Vad gör du för miljön?

Tycker det är ett svårt ämne där alldeles mkt ansvar läggs på konsumenten som oftast inte bryr sig. Åtgärder ska göras på ett betydligt högre plan.

Jag:
- köper ekologiskt om möjligt
- Tar tillvara på fisk när jag fiskar (runt 20% av min årskonsumtion)
- Går och cyklar sträckor som är under en halvmil (går till och från jobbet varje dag t.ex. tot 8 km)
- har uteslutande lågenergilampor
- Investerar 10% av vinsten i mitt bolag i företag och forskning som befrämjar miljön

Dock är jag även en stor belastning:
- Äter väldigt mkt köttprodukter (äter enligt paleo och snittar 12-14 träningspass i veckan)
- Flyger mkt i jobbet 15-20 flygresor t&r per år
- Reser mkt på min fritid
- Är mkt materialistiskt lagd
- Dålig på sopsortering
 
Vad jag gör för miljön? Jo jag försöker se till så den globala uppvärmningen kommer igång nån gång så vi kan ägna oss åt att paddla, bada, dyka och andra trevliga sommaraktiviteter året runt. :)
 
Sålänge som sk goda miljöval är hopblandade med högre konsumentkostnad kommer det nog att vara ett spel för de som kan unna sig och därmed känner sig nyttigare. Det förekommer alltid en massa geschäft om det går att ta ut ett högre pris.
Men lever man med luft och solvärme, eldar skogens överskott med god förbränning. Källsorterar och reser bara när det är nödvändigt och då med minsta möjliga apparaten, t ex cykel om möjligt.
Att vintertid resa med tåg är ofunkis eftersom tidtabeller verkar numera mest till för sakens skull samt att kunna meddela inställt vid...trist.
Den s k uppvärmningen skulle uppskattas nu när jag läser av elmätaren och precis har skottat mig ut till vägen igen.
Med huvudsaklig kost från den gröna sidan är det ingen brist på fria naturgaser...men vi ser fram mot ljusare och varmare tider. Tills dess får vi klä oss efter det rådande klimatet.
Konstfiberutrustning är i varje fall redan anskaffad. Men lätt och grönt lär bli en svår ekvation.
 
Kul att se min tråd leva efter flera år! Nær jag var tjugo togs beslutet att inte skaffa barn. Det optimala miljøbeslutet. Mænniskan står sannolikt før en av de størsta utrotningarna och katastroferna i den hær planetens geologiska historia. Det vi gjort på några hundra år kommer dærfør att synas i flera hundra miljoner år som ett stort hack i skivan. Det vi gjort jæmførs nu av geologer med massdøden som intræffade under Jura och Krita. Nær jag nu, femton år senare bor i ett land dær man inte ens vet skillnaden mellan fossil och førnyelsebar energi kænns mitt beslut extra bra. Mænniskan ær en primitiv, lat och kortsiktigt sjælvgod art. Merparten av befolkningen kommer dærfør fortsætta førstøra till døddagar. Det finns en mycket liten minoritet som fortsætter kæmpa men jag blev tyværr less på førændringsobenægenheten redan innan tonåren. Det ligger en stor del sjælvkriik i det jag skriver. Har allt varit fullt medveten om att jag sjælv hade kunnat leva ett bættre liv. Dærfør førtjænar de flesta inte sina egna barn.
 
En sak alla kan göra, särskilt vi män, är att respektera kvinnor och arbeta på att förbättra deras självförtroende. Kvinnor med dåligt självförtroende shoppar för att komma över ångesten, och det tär jättemycket påjordens resurser.
 
Många bra tips i den här tråden. Något som jag inte hittar är problemet med alla kemikalier vi har i våra hem. Det försöker jag undvika så mycket som möjligt.

Skippa parfym. Helt onödig produkt.
Skippa deo. Också helt onödig produkt. Svett luktar till och med godare.

Finns mängder av olika specialmedel för städning. Behövs inte heller. Såpa räcker. Ofta skurar jag golven med bara riktigt varmt vatten.

Vanligt diskmedel fungerar utmärkt när till exempel när du skall byta däck och rengöra fälgarna. Skippa det där med avfettningsmedel. En bluff också.

Skippa hårspray. Förorenar luften omkring dig och en extremt onödig gasflaska. Kör med vax om du promt måste fixa frillan.

Tjejer: Färgar aldrig någonsinn håret. Helt overkligt att folk frivilligt masserar in den skiten i skallen och direkt in i hjärnan. Det räcker väl med att lukta på det så fattar man att det här kan inte vara nyttigt.
 
Det här är ingen tävling utan en inspirationskälla för vad man kan göra för miljön. Jag gör följande:

8: Är vegan.

10: Köper mat som är odlad så nära min ort som möjligt och alltid ekologiskt om möjligt. Gärna på lösvikt. Har tagit bort lyxvaror som inte ger något direkt näringsvärde såsom läsk och godis.

8:

För att få en tillräcklig mängd av, exempelvis, proteiner måste ni importera vegetabilier som producerats i monokulturer. De har skördats av traktorer, traktorer har plöjt åkrarna och för att upprätthålla en monokultur (slippa ogräs) har de besprutats med gift av traktorer. När de så är skördade så transporteras de över halva jorden med hjälp av fossila bränslen. Det kan inte vara i närheten av att vara lika miljövänligt som grannens lamm som vistas ute hela året.

10:

Genom att välja närproducerat livsmedel minskar transporterna. Detta innebär dock inte att välja närproducerat är bäst för miljön. Till exempel, en svensk växthusodlad tomat kan orsaka större utsläpp av växthusgaser (om växthuset uppvärms med fossilt bränsle) än en italiensk tomat odlad på friland och transporterad hit med lastbil. En bra grundregel är dock att närproducerat ofta är bra för miljön. Detta togs upp i något SVT program , möjligt att det var Uppdrag granskning eller Plus.

"Vid produktion av mat sker den absolut största miljöbelastningen ute på gårdarna. Transporterna av livsmedel bidrar endast marginellt till miljöbelastningen. En ny studie av forskare vid FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation, FAO"

Källa: http://www.dt.se

Ett flertal forskare har i debattartiklar på senare tid hävdat att det ekologiska jordbruket inte är miljövänligt och effektivt
 
En sak alla kan göra, särskilt vi män, är att respektera kvinnor och arbeta på att förbättra deras självförtroende. Kvinnor med dåligt självförtroende shoppar för att komma över ångesten, och det tär jättemycket påjordens resurser.

Är det månne samma mekanism som ligger bakom frilufsares handelsvanor? Då ligger det närmast till hands här på utsidan att respektera frilufsare och hjälpa att bättra deras dåliga självförtroende så att de inte behöver shoppa friluftsprylar till förbannelse.
 
Är det månne samma mekanism som ligger bakom frilufsares handelsvanor? Då ligger det närmast till hands här på utsidan att respektera frilufsare och hjälpa att bättra deras dåliga självförtroende så att de inte behöver shoppa friluftsprylar till förbannelse.

Om vi talar om märkeshysteri så kan det säkert ligga en del i det där. Själv är jag tvärtom. Jag köpte ett par byxor för jag tyckte dom verkade bra, när jag senare kollade upp det på nätet visade sig det vara pryl-hysteri runt dessa G-1000 byxor,eller vad de hette. Jag blev störd för att jag hade "följt med flocken", vilket jag försöker undvika.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.