Vad göra med helt nya skidor innan jag åker på dem?

Vad göra med helt nya skidor innan premiärtur? Hur valla?

Har köpt nya skidor nu. Jag har köpt glidvalla mm som jag tänkte dra på.

Men hur ska man göra när det är första gången och hur går jag tillväga?
Kan väl säga att valla fästvalla har jag bra koll (dock utan att sandpappra) på men det är väl det enda. tips är alltid välkommet, speciellt grundprepareringar och glidvallning.

Eller rättare sagt: Någon som kan beskriva hur en rejäl komplett vallning går till på ett par nya skidor, eller om ni vet nån bra sida som beskriver det?

/Mattias

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mathew; sa:
Men, jag har allt utom en sån där borste, vad kan jag ta istället för det?
Det gäller ju att hitta en borste med rätt spänst i.

Att borsta bort det sitta lilla som inte behövs för glidet att få ett optimalt glid. Det görs alltså i slutet av (i princip) all glidvallning. För att mätta skidorna med paraffin behöver du ingen borste. Jag skulle trots det nog investerat 50-100 kr i en för uppgiften dedikerad borste.

/Håkan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips