Vad fyller det lilla hålet i Trangia vindskyddet för funktion?

skrev i XXL-tråden:
Just nu 'fingrar' jag på Optimus Vega till XXL's "Sommarrea"-pris (??en konkurs-
förberedelse??) - som ligger på under halva normalpriset för Vega. Dvs jag betalar
bara för den halva av kökskonstruktionen som jag vill åt och behöver inte betala
för delarna som ändå går ner i runda arkivet. Känns klart frestande... :cool:
Det blev en order på totalt 10 Optimus Vega. Stort tack för prishalveringen XXL!
Lycka till med era egna hybridbyggen! Nu blir behovet av att använda en [klart mycket
tyngre!] multifuelbrännare i Trangian definitivt begränsat. Gasolalternativet har vunnit
många månader ytterligare så här, av de tolv som finns på året...

Så nu har jag Vega ventilklumpar så jag klarar mig ett bra tag framöver. Att få tag i
GB77 Storm att förbättra är enklare, och billigare! De är dessutom mycket vanligare.

Jag kan även tänka mig att konvertera andras Storm - om jag får mitt självkostnadspris + frakten täckt.
Hör av er isåfall. Först in i kön osv...
/Odd

OK,
lite bilder på projekt Vega-Storm... En näve Optimus Vega och 2 Trangia GB77 Storm
2025-06-26 17;48;52_BILD0437_DxO+Odd_small.jpg
Demontering av gaskanisterbärarklumparna från bränsleslangarna / brännarkropparna
2025-06-26 19;10;12_BILD0438_DxO+Odd_small.jpg 2025-06-26 19;34;31_BILD0439_DxO+Odd_small.jpg
Papperskorgen halvfull med överflödiga Vega-delar
2025-06-26 21;52;25_BILD0440_DxO+Odd_small.jpg
Gaskanisterbärarklumparna lös-kapade i väntan på att få sina pressrör borttagna.
Längst ner till höger är färdigrensad, och prototypen nere till vänster har fått
sitt nya pressrör monterat - och är klar för täthetsprovning och proveldning...
2025-06-26 21;54;37_BILD0441_DxO+Odd_small.jpg
/Odd

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Med erfarenhet av proveldandet så här långt har jag beslutat ändra mätningen av brännarens ljudtryck:
Den mätningen kommer att ske på diskbänken i köket, med brännaren monterad 'naken' och ensam i nedre vindskyddet. (Med ventilationen avstängd kommer ljudet i köket ENBART att vara brännarens.) Sedan flyttar vi det datat in i Excel-arket som om det varit mätt ute på altan i skarp testkokning. Då kommer inte vindljud, björklövsprassel etc. att störa ljudmätningen av just brännare på fullgas. Och vi vet allihop att ljudtrycket en meter bort blir avsevärt lägre när brännaren befinner sig inne i ett Trangia vindskydd, med en vattenfylld kastrull över sig OCH med stekpannelocket på plats - jämfört med 'naken' utan ens övre vinskyddshalvan...
/Odd

Kollade nu på morgonen, när det var nästan vindstilla ute på altanen, och jämförde
med köket med avstängd ventilation - det var ungefär 10 dB(A) tystare i köket.
Så ljudtrycksmätningen görs på diskbänken - då får vi värde för resp. brännare helt
ostörd, och lika för alla...
/Odd

Finns det möjlighet att få till ett jämförelsetest av gasförbrukning med gasbrännare i Trangia respektive fristående med aluminiumfolie runt? Med och utan vindfaktor?

Det finns många olika tester på nätet men många drar i mitt tycke på för mycket och verkar eldar för kråkorna.

Det finns många olika tester på nätet
men många drar i mitt tycke på för mycket och verkar eldar för kråkorna.
Fullt pådrag är enda sättet att göra en jämförelse mellan olika eldnings-
tillfällen / brännare / utrustning / miljöaspekter / etc. Det går helt enkelt
inte att använda någon form av mellanläge eftersom mellanlägen inte är
väldefinierade på våra campingkök och alltså inte går att upprepat åter-
komma till. Ska man dessutom skapa ett representativt genomsnittligt
värde för varje brännare etc - så måste minst tre proveldningar genom-
föras för att få ett resultat som är att lita på. Så fullgas blir det, och där-
med ett våldsamt överdrivet eldande för kråkorna. Det ser jag snarare
som att de provar på ett någorlunda trovärdigt sätt.
Finns det möjlighet att få till ett jämförelsetest av gasförbrukning
med gasbrännare i Trangia respektive fristående med aluminiumfolie runt?
Med och utan vindfaktor?
Så: Nej. De instabila faktorerna blir för dominerande.
/Odd

Jag förstår. Såg också att du svarat i Fotogen i X2-tråden som jag också följer att du vill hålla diskussionen i den tråden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips