Vad är detta för berg?

Fick ett vykort från PG Sport (ursäkta reklamen) med detta maffiga berg:

pgsportvulkan600ol8.jpg


Är det någon som vet vilket berg det är? Kortet ger ingen ledtråd.

Det ser ut som en vulkan, och med tanke på skogen i förgrunden kan man utesluta polartrakterna. Snön ligger dock långt ner i skogen så det är inte heller i tropikerna. Borealt eller tempererat klimat alltså.

Det ser ut som ett högt berg, 4-5000 m skulle jag gissa. Det liknar vulkanerna i Kaskadbergen i USA, men trots att jag varit där känner jag inte igen det. Sydamerika? Kamtjatka?
 
kan vara shasta men jag ser inga liftar från skidanlæggningen och jag ser inga likheter med uppstigningen från "bunny flat" på ca 2000 moh upp til "lake ett eller annat"(kan vara "lake helena" camp på ca 3000 moh). kan heller inte se stugan som ligger precis under træd grensen dær man efter memorial day kan hæmta færskt vatten ifrån en kjælla. men det kan vara en annan vinkel.

robert
 
Om du har Google Earth, och söker på Mount Shasta, så ser du att det är Shasta. Först bör du se till att du ser berget vertikalt. Vrid sedan bilden så att du ser den från nordväst.

Efter denna enkla manöver, så kan du undanröja alla tvivel om att det är Mt Shasta.

Be careful out there /Joel
 
Jag tror ni har rätt

Jo det måste vara Shasta, en vintrig bild med snödrev kring toppen. Jag tyckte nog att det såg ut som en av vulkanerna i Cascade Range, men jag kunde inte placera det.

Det ser maffigt ut, det kittlar lite i "bestigartarmen" när man ser det.

Tack för alla svar!

Peter
 
Jag röstar på Sånfjället. :)

Nä men stiligt berg det där. Ett sånt man blir väldigt sugen att gå upp på när man ser det.
 
ju mer jag ser på det ju mer øverbivisad blir jag om att det ær shasta. førsøkte komma upp dæe i 2005 men fick avbryta pga ovæder. kom upp till lake helena och dær var det fint væder. nær vi vaknade næsta dag så var det vind upp i 160 mph(amerikaner som ræknade ut det)på toppen och snø fall.

vi hade i allefall fin skidåkning ned till bunnyflat som var startpunktet.

robert
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...