Vad är friluftsliv för dig....

Friluftsliv är ett andrum för mig, ett sätt att varva ner och få vara mig själv. Behovet av detta andrum varierar, ibland är det nästan akut (jag måste ut!) och ibland helt obefintligt. Var på utbildningsresa nyligen med fulla dagar och "glada tjo-och-tjim-aktiviteter" vaaarje kväll. Hade det jättekul med jobbkompisarna men det var ju liksom påtvingat. Så en kväll fick jag nog, letade reda på en höjd med eldmöjligheter och tog med mig te +choklad + bok. Satt sen där i fyra timmar och såg mörkret falla medan brasan sprakade. Lugnet kom...och stannade kvar. Känner nu inte något sug att "dra till skogs", kan fortfarande frammana den där känslan. Och dessutom är min skog nu full av fästingar, mygg och getingar...

Om jag "fick en livslön" skulle jag ändå fortsätta jobba, jag har kul på jobbet. MEN jag skulle själv välja hur mycket jag skulle jobba. Tänk er att ha ständiga långhelger - vad mycket utevistelse man skulle hinna med!

(...) Det är väl så enkelt, att jag hellre är fri och gör vad jag/vi känner för och njuter av livet än lever ett stressigt, väl inrutat, mestadels småtrist liv med allt för lite fri tid till vardags.
Bortskämd, egocentrerad? Tja, kanske det. Jag bor ju i Sverige :)
Det är jag, som är den bortskämda. Jag inser ju att jag fått det stora privilegiet att få "göra vad jag vill" på heltid, och till råga på allt känna att det är till viss nytta för mina medmänniskor. Och ja, det är stressigt (och urkasst betalt), men aldrig inrutat, ofritt eller småtrist :)

Men precis som du går jag aldrig omkring och längtar hem, eller till mitt jobb, när jag är ute på luffen, semestern eller (som jag periodvis gör) lever och arbetar "på sydligare breddgrader".
Det är inte alls så motsägelsefullt som det låter. "Nu är det nu" :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips