Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation?

Det beror ju helt på hur man packar. Jag har lärt mig att packa saker avlånga och sen ställa dem i säcken, på så vis kommer man åt flera saker utan att riva upp en massa.

Visst är det så till en viss gräns. Förstärkningsplagg, kök, en dagsranson mat och så vidare är jag inte så orolig över. Det blir ofta lite lurigare än så dock på grund av komplicerande flugfiske och fotointressen och en ovilja att ha saker hängande på kroppen :)

Jag har verkligen uppskattat att ha goda möjligheter att ha precis allt lättillgängligt de dagar det är tätt mellan stoppen, men precis som ni är inne på börjar det luta åt att det kan vara värt att tänka till och bli kreativ med den enklare säcken.
 
Givetvis bärsystemet framför i princip alla andra features. Det enda man behöver kunna rota fram dagtid i kasst väder är förstärkningsplagg, kök å käk som ligger överst. Resten kan man greja med i tältet/vindskyddet när man är framme för dagen.
 
Jag har inte lika lätt för att avstå "organisationen", men hur viktig den är beror ju på vad man för tillfället sysslar med. Jag värderar mycket högt alla "finesser" som låter mig nå småsaker utan att jag måste stanna och kränga av mig ryggsäcken. T ex sidofickor med snedskuren framsida eller sidohål (exempel: Exos) för lätthanterad vattenflaska; fickor på höftbältet och/eller fästen på bärremmarna för småprylar typ kompaktkamera, kompass, tilltugg, sol- eller myggstift, mössa/buff, handskar etc. Går man ensam, har man ju ingen som man kan be om att plocka ur saker åt en bakifrån.
Jag vill också gärna ha någon nätficka alt. bra fästen, där en våt vettexduk eller nysköljda kalsingar får ligga luftigt och torka. På ganska många turer behöver jag fästen för isyxa och hjälm. Skitiga blöta stegjärn, gaiters, tält och regnställ vill jag också slippa inne i säcken.
Även om man stannar till tycker jag det är skönt att slippa öppna ryggsäcken i hällande regn för att komma åt regnkläder eller förstärkningsplagg.

Men visst har jag gått med en totalt ficklös Mountain Hardwear Scrambler, och överlevt ;). Den har dock i alla fall redskapsfästen och kompressionsremmar, så man kan ha tält e.d. på sidan, och jag har kompletterat med elastiska remmar som "frontficka" för hjälm/regnställ och bärremshållare för kamera och vattenflaska.

Jag har alltid beundrat de tydligen helt behovslösa zenmästarna med de totalslickade säckarna, som aldrig tycks behöva stanna till och hantera småsaker enligt ovan, men en sådan fulländning känns ouppnåelig för min egen del ;)

Så nej - naturligtvis väljer jag B, men bara om jag måste, och jag skulle omedelbart ge mig på att modda den efter mina behov.
 
Så nej - naturligtvis väljer jag B, men bara om jag måste, och jag skulle omedelbart ge mig på att modda den efter mina behov.

Det är väl just det som är grejen. Det går att modda den efter sina behov hyfsat enkelt men det är betydligt svårare att fixa till ett sämre bärsystem
 
Bärsystemet - helt utan tvekan:
5-stegad Grönlandsram + Mantorsele + höftbälte "Special".
[Hade Haglöfs fortsatt med dom hade få av er ens frågat...]

Sedan så får man ev. anpassa VAD man sätter på ramen - det är mycket mer en fråga om tycke och smak. Och ska du bara packa 15kg packning så duger nästan vilken påse som helst...

En Alaskasäck i den blanka lite prassliga nylonväven som moddas med spötunnel, några MOLLE-band och en regnskyddsöverdragsficka blir rätt lätt dessutom. De senare/sista Alaskorna i det tysta matta materialet är något tyngre, men har istället spötunnel m.m...
 
Jag tycker haglöfs alaska kan passa in på B. Det är en säck som är hopplös att packa men underbar att bära. Men som en effekt av att vandra med denna säcken i två år har jag fått lära mig att vara strukturerad och planera i förväg när jag packar. Sovsäck, kläder, liggunderlag och all mat förutom dagens portioner ligger nederst eftersom jag inte ska använda det förräns tältet har slagits upp igen på kvällen och allting är strukturerat i packpåsar för att enkelt kunna hittas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.