Vad är detta?

Under årets rundtur från Höbäcken, Ammarnäs passerade jag denna konstruktion i mellersta Randalen.
Av lavarna att bedöma har den stått länge. Det är en låg mur av plattsa stenar runt kanten och en som står upp.
Det var inte vid riksgränsen.
Varför byggdes detta?
 

Bilagor

  • IMG_2731-640x640.JPG
    IMG_2731-640x640.JPG
    65 KB · Visningar: 626
  • IMG_2732-640x640.JPG
    IMG_2732-640x640.JPG
    104.3 KB · Visningar: 617
Fler förslag: markering av färdled eller markering av vadställe. Om det inte finns något vattendrag i närheten kan man utesluta vadställe. Rösningar av den här sorten har jag sett många av, som markering av färdled. Utseendet spelar - vad jag vet - ingen roll, det viktiga är att det syns på håll och avviker från naturliga stenformationer.

Att det inte skulle vara ett gränsröse kan jag inte bevisa. Men finns det något särskilt som styrker det?
 
Jag har grava misstankar om land och gränsmarkering - typ Källra.

Har en bild från 2008 då jag dammsög Hallandsgränsen på (vandringsleder :)

En landgränsmarkering (Bild)
 

Bilagor

  • CMFIA.jpg
    CMFIA.jpg
    93.4 KB · Visningar: 559
Jag har grava misstankar om land och gränsmarkering - typ Källra.

Har en bild från 2008 då jag dammsög Hallandsgränsen på (vandringsleder :)

En landgränsmarkering (Bild)

Detta ser ut som en relativt liten sten som inte är större än att den kunnat bäras dit. JMels röse består dels av ett stort block (omöjligt att flytta, det står där det står) med en påbyggnad av stenar med en s k hjärtsten (den resta stenen i mitten). Vem äger fjällmarken där den står? Staten? Finns det verkligen någon anledning att sätta ut en gränsmarkering i fjällterräng?
 
Det behöver väl inte vara nationsgräns, det kan väl finnas andra gränser?

Eller ha funnits, den verkar ju rätt gammal.

Nej, nationsgräns tror inte heller jag på. Andra markgränser skulle i så fall vara gräns som anger ägande. Att man satt upp sådana i skogsmark är jag med på. Men har man verkligen gjort det i fjällterräng? Jag är skeptisk.

Och ja visst verkar det gammalt. En tjock lavbeväxning tyder på att det kan vara hundratals år.
 
Jag tror som sagt att vägmarkering är det troligaste. Om man är i området kan man ju spana efter fler och se om det finns. Hemma kan man studera fjällkartan och se om det finns någon stig utsatt som passar (men det gör det kanske inte eftersom rösningen tycks vara gammal). Men kanske det går att få tag på en gammal fjällkarta, där finns ibland stigar utmärkta som sedan försvann på den moderna fjällkartan. En karta från 1960- eller 1970-talen kan duga, annars får man gå på historiska kartor. Jag letade i mitt kartförråd hemma, men hade tyvärr ingen gammal fjällkarta från området.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...