Vad använda för rep till lägerbygge?

På sikt hade jag lagt lite mer energi på eldstaden också - bygg upp lite med stenar så du får drag underifrån så är det lättare att elda och mindre risk för att du sprider värme ner i rötter i marken.

Ett sätt att spara lite snöre/rep är att utnyttja smågrenar kvar på den slanor du bygger med och "hänga dem på plats", en liten gren bildar ju en liten klyka som gör att slanan hålls på plats.

/Patrik
 
men du är ju på gång! Kul!

Det finns inget rätt eller fel, testa dig fram och gör om tills du är nöjd! Mitt tips är att surra några tvärgående slanor/grenar (vad du nu har) på ramen du bygger vindskyddet på, använd tekniken som Tango beskriver ovan och haka på grangrenar på de tvärgående spjälorna. Börja med nedre raden och bygg på uppåt, utanpå varje varv. Du behöver bygga tätt från början. Och visst är det begränsad hållbarhet på detta men vad gör det? Du testar tekniken nu och sedan ska du väl ändå ha någonting att pyssla med där i ditt läger så då kan du utveckla ditt byggande vartefter.

Däremot håller med om eldstaden. Eld är skönt men farligt om den sprider sig ner i marklagret och trädrötterna. Någon dag när du har tid sparkar du bort stenarna, gräver en grop som är lite större i diameter än nuvarande plats och minst 10 cm djup. Fyll den med grus. Därefter lägger du tillbaka dina kantstenar. Tänk på att vind också kan ta elden med sig!
 
men du är ju på gång! Kul!

Det finns inget rätt eller fel, testa dig fram och gör om tills du är nöjd! Mitt tips är att surra några tvärgående slanor/grenar (vad du nu har) på ramen du bygger vindskyddet på, använd tekniken som Tango beskriver ovan och haka på grangrenar på de tvärgående spjälorna. Börja med nedre raden och bygg på uppåt, utanpå varje varv. Du behöver bygga tätt från början. Och visst är det begränsad hållbarhet på detta men vad gör det? Du testar tekniken nu och sedan ska du väl ändå ha någonting att pyssla med där i ditt läger så då kan du utveckla ditt byggande vartefter.

Däremot håller med om eldstaden. Eld är skönt men farligt om den sprider sig ner i marklagret och trädrötterna. Någon dag när du har tid sparkar du bort stenarna, gräver en grop som är lite större i diameter än nuvarande plats och minst 10 cm djup. Fyll den med grus. Därefter lägger du tillbaka dina kantstenar. Tänk på att vind också kan ta elden med sig!

Inte bara kantstenar med grus under, även sten på grusen men under brasan för att få drag underifrån.

/Patrik
 
Tack för alla bra tips om eldstaden, och bra videos om att laga mat ute, det är något jag verkligen vill lära mig mer om. Har ingen elspis utan endast vedspis, så när jag eldar ute vore det skönt att kunna laga mat där också, något annat än korv vill säga, så jag slipper gå in och tända en brasa där också och slösa på ved 🤷🏻
 
Snyggt jobbat. Ska bli roligt att se vad du hittar på härnäst =)
Personligen skulle jag säga att alltid använda naturmaterial, dels för att minska nedskräpning etc ifall linor går av, samt att jag alltid tycker det ser vackrare ut med naturmaterial i allmänhet.

Något vi gjorde på Birka när vi jobbade med husen inför turisternas besök var att ta gamla riktiga rep ( naturmaterial, ej nylon ) och binda ihop det som skulle bindas, sedan tog jag en mix av linolja och tjära och smorde in repen med när de satt där de skulle. Det både gav en fin patina, samt förseglade knutar och rep på plats. Skulle vi byta ut dettas så är det bara att skära av och knyta nytt, så ingen fara med det.

I övrigt så är läderremmar fantastiskt, men vegetabiliskt garvat då så det inte hamnar kromgarvat i naturen.
 
Om man har lov från markägaren kan man använda tallrötter. Med bara lite bearbetning blir det ett användbart rep. Ytliga fingergrova rötter runt storvuxna tallar. De kommer upp ganska lätt om man börjar dra. Om man bara tar en rot per tall, tar tallen inte skada.

/John
 
Har byggt en hel del, både mer tillfälliga kontruktioner och sånt som ska sitta länge.
Ska det sitta länge, tänk på att träden växer och du "stryper" det långsamt. Visst tar det tid, men jag har rivit bort surrningar från träd där repet skurit flera cm in i trädet. (eller trädet vuxit rättare sagt)
/P
 
Jag vill minnas att det är granrötter som bra att använda som rep?

Googlar jag verkar rötter från just gran och även björk vara det som är vanligast att använda, hittar nästan inget alls om tallrötter?
 
Flätade vassblad håller vida längre än gran som barrar av efter några månader, väggarna kan man vindtäta med lera, sand och gräs, huggen halm eller kohår, trampa bara ihop klineblandningen först. Byggplast eller tjärpapp håller taket tätt.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avkoppad Material för att skapa egna rep Bushcraft 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.