Vad gör du för miljön?

Om vi talar om märkeshysteri så kan det säkert ligga en del i det där. Själv är jag tvärtom. Jag köpte ett par byxor för jag tyckte dom verkade bra, när jag senare kollade upp det på nätet visade sig det vara pryl-hysteri runt dessa G-1000 byxor,eller vad de hette. Jag blev störd för att jag hade "följt med flocken", vilket jag försöker undvika.

Ja du köpte något som du tyckte verkade bra. Sen att det var populärt också är alltså då något som genast gör det sämre??? är det så viktigt att vara tvärtemot?
 
@troswe:
8: Vegetariskt tär ofta mindre på jordens resurser. Det är inte effektivt att mata djur för att de ska bli mat. Dessutom är hanteringen av animaliska proteinkällor absurd med långa transportsträckor med behov för kylning/ lagring. Ekologisk köttproduktion är ibland miljömässigt försvarbar då man nyttjar arealer som annars inte går att odla.

10: Naturligtvis måste man ta hänsyn till hur maten har odlats. Det finns människor som både förespråkar och rackar ner på ekologisk odling. Frågan är vilka man vill lyssna på. De som rackar ner har sällan tagit hänsyn till att konventionell odling egenligen skulle behöva reningsanläggningar som tar hand om substanser som bland annat leder till övergödning.

Personligen anser jag att vi gjorde misstaget när vi gick ifrån jägarsamhället. Då skapades artificiell tillgång som ledde till ohållbar befolkningsökning. Någon sa att naturens resurser räcker till 40.000 individer i Sverige. Allt annat är artificiellt.

Har funderat på inlägget om kvinnors självkänsla. Mitt intryck är att den hårda psykosociala miljön är mellan kvinnor. Det är tävling om de ovetande killarna. De flesta män jag känner skulle inte märka om deras partners skulle köpt nya kläder eller färgat håret. Om det är några som är fåfäng åt andra är det oftast kvinnor. De brukar vara fåfänga åt sina män också samt folk de ser på stan eller på tv. Har man köpt ny jacka får man höra att den är snygg. Inte att det är bra med hjälmkompatibel huva, vindslå framför dragkedjan och att det går in stora vantar i ärmarna, den verkliga anledningen till att man köpt den. Sen hur den ser ut är väl i allra högsta grad sekundärt. Det bästa vi män kan göra för att bättra på situationen är därför att säga: Eftersom du stör dig så mycket på hur jag ser ut istället för att uppkatta vem jag är så kan du dra åt helvete. Då skulle livet börja handla om funktion. Det är kanske också en anledning till att jag varit singel i så många år...
 
Helt OT: :)
Bara så ni vet så länkar jag snart till en blogg där bevis för att hela miljödiskussionen är ett påhitt av Peter Eriksson och Mahatma Gandhi presenteras.

Och var är Peaceful? ;)
 
Regnskogen

Att Regnskogen i Brasilien och Sydostasien skövlas i ett mycket högt tempo är ett mycket allvarligt problem!

Drivkraften bakom skövlingen är skogsavverkning för timmer, produktion av Palmolja, Soja för människor och djur, samt en del boskapsuppfödning på marken.

Vad gäller produktion av biodiesel (Palmolja) i Sydostasien är situationen annorlunda. Där är ofta bränslet det primära – man hugger ner Regnskogen, och ibland till och med bränner ner den, för att få mark att odla oljepalmer på. Här är bland annat, drivmedels behovet en tydlig drivkraft... Men sockerrör och andra grödor etc. odlas även på marken som Var Regnskog en gång i tiden.

Det är förstås omöjligt att säga exakt hur fort Regnskogen utrotas, men de flesta forskare beräknar att mer än 10.000 kvadratmeter regnskog huggs ner varje sekund. Det motsvarar >2 fotbollsplaner. Varje dag försvinner ett område större än hela staden New York.

Ursprungligen täcktes cirka 12% av Jordens yta av Regnskog, men omkring hälften har idag utrotats. Det finns många anledningar till att Regnskogen försvinner. De tre viktigaste är skogsavverkning (för trä industrin), jordbruk och djuruppfödning. I samband med skogsavverkningen byggs vägar som förstör regnskogen och på det tillkommer gruvdrift och oljeletning etc.

Om Regnskogen fortsätter skövlas i nuvarande takt, kommer den att vara utrotad inom cirka 100 år. Och djur och växter kommer att dö med den. I förlängningen betyder det att hela världen riskerar att dö...

Regnskogarna Är Tellus (Jordens) Lungor... etc.

Bojkotta ALLA produkter med Palmolja!!! Där kan man börja...
 
Senast ändrad:
Ja du köpte något som du tyckte verkade bra. Sen att det var populärt också är alltså då något som genast gör det sämre??? är det så viktigt att vara tvärtemot?

Jag vill inte vara tvärtemot. Men jag gillar inte att flyta med strömmen heller. Har aldrig gjort det. Blev mobbad av de barnen i skolan som hade Salomon-ryggsäck. Och av dom som inte hade det. Försökte jag göra mig populär blev jag bara straffad. Lärde mig att vara min egen. Ruterna sitter fortfarande i.
 
Riktigt bra förslag på miljöförbättringar

Det är många som har riktigt bra förslag på vad man man göra för miljön, speciellt när man läser denna tråden! Om ni vill få fler att följa era förslag så för in det i http://www.rangerplanet.com Där kan du inspireras och inspirera andra till att göra mer för miljön! Verkar inte vara så många som använder tjänsten än men den verkar vara rätt nylanserad.
 
Om vi talar om märkeshysteri så kan det säkert ligga en del i det där. Själv är jag tvärtom. Jag köpte ett par byxor för jag tyckte dom verkade bra, när jag senare kollade upp det på nätet visade sig det vara pryl-hysteri runt dessa G-1000 byxor,eller vad de hette. Jag blev störd för att jag hade "följt med flocken", vilket jag försöker undvika.

Jag måste berätta en historia om min pappa, som hatade märkeshysteri! Han avskydde Fjällrävenjackor, för han ansåg att de som hade Fjällrävenjackor var märkessnobbar. Själv gick han därför och pratade vitt och brett om hur han önskade sig en Norröna-jacka, han köpte en Norröna-jacka, var skitstolt över sin Norröna-jacka, bara för att de som hade Norröna-jackor brydde sig enligt honom inte om märken! *lol*
 
Ja du köpte något som du tyckte verkade bra. Sen att det var populärt också är alltså då något som genast gör det sämre??? är det så viktigt att vara tvärtemot?

Var inte så snabb att döma. Jag var mobbad i skolan. Alla de populära eleverna i klassen hade vissa grejor. Exempelvis skulle man ha en Salomon-ryggsäck med ett jättestort S på. I mitt fall spelade det ingen roll vad jag gjorde, jag blev inte accepterad ändå. Mitt enda sätt att protestera var att gå min egen väg; genom att vägra spela med i spelet och ha alla de moderna innegrejerna visade jag min protest. Nu 25 år senare sitter ruterna fortfarande i. Det är helt okej att skaffa en inne-grej om man faktiskt tycker att den är bra, men att haka på en grej bara för att alla andra gör det är i min personliga referensvärld idiotförklarat. Det ligger nedlagt i mig på en väldigt djup nivå; jag behövde göra så för att överleva mig igenom en svensk grundskola.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.