Vad av Sårjåsjåhkå eller Stalojåhkå

Jag sitter och funderar på en tur från Sorjoshytta och norrut genom Skagmadalen.

För att inte behöva gå tillbaka samma väg måste antingen Blåmansisen korsas eller Duvggejåhkå vadas. Den senare är ökänd för sin svårvadbarhet och glaciärvandring är inget jag planerar.

Återstår då att vandra runt Sierggatjåhkkå och återgå till Nordkalottleden mellan Staloluokta och Konsul Perssons stuga. Men för att detta ska vara möjligt måste antingen Sårjåsjåhkå eller Stalojåhkå vadas. Är det någon som gjort något av detta eller sitter inne med annan kunskap om vadning av dessa vattendrag?

På min karta från min rundtur runt Sulitelma har jag markerat ett antal alternativa vägar. Bland annat har jag markerat ett vadställe över Sårjåsjåhkå precis väster om Gahpesluoppal. Det blev inte så att vi utnyttjade det vadet och tyvärr har jag faktiskt inte koll på varifrån jag fått informationen. Slarvigt!

Jag antar att du känner till vadstället mellan Sårjåsjavrre och Bajit Sorjosjavri. Där har jag vadat över utan problem. Lite drygt knädjupt.

HåkanF

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gjorde detta i sommras...

Bland annat har jag markerat ett vadställe över Sårjåsjåhkå precis väster om Gahpesluoppal. Det blev inte så att vi utnyttjade det vadet och tyvärr har jag faktiskt inte koll på varifrån jag fått informationen. Slarvigt!
HåkanF

Hejsan,

Eventuellt har Håkan fått sin information från Grundstens Vandra Kungsleden 2, där jag är ganska säker på att han skriver om ett vadställe precis väster om Gahpesluoppal. Vi planerade att gå i princip samma tur som Thomas beskriver i sommras och ställdes inför samma problem. Men då vi var där så hällregnade det i närapå ett dygn, så när vi kom fram till Sårjåsjåhkå visade den sig vara helt omöjlig att vada. Provade på tre olika ställen, som alla så bra ut från stranden och fick vända alla tre gångerna med vatten långt upp på låren.

Så vå lösning var att följa Sårjåsjåhkå uppströms och gå vadet som Håkan beskriver mellan Sårjåsjavrre och Bajit Sorjosjavri, vilket visade sig vara mycket enkelt.

/ Stefan

Tack för svar!

Jag kollad efter och det stämmer att Grundsten talar om ett vadställe precis i Sårjåsjåhkås utlopp i Gáhpesluoppal. Han nämner ingenting om att det skulle vara svårt, så man får anta att det är ett odramatiskt vad.

Men om någon vadat däröver så får ni gärna delge era erfarenheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips