Vad brukar ni ha på er under skalbyxan?

Hej!


Jag har nyss köpt ett par Haglöfs Tmark combo, och undrar nu lite vad ni brukar ha på er under ett par skalbyxor sommar/höst/vinter/vår.



Tack tack!
 
Alexander jag är bekväm och bär helst inte skalbyxor om det inte är busväder, blåst/regn eller snöyra. Ett par lätta delsyntetiska chinos känns bäst för mig...
Men sommartid vid busväder, kortkalsonger. Vår/höst vid busväder, långkalsonger delsyntetiska. Vinter vid busväder och som rastplagg över vad jag anser jag behöver på mig med hänsyn till temp/vind/väder och aktivitet. Dvs från tunna långisar till dubbla tocka långisar och tjocka yllebyxor. Andra gör säkert andra val. Håll dig en bit från brasan med dina nya skalbyxor! (De är rätt dyra att laga.)

Go tur
 
Tack för svaret!


Mjo, polyamid brinner rätt bra - eller smälter snarare. Min Outmark II jacka har klarat sig hittills utan några större problem.

Vid måttligt regn, vad rekommenderar du då - om inte skalbyxor? För jag som är bekväm av mig anser ju att ett par byxor väger mindre än två - eller tre.
 
Scout^; sa:
Vid måttligt regn, vad rekommenderar du då - om inte skalbyxor? För jag som är bekväm av mig anser ju att ett par byxor väger mindre än två - eller tre.
Beror på andra faktorer. Är det varmt och/eller jag vet att jag kan elda eller det kommer att blåsa, så går jag i vandringsbyxorna och slipper bli svettklibbig. Byxorna torkas sedan enkelt med sol/vind/eld. Att däremot gå runt i skalbyxor är något jag undviker mesta möjligt, utom i riktigt pissväder eller vått ris.
 
Scout^; sa:
Jag har nyss köpt ett par Haglöfs Tmark combo, och undrar nu lite vad ni brukar ha på er under ett par skalbyxor sommar/höst/vinter/vår.
Den finns två skolor. En tunnisskola där man har så lite som möjlig på sig å en för de hårdingarna. Som hårding har jag på mig boxermodellen av ullkalsonger, på dessa har jag långkalsonger av ull och sedan tex-mex byxor - Klättermusens MEGIN - på dessa. Detta oavsett väder sommar/höst/vår. På vintern sitter jag i stugvärmen.
 
Rungá; sa:
Den finns två skolor. En tunnisskola där man har så lite som möjlig på sig å en för de hårdingarna. Som hårding har jag på mig boxermodellen av ullkalsonger, på dessa har jag långkalsonger av ull och sedan tex-mex byxor - Klättermusens MEGIN - på dessa. Detta oavsett väder sommar/höst/vår. På vintern sitter jag i stugvärmen.

Så det skulle vara hårdare att ha på sig massa kläder då? Förstod inte riktigt parallellen mellan att det ena skulle vara mindre hårt (läs: tufft) än det andra.

Med den mentaliteten borde det hårdaste vara att gå naken, alternativt enbart i tjocka bomullskläder som dessutom är blöta från början. Mitt i vintern. Eller?

Visst är det hårt att punga ut 3600:- på ett par byxor (förutsatt att du inköpt dessa till nypris). Jag spenderade 1495:- för Tmark byxorna, mer än så är bara löjligt.

Du använder alltså inte ett par skalbyxor, utan ville bara berätta vad du ansåg vara tufft? Jag antar att jag också hade köpt ett par Megin om min plånbok hade tillåtit mig.

Tack för att du delar med dig! Jag är tacksam för alla erfarenheter, inte för att jag är ny och dum i huvudet när det gäller uteliv - utan för att det alltid finns mer att lära sig
 
Utomlands är de ibland rätt kloka och en av sakerna de använder ofta är damasker, en annan klok gammal uppfinning är hosor eller lårings. Luftar vida bättre då det inte finns något över botten av bålen, men kräver längre jacka över baken än vad handeln normalt bjuder. Men de senare är inte omöjliga att uppbåda. Skogsfolk och jägare gillar stövlar....
Färdigskivat bröd är inte lösningen på riktigt alla problem...Så tyvärr ej heller laminattyger...

Go tur
 
lite beroende på væder.
sol och fint væder: inget utom lowe alpine dryflo boxer
lite kallt, regn och vind: samma som ovan samt långa dryflo "Stillongs"
kallt och vind ev snø(om jag nu inte har med meg goretex) så har jag boxer som ovan och flecce . antingen lowe alpine eller arcteryx. blir det vældigt kallt så kør jag hela packetet.
detta ær under sommar och tidig høst i de norska fjællen. annars så går jag mest med goretex i packningen då jag vet hur vædret kan slå om.

robert
 
Scout^; sa:
Så det skulle vara hårdare att ha på sig massa kläder då? Förstod inte riktigt parallellen mellan att det ena skulle vara mindre hårt (läs: tufft) än det andra.

Med den mentaliteten borde det hårdaste vara att gå naken, alternativt enbart i tjocka bomullskläder som dessutom är blöta från början. Mitt i vintern. Eller?

Visst är det hårt att punga ut 3600:- på ett par byxor (förutsatt att du inköpt dessa till nypris). Jag spenderade 1495:- för Tmark byxorna, mer än så är bara löjligt.

Du använder alltså inte ett par skalbyxor, utan ville bara berätta vad du ansåg vara tufft? Jag antar att jag också hade köpt ett par Megin om min plånbok hade tillåtit mig.

Tack för att du delar med dig! Jag är tacksam för alla erfarenheter, inte för att jag är ny och dum i huvudet när det gäller uteliv - utan för att det alltid finns mer att lära sig
Nej, inte tufft. Bara HÅRT ;-) För att få rätsida på detta så räknas MEGIN till skalplagg, de räknas även till hårda skalplagg för att de har en kevlarförstärkning som är hård och gör att det inte ventilerar kring knän och vader. Alltså: jag använder skalbyxor. Men det är åxå hårt att punga ut 3 papp för skalbyxor men det kostar att ligga på topp.

Det handlar inte om bara byxor utan en helhetssyn. Ha på sig en massa kläder innebär att jag har mindre kläder med mig. Bara skalbyxor, skaljacka och ullunderställ. Har provat alla varianter men det leder bara till mer kläder i ryggan och fler klädbyten.

Har givetvis med mig fleece jacka och byxor i ryggan men anväder inte dessa så ofta. Kanske på kvällen om jag börjar frysa åker fleectröjan på.

Du behöver givetvis inte ha pansarvagnsbyxan MEGIN för att köra med underställ + skal. Det duger även med ITAB grejer men är inte så HÅRT.
 
Scout^; sa:
Vid måttligt regn, vad rekommenderar du då - om inte skalbyxor? För jag som är bekväm av mig anser ju att ett par byxor väger mindre än två - eller tre.

Det är inte riktigt så enkelt. Men det beror på vilka skalbyxor du har. Vi har haft liknande diskussioner i ämnet här på Utsidan, sök gärna dessa.
De flesta skalbyxor är ganska tunga, dina väger enligt Haglöfs hemsida 810 g. Det är väldigt tungt enligt mitt sätt att se det.
Ett par medeltunga vindtäta syntetbrallor väger kanske 250 g. Ett par tunna regnbyxor väger kanske också 250 g. Summa 500 g. Observera att detta inte på långt när är de lättaste alternativen på marknaden. Du kan utan större problem halvera den vikten.

För en lättare vikt får du något som dessutom är bekvämare vid alla väderlekar utom hårt regn och snöyra, än att alltid gå i skalbyxor. Varför skall man ha regnkläder på sig när det inte regnar?

De är mycket tätare än andra plagg och spärrar in det mesta av din kroppsfukt. För att suga upp denna och göra tillvaron någorlunda behaglig är ylle bra. Men jag tycker att det enklaste och bekvämaste är att inte bära med sig brallor på 810 g plus ylleunderställ innehållande en okänd mängd vatten. Utom när jag absolut behöver det. Det vill säga när det regnar.

Som Runga redan påpekat finns det flera skolor och han och jag har helt olika uppfattning i den här frågan. Vilket bidrar till en spännande diskussion :)

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
fingret Är det skillnad på fleece och fleece? Kläder 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.