Vad ha på fötterna på Borneo?

Jag ska åka till Borneo i februari -07. Det är en resa där vi ska studera tropisk ekologi, och vi ska vandra mycket och det kommer ju givetvis vara blött och hög luftfuktighet.

Vad för skodon rekommenderar ni i regnskog?

Jag har funderat på att skaffa ett par vandringskängor och tittat på Lundhags. Som jag förstått det verkar det vara vettigast med skalkängor då det kommer vara mycket blött och fuktigt. jag har speciellt tittat på Lundhags Ranger High http://shop.lundhags.se/1143-17-64.html som satt mycket bättre på min fot än tex Scout som jag också provade.

Jag har också tänkt ha med mig ett par sandaler typ Keen http://www.getout.se/v2/images/items/maxi/SK7080KE.jpg

Så.. vad hade ni på fötterna när ni vandrade i regnskog.. positivt och negativt med olika varianter

Kom gärna med tips
 
Jag använde "Jungle Boots" som jag köpte i Kota Kinabalu. Dom används av militären, finns att köpa i vissa skoaffärer i KK, Kuching och även i Kuala Lumpur om ni kommer den vägen. Kostade (för några år sen, OK ca 15 år sen...) 25 Ringgit. För ett exempel på hur Jungle Boots ser ut kolla här http://en.wikipedia.org/wiki/Jungle_boot , även om dom som fanns att köpa i Malaysia såg något annorlunda ut. Mycket grov sula i gummi för att ta sig fram i lerig terräng, ovansida i canvastyg. Torkar fort. Läder funkar inte bra. Blodigelstäta, fast dom får man acceptera ändå...

Var kommer ni hålla till. Danum Valley?
 
det lät ju som ett bra tips.. skit också att den minsta storleken är 41 här... jag har 39 i vanliga fall och 40 i Lundhagskängan jag provade. Kan man räkna med att det finns på plats.. jobbigt om man inte hittar, hittar rätt storlek, behöver gå in dom etc...känns lite osäkert

Vi kommer hålla till i kota kinabulu/mount kinabulu (kinabulu park), Danum valley, Laban rata osv.
 
Kängor!!!

När jag var på Borneo förra året (Sabah/Mount Kinabalu m.m.) så hade jag ett par vanliga Salomon kängor av lite lägre modell utan fuktspärr (men med "snabbtorkande" foder) och det fungerade utan problem.

Samma kängor har jag haft i Costa Ricas och Madagaskars regnskogar också och har inte känt något behov av andra kängtyper.

Tycker att du skall ha ett par väl ingångna kängor för din resa (som du också mycket riktigt påpekar), känns lite väl äventyrligt att köpa på plats...
 
Hur har dina kängor klarat sig genom regnskogsresan? Blir de förstörda av fukt och gegg eller beror det helt enkelt på hur man sköter dom före, under och efter strapatsen?

synd att lägga 3000 på ett par lundhags om de blir förstörda.. å andra sidan känns det som en vettig investering just eftersom det verkar vara bland det bästa för fötterna (planen är att jag ska upp på mount kinabulu). Det känns ju också lite bättre att ha ett par rejäla kängor med tanke på svår terräng, vatten osv... eller?

det är lite svårt att bestämma sig eftersom jag inte har någon vandringserfarenhet i klimatet
 
Hej, var på borneo i höstas. Sabah och sarawak,en hel del trampande i djungeln (på stigar, utanför stigarna är det minst sagt bökigt.). Det är alldeles för varmt för traditionella kängor, ett par "gympadojjor" med grov/dubbad sula är det bästa. Eller kanske ännu bättre, sandaler med grov sula. // JOHAN

Anisoptera; sa:
Jag ska åka till Borneo i februari -07. Det är en resa där vi ska studera tropisk ekologi, och vi ska vandra mycket och det kommer ju givetvis vara blött och hög luftfuktighet.

Vad för skodon rekommenderar ni i regnskog?

Jag har funderat på att skaffa ett par vandringskängor och tittat på Lundhags. Som jag förstått det verkar det vara vettigast med skalkängor då det kommer vara mycket blött och fuktigt. jag har speciellt tittat på Lundhags Ranger High http://shop.lundhags.se/1143-17-64.html som satt mycket bättre på min fot än tex Scout som jag också provade.

Jag har också tänkt ha med mig ett par sandaler typ Keen http://www.getout.se/v2/images/items/maxi/SK7080KE.jpg

Så.. vad hade ni på fötterna när ni vandrade i regnskog.. positivt och negativt med olika varianter

Kom gärna med tips
 
Tropisk ekologi

Tja! intressant fråga man hittade då jag oxå ska till Borneå med Tropiska ekologin. Blir en del att investera i då det gäller utrustning så man "fixar" resan på ett smärtfritt sätt =). Karin du får gärna dra iväg ett mail så kan vi tipsa lite till varandra om vi hittar någe av intresse till resan (nästan det enda man har i huvudet nu sen det blev klart att man åker).


Mvh Henrik
 
Anisoptera; sa:
Jag ska åka till Borneo i februari -07. Det är en resa där vi ska studera tropisk ekologi, och vi ska vandra mycket och det kommer ju givetvis vara blött och hög luftfuktighet.

Vad för skodon rekommenderar ni i regnskog?

Jag har funderat på att skaffa ett par vandringskängor och tittat på Lundhags. Som jag förstått det verkar det vara vettigast med skalkängor då det kommer vara mycket blött och fuktigt. jag har speciellt tittat på Lundhags Ranger High http://shop.lundhags.se/1143-17-64.html som satt mycket bättre på min fot än tex Scout som jag också provade.

Jag har också tänkt ha med mig ett par sandaler typ Keen http://www.getout.se/v2/images/items/maxi/SK7080KE.jpg

Så.. vad hade ni på fötterna när ni vandrade i regnskog.. positivt och negativt med olika varianter

Kom gärna med tips
I Borneodjungeln traskade jag och sambon mest omkring i sandaler, typ Teva, och på M.Kinabalu i ett par lågskafftade Haglöfs-skor, typ kraftigare gympadoja. Skulle jag använt den höga känga du presenterar är jag säker på att algblomningen i Östersjön framstått som beskedlig i jämförese med svamangreppen på mina fötter :)
Vi stötte för övrigt på ett Australienskt par som hade strosat omkring barfota i djungeln under två veckor. Men med tanke på vad som kryper och krälar på marken är väl inte det att rekomendera.
Viktigt förstås med god fotvård och bra sockor till de skor/kängor man använder.
 
ja jisses, vad säger man... helt enkelt.. vad sjutton ska jag ha på fötterna?? hehe.. alla tipsar olika, men visst känns det helknasigt att dra på sig höga kängor i den värmen (var i Thailand i april, vilket är thailands varmaste månad=vaaarmt), plus den fukten.

Låter ju vettigt att köra med sandaler, typ de jag länkade till i ursprungsinlägget, och komplettera med ett par rejäla vandringsskor snarare än vandringskängor...
 
Schengen...

Anisoptera; sa:
Hur har dina kängor klarat sig genom regnskogsresan? Blir de förstörda av fukt och gegg eller beror det helt enkelt på hur man sköter dom före, under och efter strapatsen?


De låga kängorna som jag använt har klarat sig bra (motsvarar dagens Salomon Adventure Trek 7). Har impregnerat dom väl innan alla resor jag gjort. Sedan så torkar de "ganska" fort, eftersom det inte är några membran-kängor.

Visst kan också ett par grova skor fungera, som en del skriver, men jag skulle inte vilja gå med "lågskor" om du tänker dig att gå upp på Mount Kinabalu (p.g.a. vrickningsrisken).

Det hela beror helt enkelt på hur mycket du tänker vandra över stock och sten.
Skall du bara "promenera lite" i regnskogen så sänks följaktligen också kraven på skodonen.
 
Hejsan!

Många vettiga åsikter här.

Kota Kinabalu är inte så mycket av regnskogsvandring, eftersom man börjar på rätt hög höjd, och det är en vältrampad stig hela vägen. Ta med ett par bra skor som du trivs att gå i.

I regnskogen är det en annan femma. Några varianter som jag har provat i olika regnskogsvandringar:

* Lättare kängor i tyg utan membran - Sköna och bra skydd mot blodiglar, men svårt att få torra mellan varven.

* Gamla gympaskor - samma som ovan, torkar lite snabbare. Använd kraftiga strumpor så att blodiglarna inte kan bita igenom mellan skor&byxor. Skölj strumpurna mellan varven för att undvika skavsår.

* Tevas, barfota - Inget skydd mot småkryp. Endast för stigvandringar.

* Tevas med strumpor - Dåligt skydd mot vassa kvistar etc. Använd tjocka strumpor så att blodiglarna inte kan bita igenom. Skölj strumpurna mellan varven för att undvika skavsår.

* Tevas/gympaskor med neoprensockar - Perfekt skydd mot blodiglar mm. Lite väl instängt för fötterna. Fick lite eksem en gång efter en hel dag i tropisk värme och neoprensockar. Perfekt för leriga kortare turer.

* Gummiskor inköpta på Borneo - Vi hittade låga skor i hel gummi för en spotstyver. Ser ut ungefär som antika fotbollsskor. Används av många bärare etc. Perfekta eftersom de inte suger upp vatten. Jag fick dock skavsår efter en lång heldagsvandring i dom. (Från kl. 5 på morgonen till 10 på kvällen.)

Jag tycker det bästa är att variera. Gå en dag i gympaskor/kängor, och sedan någon dag i sandaler/gummiskor så att de andra kan torka mellan varven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
MalinSa Vad har ni på fötterna när ni vadar? Kläder 19
Go å glad kexchoklad Torr och varm om fötterna på vintern? Kläder 10
skyspy På fötterna i Polen Kläder 5
wistrom Absolut torr på fötterna? Kläder 18
bigfoot Plastpåsar på fötterna? Kläder 17
xyz123 På fötterna i skogen? Kläder 18
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Duracellkaninen Varmt om fötterna på vintern Kläder 0
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.