Vad gör lättviktare vid blött väder?

Mina frågor kommer efter att jag 4 dagar på en led i Norge, Jotunheimstien, var blöt från morgon till kväll. Jag gick och funderade på vad andra lättviktare som inte vill bära med sig tunga gummistövlar eller ha tunga kängor på fötterna gör för att hålla sig torr om fötterna?

Själv har jag tidigare, på en hel del helgturer, bara haft mina "vanliga" meshskor på fötterna och det har räckt långt. Men det har inte varit blött länge eller regnat hela dagen/dagarna, så jag har inte varit riktigt blött från morgon till kväll. Bara ett par extra strumpor har varit tillräckligt.

Men nu när jag började gå så var det blött i skogarna efter en hel del regn. Samt att det fortsatte att regna av och till i tre dagar.

Första frågan är alltså, vad har ni på fötterna och hur håller ni er torra? Alternativt om ni har skoskifte för kryssande av våtmarker eller rinnande vatten och liknande?

Andra frågan är vad ni har för typ av regnkläder, poncho, regnjacka+byxor eller annat?

/Andreas
 
Man är blöt om fötterna medan man går!
När man kommer fram torkar och pudrar man fötterna, tar på torra strumpor och går omkring i lägerskorna i stället.
När morgonen kommer tar man på sig sina blöta skor och fortsätter att gå.

MEN det är ingen skillnad (för mig) vilka skor jag än har i sån väderlek.
När jag brukade gå i stövlar så var jag ändå blöt om fötterna pga fotsvett och stövlarna torkade ändå inte under natten. Likadant med kängor.

Om det är blött väder så har jag blöta skor när jag går, oavsett vilken typ av skor jag använder. Vätan kommer antingen utifrån eller inifrån (för mig).

Men när det är torrt väder så slipper jag bli blöt om fötterna när jag går i mesh-skor. Därför väljer jag alltid numera att gå i mesh-skor och inte stövlar/kängor. Men vi är alla olika.......
 
Viktigare än vad du har på fötterna är hur du tar hand om dig på marschen och i lägren. Med lätta skor blir man våt under marschen. Ditt eget rast och lägeromtagande är nyckeln. Somliga går i plastpåsar, med damasker, sealskins mm. Pröva vad som fungerar bäst för dig. YMMV
go tur
 
Jag blir blöt och jag torkar upp till nästa dag. Och jag använder ett par crocs som lägerskor!

Nu var min fråga om det var någon som hade en smart lösning för att hålla sig torr (torrare) genom att använda regnbyxor, damasker, plastpåsar eller liknande vid kryssande av våtmarker?


/Andreas
 
Sealskinz

Jag skal pröva med vattentäta sockor i en trail-running sko i sommar. Tänkte ta två par sockor, ett par att gå i, som jag antar det kommer bli hål i (och som jag oavsett blir våt i av svett) och ett par till lägerbruk. Dessa skal jag försöka vara försiktig med och hålla torra invändigt. Och kommer då alltså bara ha med mig ett par skor.

Sockorna är ju inte jättehöga precis, men det är inte mina låga Lundhagskängor heller. Kombineras med regnbyxor efter behov.

Våt blir jag i alla fall i Lundhagskängorna också, men mest från insidan. I dom har jag aldrig frusit ordentlig dock. Och kyla är nog det som bekymrar mig mest. Kommer det bli kallt att lufsa runt i tunna våta sockor och en minimalt isolerande joggingsko?
 
blöta fötter

Sist jag vara ute regnade det i två och en halv dag. Många kalla vad var det också. Det var inte speciellt varmt, ca 5-10C. Mina fötter var fuktiga mest hela tiden ungefär som på käng- och gummistöveltiden. På kvällen på med torra sockor i sovsäcken. Jag tycker inte det blir kallt så länge man går om inte temperaturen går ner under ca 5C. Det handlar också om hur varm man är i kroppen för övrigt. När man blir kall om överkroppen blir man kall om händer och fötter också. Vid ett tillfälle kändes det kyligt, men jag undrar om det inte mest var just för att jag var hungrig och lite kall generellt. Jag hade av någon outgrundlig anledning inte satt på mig den förstärkningströja jag hade med mig för ändåmålet. En intressant erfarenhet om hur nedkylning kan gå till. Vi stannade någon timma eller två senare i lä i skogen och åt och sen var allt frid och fröjd igen.

Om jag skulle förvänta mig att temperaturen skulle vara kring 0-5C med blött väder stora delar av vandringen vete katten om det inte är läge för gummistövlar iallafall. Det är klart att det funkar, men man börjar vara utanför komfortzonen så att säga. För dessa tillfällen eller kallare väder med snö så har jag alltid vattentäta strumpor eller våtstrumpor med mig. I varmare väder är dessa aldrig på, fötterna blir för varma då och risken för skavsår ökar.
 
Ja det är jätteviktigt att vara välisolerad på resten av kroppen när man är stilla, så värmen räcker till att hålla fötterna varma. Många verkar tro att man inte behöver mössa på sommaren.

Det är ju egentligen inte så att man fryser om fötterna för att fötterna är dåligt isolerade, fryser man om fötterna beror det oftare på att kroppen stryper blodflödet till fötterna på grund av att resten av kroppen "läcker" värme.

Jag tycker alltid det är lika komiskt på vintern när man ser folk stå utan mössa men med jättetjocka handskar... och så tror de att de fryser om händerna för att handskarna är för dåliga. De inser inte att de fryser om händerna eftersom de inte har mössa på sig. (Fast jag får väl erkänna att jag själv tänkte så så för 25 år sen... Men just därför vet jag ju hur fel det är.)
 
Argumentet att gå runt med blöta fötter hela dan/dagarna köper jag inte alls. Blöta fötter = blåsor/skavsår. Oavsett vilka skor man har på sig, utom möjligtvis badtofflor.

Ett par lätta goretex kängor med kort skaft kör jag med, de funkar i alla sammanhang förutom vadning i djupare vatten etc.
 
Argumentet att gå runt med blöta fötter hela dan/dagarna köper jag inte alls. Blöta fötter = blåsor/skavsår. Oavsett vilka skor man har på sig, utom möjligtvis badtofflor.
Fast bevisligen funkar det för andra (vilket många här har intygat), så jag tror att det varierar från person till person. Själv har jag prövat meshskor på vandring men för min del blev det bara skavsår (vilket jag aldrig får annars), så jag kör precis som du med lätta kängor istället.
 
Argumentet att gå runt med blöta fötter hela dan/dagarna köper jag inte alls. Blöta fötter = blåsor/skavsår. Oavsett vilka skor man har på sig, utom möjligtvis badtofflor.

Ett par lätta goretex kängor med kort skaft kör jag med, de funkar i alla sammanhang förutom vadning i djupare vatten etc.

Jag förstår att du tänker så. Jag tyckte också det lät helsnurrigt. Min erfarenhet och många andras är dock att detta inte stämmer alls så länge fötterna inte är hel blöta eller för varma.Har inte haft ett skavsår sen jag började gå med lågskor. Fötterna är heller inte blöta hela tiden, de är småfuktiga.
LÅgskorna ska ocksÅ vara av en snabbtorkande variant. Gtx-lÅgskor tror jag inte pÅ dÅ dessa stÄnger in vattnet och dÅ blir det helvÅtt och varmt.


Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Jag kom precis hem från en rejält blöt tur i Smålandsskogarna och gick då i ett par Salomon techamfibian. Jag har tidigare gått en del till fjälls och flera låglandsturer i dessa och har aldrig upplevt några problem med mer skavsår eller blåsbildning. Inte ens då skorna är helt genomblöta efter t.ex. vad eller myrmark. Går med ullstrumpor och byter till torra vid rast och läger.

Jag går en del med kängor också men främst då på dagsturer i riktigt stökig skogsterräng då det är bekvämt att bara trava på. Men även då blir jag ofta fuktig om fötterna, dock kommer det då från insidan.

Den stora fördelen jag ser med den typen av skor är helt klart vikten på fötterna. Stor skillnad mot kängorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gamling Hur gör en inbiten lättpackare? Lättpackning 6
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.