Vad är detta för djur?

Är det någon som vet vad detta är för djur? Det låg vid sidan av vägen vid dagens cykeltur. Jag uppskattar längden av kroppen (utan svans) till 30-35 cm. Så här efteråt skulle jag givetvis sällt en vattenflaska bredvid för att få bättre begrepp om storleken.

OT: Det gick åt 4 liter vatten + ett antal glas vatten när jag kom hem och GPSsen visade 45,7 km

Per

Bilagor

• Djur Img_0189.jpg
    Djur Img_0189.jpg
    66.5 KB · Visningar: 3,230
Da det ser ud som om den har stor brystplet der når ned på forbenene, tror jeg det er en stenmård ~ martes foina. Ikke en mård Martes martes

Da det ser ud som om den har stor brystplet der når ned på forbenene, tror jeg det er en stenmård ~ martes foina. Ikke en mård Martes martes

Stenmård har funnits länge i Danmark men inte i Sverige och det verkar inte finnas några rapporter om att den har kommit hit heller. Dessutom är bröstfläcken på Pers bild gulvit som hos skogsmården och inte helt vit som den enligt beskrivningen ska vara hos stenmården.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips