Vad är detta för ryggsäck?

Om det är nytt

vet jag inte men det stämmer med det jag hade på en Grönlandssäck från 80-talet.

Dessa ramar knirkar i varje fall vissa exemplar och kanske beror det på rörelser kring nitarna.

Thure

Har en likadan Alaska(som jag kan se) och det finns senare varianter som har lite annat bärsystem, dom säckarna
har tjockare "kuddar" mot ryggen medans min har "tyg" spännt runt ramen som gör att ryggen får ett avstånd mot säcken
annars är inte det någon skillnad på bärsystemet. Skiljer även i vikt dom senare väger mer(min väger 2,5 kg).
Men det viktigaste som min och säcken på bilden har är toppstramare vilket inte dom tidiga säckarna hade och jag tycker att
det gör ganska mycket för komforten/stabiliteten på säcken.Köpte min ryggsäck begagnad och tycker det var ett bra köp.
Min ryggsäck knirkar också men det är från bärremmarnas infästning i ramen, det kan man ta när det är behagligt att bära ryggsäcken.
Tomas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det senare bärsystemet (ändrades nån gång vid senaste sekelskiftet?) såg ut nåt i den här stilen:

haglofsalaska2.jpg

En annan skillnad är väl att de nyare säckarna har snabbspännen och dessutom en sovsäcksingång i säckens undre del?

Köpte den Alaskan som var på bilden för 400 kr. Bära eller brista men den är använd en gång och jag hoppas på att det blev ett bra köp ;)

Fin rygga!

Den ryggsäck trådstartaren frågar om är definitivt en Haglöfs Skarja. Enligt uppgift från en gammal Tysklindskatalog från 1977, var volymen 60 Liter. Vikten var 1790g. Fanns att köpa i blå eller militärgrön färg. Priset 1977 var 298 Kr.

Tack för mig
Lars Östlin

Vi som var med på 70-talet minns snacket kring lägerelden.
- Hur f*n kan du ha en haglöfssäck? Fjällräven Expedition ska det vara, det hörs ju på namnet.
Fanns visst en Haute Route som var poppis oxå.

-Tacka vet jag Caravan Carry Combi då sover man gott, snack det räcker med Agungliak Igloo, blå!

Och hade man inte ett vitt och fint cellplastunderlag, eller om sommarjobbet varit lönsamt ett karrimat, så fick man höra hur tungt och klumpigt det var med luftmadrassen. Se där, fjäderviktarna var igång redan då :)

Alltid bra att ha en nörd till hands om man vill ha specialinfo:

Framgâr det om dessa sáckar fortfarande tillverkades i Sverige under den aktuella tidsepoken? Skulle tro att sà var fallet, men vore kul att veta.

Nej, det står inget om det. Men jag gissar att du har rätt.
Ett antal år efter att att Haglöfs hade sålts vidare från familjen Haglöfs till Bonnier så så köpte en av familjemedlemmarna tillbaka fabriken i Borlänge och startade Sacci.
Det var 1987 (jag läser innantill på Saccis webbplats nu :) ), så fram till dess så tillverkades åtminstone vissa säckar i Sverige. Det är ju inte heller omöjligt att det fanns en fabrik i Avesta också, som fick leva kvar ännu längre.

Alaska!! vilken säck! Jag kör med min fortfarande och har inga planer på att byta innan den havererar, men när den gör det har jag en reservsäck också.
Pär

Martin, tack för att du delar med dig av dina oanade kunskaper. Sacci visste jag inte ens att de fanns, men har nu tack vare titten pâ deras hemsida upptäckt en av de troligen längsta slogansen i branchen. Bara en sàn sak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips