North Face och Teva har också liknade modeller. Tänk på att de ska vara gjorda av material som absorberar så lite fukt som möjligt och därmed torkar fort.

Ha de så skoj i djungeln:)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips